Telenet ;-) Streams en dergelijk is iets anders.Dat klopt echt niet. Ik gebruik de login van mijn ouders soms om naar iets te kijken, aangezien die streamz enzo hebben. Wij zitten hier zelfs op een Proximus netwerk.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Telenet ;-) Streams en dergelijk is iets anders.Dat klopt echt niet. Ik gebruik de login van mijn ouders soms om naar iets te kijken, aangezien die streamz enzo hebben. Wij zitten hier zelfs op een Proximus netwerk.
4 poorten in Proximus router:Gaat bij Proximus ook met 1 switch. Je switch moet wel het protocol 'igmp snooping' ondersteunen. Anders zal je last hebben van blokjes in je beeld. Maar rechtstreeks in de bbox is natuurlijk wel nog beter.
En waarom zou je eigenlijk een 2de switch moeten hebben? Als je maar 24 aansluitpunten hebt kan je toch je 3 tv's in de bbox steken en je switch van 24 poorten de toevoer in de 4de lan poort van je bbox?
Ja TelenetTelenet ;-) Streams en dergelijk is iets anders.
, je kan ook Streamz via Telenet hebben zodat het in Yelo en decoder direct beschikbaar is. Wat ook maar een voorbeeld was waarom ik Yelo soms thuis gebruik.Dat hangt er van af... bij mij zou dat alvast niet gaan. Mijne switch hangt namelijk op het 2de verdiep, omdat hij daar uit de weg hing enGaat bij Proximus ook met 1 switch. Je switch moet wel het protocol 'igmp snooping' ondersteunen. Anders zal je last hebben van blokjes in je beeld. Maar rechtstreeks in de bbox is natuurlijk wel nog beter.
En waarom zou je eigenlijk een 2de switch moeten hebben? Als je maar 24 aansluitpunten hebt kan je toch je 3 tv's in de bbox steken en je switch van 24 poorten de toevoer in de 4de lan poort van je bbox?
Ik ben grote fan van Ubiquiti, in het bijzonder de U6-Lite voor thuisgebruik. Enige nadeel daarvan is dat je daarvoor best een controller hebt, die liefst altijd online is (niet essentieel), dus ergens op een NAS, een server, een pc... Of een in een hardware-controller, maar dat is wat te duur voor 1-2-3 AP's om dat te overwegen denk ik.Het is dus deze geworden: TP-Link 24-poorts Gigabit Switch (TL-SG1024).
Deze zal hopelijk de job doen met goede snelheden...
Nog tips qua Access Points (met mu-mimo)? Goede merken, producten?
Bij Telenet waren dat ook geen speciale poorten vroeger hé om je digicorder interactief te maken. Het is gewoon dat hij een ip moet krijgen van die TN router. Maar dat is nu weggevallen bij Telenet.Dat hangt er van af... bij mij zou dat alvast niet gaan. Mijne switch hangt namelijk op het 2de verdiep, omdat hij daar uit de weg hing en
al mijn (netwerk)bekabeling loopt dus ook naar daar. De enige uitzondering is de kabel van de TV beneden omdat in die buis ook ne coax zit, die komt dus wel aan de energiebocht uit dus kan rechtstreeks aangesloten worden. Als ik op een andere plaats echter ergens nog een TV zou willen hangen zal het wel via de switch op zolder zijn.
Aan de andere kant vraag ik mij wel 2 dingen af:
* Is dat uberhaupt nog een probleem bij Proximus? De oude Proximus routers hadden inderdaad aparte TV en LAN poorten. Ik ben hier net op de B-Box 3 van mijn schoonouders gaat kijken en die heeft gewoon 4 LAN poorten... er is dus niet meteen iets dat doet vermoeden dat TV nog op een speciaal slot zou moeten tegenwoordig.
