Stotterend beeld bij streamen van nas naar chromecast via VLC

Michster

Well-known member
Hoi allen,

Ik stream vanop een relatief moderne QNAP nas mijn videocontent naar chromecast met google tv. Op de chromecast heb ik VLC geïnstalleerd om makkelijk naar mijn nas-folder te bladeren.

Alle content wordt wel vlot geladen, maar ik merk bij heel veel videobestanden dat het beeld een beetje stottert of misschien is het beter te omschrijven als frameskipping?

Ik kan niet direct dit fenomeen terugvinden via google of reddit. Wat wel opvalt is dat als ik een videobestand met meer compressie probeer te kijken, het probleem drastisch erger wordt. Stel ik wil een 25 minuten durende filmpje bekijken met een filesize van ongeveer 400MB, dan zal dit veel meer stotteren en zelfs op beelden vastlopen dan hetzelfde filmpje in een formaat van 1.4GB.

Zowel mijn Nas als Chromecast zijn aangesloten op dezelfde mesh-wifi unit en lijken nooit problemen te hebben met streaming via diensten zoals netflix of prime en algemene transferspeeds van/naar de nas op bvb mijn desktop zijn prima...

Kan ik ergens in de instellingen van VLC prutsen?
Andere videospeler proberen waarbij je makkelijk content vanuit je nas streamt?
Is het toch iets met de wifi-verbinding die het geheel stoort?
 
Zelfde probleem met frameskipping hier met de VLC app op AppleTV. Je merkt het vooral bij wijdse bewegende shots. Nog geen oplossing gevonden, ik gebruik de ingebouwde player van de tv nu.
 
Zelfde probleem met frameskipping hier met de VLC app op AppleTV. Je merkt het vooral bij wijdse bewegende shots. Nog geen oplossing gevonden, ik gebruik de ingebouwde player van de tv nu.

Ik heb dan toch een oplossing gevonden. In plaats van via VLC te browsen naar de netwerk-folder heb ik Kodi geïnstalleerd en gegoogeld hoe ik op mijn nas NFS voor een bepaalde share moet inschakelen.

Daarna KODI geïnstalleerd op de nas en deze laten zoeken naar NFS-folders -> hij vond quasi direct de folder die ik geshared heb met NFS geactiveerd en als ik op deze manier mijn video's stream is het gestotter/frameskip geheel weg, hoezee!

Deze link toont hoe ge NFS inschakelt voor https://www.qnap.com/en-us/how-to/faq/article/how-to-enable-and-setup-host-access-for-nfs-connection

Ik heb lange tijd ook de ingebouwde player van mijn tv gebruikt, maar het is LG WebOS en met sommige codecs of bestanden lijkt hij vaak te worstelen, dus daarmee dat k het nog via apps/chromecast doe. :D
 
Ik heb dan toch een oplossing gevonden. In plaats van via VLC te browsen naar de netwerk-folder heb ik Kodi geïnstalleerd en gegoogeld hoe ik op mijn nas NFS voor een bepaalde share moet inschakelen.

Daarna KODI geïnstalleerd op de nas en deze laten zoeken naar NFS-folders -> hij vond quasi direct de folder die ik geshared heb met NFS geactiveerd en als ik op deze manier mijn video's stream is het gestotter/frameskip geheel weg, hoezee!

Deze link toont hoe ge NFS inschakelt voor https://www.qnap.com/en-us/how-to/faq/article/how-to-enable-and-setup-host-access-for-nfs-connection

Ik heb lange tijd ook de ingebouwde player van mijn tv gebruikt, maar het is LG WebOS en met sommige codecs of bestanden lijkt hij vaak te worstelen, dus daarmee dat k het nog via apps/chromecast doe. :D
Ik gebruik Emby (is zowat gelijk aan Kodi) om mijn media te streamen van mijn Nas naar mijn TV. Emby heeft een app voor zo goed als alle Nas'en en ook voor goed als alle TV OS'en. In mijn geval was het Synology en WebOS en dat draait redelijk vlot. Enkel de hele zware media bestanden wilt die soms niet laden. Daarvoor gebruik ik wel de ingebouwde mediaplayer.

Kan ook afhangen van welke Codering er gebruikt wordt. HEVC (10-Bit), Atmos en HDR10Plus e.d. kan WebOS wel moeilijk mee doen.
 
