Tapijt bij vloerverwarming

Zomer

Active member
"Nooit een tapijt leggen bij vloerverwarming", zegt de ene. De andere zegt dan weer dat het helemaal geen probleem is.

Als ik het goed begrepen heb is het wel degelijk mogelijk, maar dient men er op te letten dat:
- de rug van het tapijt niet gelijmd is
- het tapijt niet te groot is (wat is niet te groot?)
- het tapijt vervaardigd is in natuurlijke materialen
- dat het altijd wel iets isolerend zou werken

Zelf vind ik een tapijt zeer gezellig en een must voor elk interieur. Ik zou het jammer vinden indien we geen tapijt kunnen leggen hierdoor.

Wat is jullie mening? Los van het isolerend effect, kan het ook schade veroorzaken? To rug or not to rug?

Als in een tapijt in de zithoek/eethoek, of 'tapis-plain'
Gezien de hoge isolatie waarde van een tapijt ga je je vloerverwarming harder moeten laten werken.
Een tapijtje 'voor de gezelligheid' kan niet zo veel kwaad, maar een kamerbreed tapijt zou ik zeker afraden.
Schade zou het zeker niet veroorzaken, tenzij de vloerverwarming electrisch is, dan durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

We zitten met dezelfde vraag. We zouden graag een tapijt van 3x2m leggen in onze nieuwe woonkamer. Dat is gezellig en heerlijk aan de voeten. We werken wel met lage temperatuur vloerverwarming en hebben wel wat schrik dat de temperatuur in de living wat frisser zou zijn daardoor.

Het kan met bepaalde types, maar zal inderdaad altijd isolerend werken.

- Gelijmde rug kan, maar daar loop je het risico dat die lijm door de vloerverwarming loskomt --> beter voor een tapijt met anti-slip rug kiezen (natuurlijk niet altijd een noodzaak, afhankelijk van de afmetingen, wat erop staat en of de rand een struikelgevaar vormt of niet)
- Afhankelijk van het materiaal, de dichtheid (gewicht), etc. zijn sommige tapijten meer isolerend dan andere, vandaar dat bij sommige expliciet aangegeven wordt door de fabrikant dat ze wel geschikt zijn voor vloerverwarming
- Natuurlijke materialen is geen must. Wol is van nature uit wel anti-statisch maar sommige kunststoffen zijn dat ook (of beter gezegd: er worden antistatische draden toegevoegd zodat het kunststoffen tapijt anti-statisch wordt)
- Een houten vloer in combinatie met vloerverwarming kan je beter niet beleggen met tapijt, dan is het risico hoog dat het hout op de duur kromtrekt door de isolerende werking van dat tapijt op die plaats

Het is vooral belangrijk wat voor type je erop legt.
Ga je voor een heel dik en heel isolerend dan is dat niet zo ideaal. Maar het gaat dan vooral over afgifte of beter gezegd het gebrek aan het kunnen afgeven van warmte. Maar ga je voor een iets dunnere dan is dat geen enkel probleem. 6m2 op een oppervlakte van 20m2 is echt geen probleem dat het iets minder afgifte is.

Bedankt allen voor de feedback.

Het kan met bepaalde types, maar zal inderdaad altijd isolerend werken.

- Gelijmde rug kan, maar daar loop je het risico dat die lijm door de vloerverwarming loskomt --> beter voor een tapijt met anti-slip rug kiezen (natuurlijk niet altijd een noodzaak, afhankelijk van de afmetingen, wat erop staat en of de rand een struikelgevaar vormt of niet)
- Afhankelijk van het materiaal, de dichtheid (gewicht), etc. zijn sommige tapijten meer isolerend dan andere, vandaar dat bij sommige expliciet aangegeven wordt door de fabrikant dat ze wel geschikt zijn voor vloerverwarming
- Natuurlijke materialen is geen must. Wol is van nature uit wel anti-statisch maar sommige kunststoffen zijn dat ook (of beter gezegd: er worden antistatische draden toegevoegd zodat het kunststoffen tapijt anti-statisch wordt)
- Een houten vloer in combinatie met vloerverwarming kan je beter niet beleggen met tapijt, dan is het risico hoog dat het hout op de duur kromtrekt door de isolerende werking van dat tapijt op die plaats

Het gaat inderdaad om een houten vloer. Dat kromtrekken, is dat ook het geval bij een tapijt in de zithoek (zo een +- 7m2) of enkel bij tapis plain?

Bedankt allen voor de feedback.

Het gaat inderdaad om een houten vloer. Dat kromtrekken, is dat ook het geval bij een tapijt in de zithoek (zo een +- 7m2) of enkel bij tapis plain?

Dat risico bestaat ook bij een "los" tapijt, dat isoleert ook waardoor de vloer zijn warmte daar minder kan afgeven. Weer afhankelijk van hoeveel warmte het tapijt doorlaat en de rug van het tapijt. Bv. een geweven jute tapijt is zo licht dat dat geen probleem zal opleveren, maar dat is dan weer minder aangenaam om op te wandelen vind ik persoonlijk.

Wij hebben hier parket met een tapijt op, op vloerverwarming. 2 dingen die je zogezegd niet mag doen. Ik wou een tapijt voor de gezelligheid en heb daar nog geen seconde spijt van. Heel leuk in onze zithoek.

hier vloerverwarming en tegels en tapijt van 2 op 3 in woonkamer, nooit iets gemerkt van koude. Zou het zeker niet laten, "verlies" in rendement lijkt mij te verwaarlozen.

Terug
Bovenaan