* En zelfs als het wel zou moeten zijn er andere oplossingen voor ook hé: ipv extra huur te betalen voor een extra digicorder koop je een AppleTV of een Chromecast oid en stream je gewoon TV via de Pickx app... dan heb je ook geen speciaal TV slot nodig. Of werkt dat in praktijk niet zo goed?
Ik volg alvast even mee voor de access points want ook dat kan interessant zijn om in heel het huis een goeie dekking te hebben.
Hier komt Proximus volgende week de fiber binnen steken.
Kzou zeggen, ik test het hier eens maar mijn schoonvader gaat het mogelijks niet fijn vinden als ik aan zijn netwerk begin te prutsen.Bij Telenet waren dat ook geen speciale poorten vroeger hé om je digicorder interactief te maken. Het is gewoon dat hij een ip moet krijgen van die TN router. Maar dat is nu weggevallen bij Telenet.
Bij Proximus is het volgens mij nog steeds zo van toepassing, tenzij je dus een managed switch neemt die VLAN's kan doen. Dus ik denk dat de bbox gewoon een vlan toekent op die poort als hij ziet dat het om een tv decoder gaat? Voor zover ik weet ga je er dus allesins niét geraken met een domme switch en daar je decoders op aan te sluiten.
Tis daar ook zo'n warboel dat er niemand nog wijs geraakt uit welke kabel wat is exactly.Telenet idd coax nodig voor tv beeld zelf. UTP is puur voor de interactiviteit ( nu kan dat ook via wifi met de nieuwe decoders).Kzou zeggen, ik test het hier eens maar mijn schoonvader gaat het mogelijks niet fijn vinden als ik aan zijn netwerk begin te prutsen.Tis daar ook zo'n warboel dat er niemand nog wijs geraakt uit welke kabel wat is exactly.
Ik zal het volgende maand eens testen. Ik heb 1UTP+Coax combi aan mijn TV die recht van de router komt en 2 andere UTP poorten die van de switch boven komen. Dus kzal snel zien of het op één poort wel werkt en de andere niet.
Over Telenet gesproken trouwens... heeft Telenet naast een UTP ook geen Coax nodig voor elke decoder die je bij plaatst? Want ik heb dus bv enkel Coax liggen naar de TV beneden maar nergens anders.
Die U6-Pro is wat overkill op basis van de specs... Die is vooral goed in heel dense omgeving = heeeeel veel clients op dezelfde oppervlakte, zoals in een centraal gedeelte van een kantoorgebouw, een school, een openbare instelling of event-locatie. Je kan de U6-Lite nemen voor een stuk minder euri, en vergelijkbare prestaties tenzij je echt supersonische toestellen hebt die de 4x4 mu-mimo ondersteunen, dan haal je iets hogere throughput met de U6-Pro. De U6-Lr kan wel de moeite waard zijn over een U6-Pro, als je moeilijkere omstandigheden hebt in de constructie van je huis, of meer bereik wil, bijvoorbeeld deels in je tuin... Je kan hier eens gaan kijken: https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-reviewUbiquiti Unifi 6 Professional of Netgear WAX630?
Of vinden jullie dit toch wat overkill voor een gewone gezinswoning?
TP-Link omada is ook een optie die volgens mij goedkoper gaat uitkomen dan unifi. Geen idee hoeveel AP je nodig zal hebben, ik vermoed bij een nieuwbouw toch al zeker meer als 1.Ubiquiti Unifi 6 Professional of Netgear WAX630?
Of vinden jullie dit toch wat overkill voor een gewone gezinswoning?
Die U6-Pro is wat overkill op basis van de specs... Die is vooral goed in heel dense omgeving = heeeeel veel clients op dezelfde oppervlakte, zoals in een centraal gedeelte van een kantoorgebouw, een school, een openbare instelling of event-locatie. Je kan de U6-Lite nemen voor een stuk minder euri, en vergelijkbare prestaties tenzij je echt supersonische toestellen hebt die de 4x4 mu-mimo ondersteunen, dan haal je iets hogere throughput met de U6-Pro. De U6-Lr kan wel de moeite waard zijn over een U6-Pro, als je moeilijkere omstandigheden hebt in de constructie van je huis, of meer bereik wil, bijvoorbeeld deels in je tuin... Je kan hier eens gaan kijken: https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review
Doorgaans is het beter 2 U6-Lite's te hangen dan 1 pro of LR.
Met de Netgear heb ik geen ervaring.
Goede tips! Bedankt!TP-Link omada is ook een optie die volgens mij goedkoper gaat uitkomen dan unifi. Geen idee hoeveel AP je nodig zal hebben, ik vermoed bij een nieuwbouw toch al zeker meer als 1.
Neen, maar voor de power moet je daar een correcte specificatie PoE adapter tussen zetten, tenzij je een AP hebt met een eigen stopcontact maar dan moet je meer naar consumer modellen kijken. Meestal is de PoE spec de zogenaamde "802.3 AF". Daarvoor heb je dus een stopcontact nodig (per injector). 1 kabel gaat van je switch in de injector, een 2e komt daar uit en die geeft de data van de switch door en zet daar ook 48V bij op zodat het AP voeding heeft. Die injectoren zijn niet zo duur. Het kan nog goedkoper zijn je huidige non-poe switch terug te sturen en alsnog eentje met PoE te kiezen en dan niet met injectoren te werken, dat hangt wat af van het aantal PoE toestellen je uiteindelijk gaat plaatsen. Standaard zijn dan WiFi AP's en security camera's die met PoE werken.Goede tips! Bedankt!
Ik vermoed dat deze ook geen probleem zullen geven als ik deze plaats na de 'domme' TP-Link 24 poorts Gigabit switch...
Er is geen enkel probleem om meerdere devices op die switch te hangen, onder voorwaarde dat de kabel ok kwaliteit is (correct aangesloten Cat5e of beter), en dat alle switches aan beide kanten gigabit switchen zijn en geen oude 100Mbit die je af en toe nog wel eens tegenkomt in een doos op de zolder. Je kan daar bijvoorbeeld ook een AP bij hangen en dan heb je op die plek prima WiFi die een bekabelde "back-haul" heeft naar de router. Ik doe dat ook zo, 1 kabel op de plek waar de TV staat, daar zit een PoE Passthrough 5p switch op waarmee ik 2 devices van bekabeld internet voorzie en een AP stroom en data geef...Ik heb hier ook maar 1 utp-aansluiting aan de tv, die komt rechtstreeks van de bbox3 en daar zit de decoder op.
Ik had nog een oude unmanaged switch liggen die ik aan de tv gezet heb vorige week zodat ik de tv ook bekabeld kon aansluiten.
Tot nu geen problemen gehad.
Nu is het dus kabel van bbox3 => switch en vandaar naar tv en decoder.
Bij de bouw had ik beter 2 utp’s gestoken aan de tv, ik veronderstelde echter dat tv wel met WiFi ging lukken.
Dat lukte ook wel maar hij verloor regelmatig verbinding, nu is dat opgelost.
Nu, achter die switch zitten er maar 2 toestellen dus het zou weleens kunnen dat de miserie pas begint indien ik er ook een computer ofzo achter zet.
100mbit is genoeg voor tot 3 gelijktijdige 4k streams, dus het is niet dat die niet bruikbaar is. Alleen heb je vandaag best 1Gbit als standaard voor switchen e.d. omdat je vanuit Proximus / Telenet al snel 150-300Mbit krijgt en dan heb je 150%-300% meer bandbreedte ter beschikking dan wat je switchen kunnen doorgeven... Vandaar.@zephir : de switch die er nu zit is een oude 100Mbit switch bij wijze van test.
Ik dacht dat dit met Proximus (decoder V6) niet (meer) werkte, dat het een managed switch met igmp snooping moest zijn.