Ik gebruik Emby (is zowat gelijk aan Kodi) om mijn media te streamen van mijn Nas naar mijn TV. Emby heeft een app voor zo goed als alle Nas'en en ook voor goed als alle TV OS'en. In mijn geval was het Synology en WebOS en dat draait redelijk vlot. Enkel de hele zware media bestanden wilt die soms niet laden. Daarvoor gebruik ik wel de ingebouwde mediaplayer.

Kan ook afhangen van welke Codering er gebruikt wordt. HEVC (10-Bit), Atmos en HDR10Plus e.d. kan WebOS wel moeilijk mee doen.
Moet ik eens proberen. Geen goede ervaringen met plex, maar misschien dat deze app makkelijker werkt.
 
Hier gebruik ik op een iets oudere 1080p Samsung TV (van 2015 schat ik), een Android - Google TV box die Netflix & Google certified is (Widevine enz;), deze zijn iets krachtiger dan een Chromecast en met VLC dus 0 problemen. Op Aliexpress is het merk Mecool van goede prijs/kwaliteit, en niet fake dus.

Plex & Kodi nemen veel resources en dus meer stroomverbruik vind ik, en dat na al die jaren dat het bestaat mogen ze dat toch wat optimaliseren.

Emby daarentegen, voor de eerste keer ik ervan hoor, lijkt me EXACT wat nodig lijkt om Kodi & Plex totaal te vergeten, zal het zeker eens testen.
 
Ik gebruik PLEX, gevirtualiseerd op een oudere i5 NUC, works fine... Ik heb geen issues met veel stroomverbruik. Hangt dat niet af van de hardware waarop je dat draait? Ik gebruik wel de native client op een Sony Android TV.
 
Emby daarentegen, voor de eerste keer ik ervan hoor, lijkt me EXACT wat nodig lijkt om Kodi & Plex totaal te vergeten, zal het zeker eens testen.
Had er daarvoor ook nog nooit van gehoord. Totaal op random daarop uitgekomen en gebruik dat al sinds vorig jaar. Nog nooit problemen gehad, qua interface ziet dat er een beetje uit zoals Infuse van Apple TV, maar dan heb je wel een gratis versie met wat beperkingen, maar dat stoort mij totaal niet.
Enkel om alles op orde te krijgen in het begin is dat wat lastiger. Gemakkelijkheid is wel dat je een app op je phone kan installeren om zo alles te schikken en refreshen indien nodig.
 
Had er daarvoor ook nog nooit van gehoord. Totaal op random daarop uitgekomen en gebruik dat al sinds vorig jaar. Nog nooit problemen gehad, qua interface ziet dat er een beetje uit zoals Infuse van Apple TV, maar dan heb je wel een gratis versie met wat beperkingen, maar dat stoort mij totaal niet.
Enkel om alles op orde te krijgen in het begin is dat wat lastiger. Gemakkelijkheid is wel dat je een app op je phone kan installeren om zo alles te schikken en refreshen indien nodig.
Ik gebruik hier al enkele jaren Jellyfin. Da’s een fork van Emby (een kopie die qua ontwikkeling een andere kant opgegaan is), en die is volledig gratis en open source. Daar zit ook een veel grotere community achter, dus meer potentieel naar de toekomst toe.
 
Ik gebruik hier al enkele jaren Jellyfin. Da’s een fork van Emby (een kopie die qua ontwikkeling een andere kant opgegaan is), en die is volledig gratis en open source. Daar zit ook een veel grotere community achter, dus meer potentieel naar de toekomst toe.
Ben ik toen ook tegengekomen, zag er ook interessant uit. Emby had voor mij alles dat ik nodig had en had alles al op punt gezet 😅.
 
plex pass gebruiker hier, in een docker container op HP minipc. Werkt eigenlijk perfect.
Waar je wel op moet letten is dat je content in formaat staat dat je client mee overweg kan.

Video codecs algemeen heel weinig issues mee op mijn Qled 2020 tv in de native plex app, audio daarentegen wel. Enige dat echt weinig problemen veroorzaakt is AAC of AC3 audio codecs, DTS codecs zorgen rap voor freezes/crashes.

Ik heb het audio probleem opgelost met Tdarr docker container op dezelfde host.
Die scant mijn media, zet ze om in h265 video + maakt een AC3 audiotrack moest er geen aanwezig zijn. Op die manier ben ik tot nu toe op geen enkel probleem meer uitgekomen en kan native 4K HDR streamen naar de TV.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan