Sven Pichal zit dan ook niet in de categorie van mensen die ik meteen levenslang zou opsluiten voor de duidelijkheid.
Maar eerlijk? Wel minstens een jaar ofzo, en daar kan het mij niet bij schelen dat hij in de gevangenis géén behandeling kan krijgen voor zijn verslavingen, dat is dan maar voor daarna, ik vind dat dat van géén enkele tel zou mogen zijn wanneer het op bestraffing aankomt.
Maar vervolgens ook wel een stempel in zijn dossier dat als die ooit nog hervalt, met of zonder aanraking dat het dan de vergeetput wordt, dan heeft hij zijn tweede kans deze keer gehad. Sommige daden zijn zo gruwelijk dat ze géén herhaaldelijke kansen blijven verdienen in mijn mening, de schade aan het leven van nieuwe slachtoffers weegt wat mij betreft zwaarder.
Ik zou uit principe de staat zo weinig mogelijk beslissingsrecht over leven en dood willen geven MAAR en dat is natuurlijk het probleem waar je dan op botst: als je dan zegt: de volgende categorieën zou ik ter bescherming van nieuwe onschuldige slachtoffers graag levenslang opsluiten: (recidiverende) kindermisbruikers, (recidiverende) verkrachters en moordenaars (tweede kans enkel in functie van de feiten) ... dan bots je op mensenrechtenadvocaten die helemaal van het paadje af zijn, en afkomen met stellingen als:
De gratieprocedure voor levenslanggestraften gaat op de schop. In lijn met een advies van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) wil minister Weerwind voor Rechtsbescherming dat niet langer de bewindspersoon, maar een rechter beslist of een gedetineerde voor vervroegde...
www.mensenrechten.nl
Nee sorry, dat reëel perspectief en dat onderzoek moet er voor bepaalde mensen wat mij betreft niet zijn. Ik verkies een samenleving waarin we alleen al omwille van de symboolwaarde durven zeggen levenslang is levenslang, niet 25 jaar,
niet 16 jaar (
of nog zo één) ... Laat zo'n mensen doen en Dutroux loopt binnenkort vrij, tenzij men de juiste administratieve stappen doorloopt? Thanks, but no thanks.
Michelle Martin had ik bijvoorbeeld ook nooit ofte nimmer vrijgelaten. Als ik in zo'n situaties dan toch moet kiezen dan kies ik wél voor die mensen te executeren, we geven gevaarlijke dieren voor minder een spuitje, want die hebben minder besef van hun daden.
Die executie mag humaan, maar desnoods ook gewoon terug de guillotine terug invoeren, in Frankrijk is die post WOII ook nog gebruikt als ik me niet vergis.
Wat betreft castratie ben ik er ook niet meteen fan van, maar chemische castratie moet kunnen als een voorwaarde voor bepaalde pedofielen of verkrachters alsnog een nieuwe kans te geven, als men weigert dan kan men alsnog kiezen voor blijvende opsluiting.