Stinkend regenwater

Wij hebben hier soms wat last van geur als de put bijna leeg is omdat je dan u bezinksel begint mee te trekken.
Ondertussen achter de pomp een drietrapsfilter gestoken die elke zes maand uitgewassen en/of vervangen wordt.
Vooral sinds die nieuwe filter eigenlijk geen geuren meer. Bij ons hangt de wasmachine er ook wel op. Dus dat verbruik vlot wel.

Je kan misschien is proberen om hem volledig leeg te trekken met een dompelpomp op een dag dat ze veel regen voorspellen zodat hij direct terug gevuld wordt. Dan heb je snel u antwoord of de stank in de put zit of erna.

Voorzichtig met uw put leeg te trekken terwijl het nog vochtig is of gaat worden. Afhankelijk van de watertafel kan uw put omhoog geduwd worden door de hydrostatische druk in de grond errond als hij leeg is en dus weinig weegt.

Je kan er zo een pot goede bacterieen in gieten. Die vreten de kleine deeltjes en stank weg. Werkt hier wel goed. Het regenwater durft hier ook wel eens onfris te ruiken.
Heb je een voorbeeld van deze bacterieën (merknaam)? Is niet schadelijk voor de put?

- Zorg dat er zo min mogelijk organisch materiaal in de put komt. Dus in jouw geval een (veel) meer fijnmazige buiten filter.
- Zorg dat je slang die het water aanzuigt min. 10cm van de bodem zit.
- Eventueel die bacteriën. Nooit geprobeerd, maar klinkt logisch
- Als het blijft ruiken, koolstof filter plaatsen.

Thx! Is dat gewoon die fles in 1 keer uitgieten in de regenwaterput en dit 1 keer per jaar?
Goh. Ik doe er af en toe zo eens een tabletje in. Heb maar een put van 5000l. Werkt wel goed.

Is je put groter, meer tabletjes. Ik vermoed dat zo'n fles krak hetzelfde is maar dan voor grotere putten?

Hier ook al een paar maanden miserie. Begonnen met een verstopping in de afvoer (wc's liepen heel moeilijk door) en finaal ook stinkend regenwater. Bon, opeens was die verstopping weg maar het regenwater bleef stinken voor dood. Mijn eigenste analyse is dan ook dat er wc-water in de regenput is geraakt. Het idee alleen al, maar bon.

Maanden geleden dan een ruimingsdienst laten komen en 300 euro betaald om te zien hoe peppie en kokkie mijn regenput "gereinigd hebben". Lees, leegpompen, met de hogedruk er wat opzitten en dan het slib opzuigen. Op mijn vraag "kruipen jullie daar niet in", het antwoord, gekregen dat ze er onder de 10.000 niet inkruipen (het zijn er twee van 7500). Bon, terug gevuld met leidingwater en die geur was precies niet helemaal weg. Voor wc-gebruik aanvaardbaar maar voor wasmachine niet geschikt dus boel weer ontkoppeld en wassen met leidingwater. Gedacht dat door verversing van het regenwater er finaal wel ene oplossing ging komen en veel water blijven gebruiken om de plantjes water te geven zodat er toch circulatie is.

Resultaat: boeltje blijft stinken en ik heb het gehad. (edit: de productjes hierboven vermeld, dat helpt allemaal niet alhier)

Concrete vraag: iemand een idee van een firma in West-vlaanderen die niet afkomt met twee stereotiepe knulletjes en vooral uit is op cashen (zo lijkt het och) maar ook écht wil meedenken om het probleem nu eindelijk eens op te lossen. Ik wil daar gerust wat voor neerleggen maar tgaat er nu toch op moeten zijn of ik kan heel die put beter dicht smijten.

Hier ook al een paar maanden miserie. Begonnen met een verstopping in de afvoer (wc's liepen heel moeilijk door) en finaal ook stinkend regenwater. Bon, opeens was die verstopping weg maar het regenwater bleef stinken voor dood. Mijn eigenste analyse is dan ook dat er wc-water in de regenput is geraakt. Het idee alleen al, maar bon.

Maanden geleden dan een ruimingsdienst laten komen en 300 euro betaald om te zien hoe peppie en kokkie mijn regenput "gereinigd hebben". Lees, leegpompen, met de hogedruk er wat opzitten en dan het slib opzuigen. Op mijn vraag "kruipen jullie daar niet in", het antwoord, gekregen dat ze er onder de 10.000 niet inkruipen (het zijn er twee van 7500). Bon, terug gevuld met leidingwater en die geur was precies niet helemaal weg. Voor wc-gebruik aanvaardbaar maar voor wasmachine niet geschikt dus boel weer ontkoppeld en wassen met leidingwater. Gedacht dat door verversing van het regenwater er finaal wel ene oplossing ging komen en veel water blijven gebruiken om de plantjes water te geven zodat er toch circulatie is.

Resultaat: boeltje blijft stinken en ik heb het gehad. (edit: de productjes hierboven vermeld, dat helpt allemaal niet alhier)

Concrete vraag: iemand een idee van een firma in West-vlaanderen die niet afkomt met twee stereotiepe knulletjes en vooral uit is op cashen (zo lijkt het och) maar ook écht wil meedenken om het probleem nu eindelijk eens op te lossen. Ik wil daar gerust wat voor neerleggen maar tgaat er nu toch op moeten zijn of ik kan heel die put beter dicht smijten.
Hier bij ons net hetzelfde verhaal, heb nu iets besteld bij Bol maar vrees ervoor...
Heb ook geen zin om terras open te breken om allemaal nieuwe leidingen te leggen.
Dus ik volg dit op. :)

uw putten openen, iemand die de wc's doorspoelt, kijken of er geen beweging in uw regenput komt?

ik vermoed, maar totaal niet zeker he, dat het via de overloop van uw regenput komt. omdat er ergens verder (deels)verstopping zit.

Welke filter heb je bij je pomp zelf? Ik heb zelf geen pomp in de regenput, maar in de garage met slang die dus alles uit de put pompt en enkel 1 filter (zo'n triestig filtertje met een vel papier die je halfjaarlijks moet vervangen en al vuil ziet na 1x pompen). Deze zomer mijn put gecheckt en was nog proper, de filter uiteraard niet, dus die vervangen, maar blijf zelf ook met soms troebeler water in de wc zitten + af en toe de wasmachine.

Hier zit er een filterput voor met zo een mousse in (filter) die ik iedere 3 maand uitkuis. (Ook bladvangers aan alle dakgoten) Er zitten 2 Putten van 10000L. De filterput loopt in de eerste en via een buis onderin is die verbonden met de andere waaruit wordt aangezogen naar binnen (zodat die eigenlijk altijd proper water aanzuigt). In de put waaruit aangezogen wordt is er ook geen slib onderaan aanwezig. Beide putten hebben ook een beluchtingspijp zitten. Heb gelezen dat de stank ook kan voortkomen door anaerobische bacteriën die bij afbreken van organisch materiaal zwavelverbindingen maken.

Ons regenwater werd aanvankelijk door een gewone socarex zonder voetklep aangezogen naar binnen. Ik heb die ondertussen vervangen door een drijvende aanzuigleiding die een 15cm onder het wateroppervlak aanzuigt met voetklep en zeef.
Ons regenpomp zit binnen en werkt met een vlotter die op een 30cm van de bodem van de put zit. Voorbij dit punt schakelt die automatisch over naar stadswater.

We hebben geen filters na de pomp zitten. Enkel de toiletten zitten op regenwater. Ik wil zeker zo een 3dubbele filter als we in de nabije toekomst op regenwater beginnen wassen.

Voorlopig nog geen last gehad van stinkend regenwater. (Het huis staat er ook nog maar 2 jaar).

Begin vorige maand heb ik het zwembad van de kinderen deels gevuld met het regenwater (30 m³, waarvan minstens 15m³ regenwater). Er zat een heel licht gele schijn in het water maar na toevoegen van zwembadchemicaliën glashelder water.

Hopelijk blijft ons regenwater geur en kleurloos in de toekomst. Ne mens zou schrik krijgen van die horrorverhalen.

7 jaar geen miserie gehad en nu is het daar. Ga toch voor een totaalonderzoek gaan met om te beginnen al eens een cameraonderzoek in mijn afvoeren. Ik kan die put anders blijven kuisen/vullen en steeds op hetzelfde uitkomen. Alleen is dat precies een markt die op google 10001 mogelijkheden heeft waar de meeste dan nog net niet schreeuwen "hier met uw geld"... ik ben nogal kritisch voor de moment.

Wel bizar dat er nu wat verhalen naar boven komen. Dezelfde regio of over heel Vlaanderen?

Bij het ouderlijk huis 2 putten. Hoofdput begint de filter al met lavastenen, die ik om de 2j ververs. Mijn moeder vergeet dat anders.

Aanzuiging bovenaf naar pomp in de kelder, daar zit er 3 traps filter in.

Heel het huis staat op regenwater, exclusief 1 kraan voor keuken.

Merk dit jaar wel wat gelere schijn dan anders.

Dakgoten zit overal zon ding op de gaten die ik elk seizoen 4x mag uitkuisen. Er zal wel wat afval in de put belanden, maar heb me vant weekend daar gedoucht, geen rare geuren...

Hier zit er een filterput voor met zo een mousse in (filter) die ik iedere 3 maand uitkuis. (Ook bladvangers aan alle dakgoten) Er zitten 2 Putten van 10000L. De filterput loopt in de eerste en via een buis onderin is die verbonden met de andere waaruit wordt aangezogen naar binnen (zodat die eigenlijk altijd proper water aanzuigt). In de put waaruit aangezogen wordt is er ook geen slib onderaan aanwezig. Beide putten hebben ook een beluchtingspijp zitten. Heb gelezen dat de stank ook kan voortkomen door anaerobische bacteriën die bij afbreken van organisch materiaal zwavelverbindingen maken.

Ons regenwater werd aanvankelijk door een gewone socarex zonder voetklep aangezogen naar binnen. Ik heb die ondertussen vervangen door een drijvende aanzuigleiding die een 15cm onder het wateroppervlak aanzuigt met voetklep en zeef.
Ons regenpomp zit binnen en werkt met een vlotter die op een 30cm van de bodem van de put zit. Voorbij dit punt schakelt die automatisch over naar stadswater.

We hebben geen filters na de pomp zitten. Enkel de toiletten zitten op regenwater. Ik wil zeker zo een 3dubbele filter als we in de nabije toekomst op regenwater beginnen wassen.

Voorlopig nog geen last gehad van stinkend regenwater. (Het huis staat er ook nog maar 2 jaar).

Begin vorige maand heb ik het zwembad van de kinderen deels gevuld met het regenwater (30 m³, waarvan minstens 15m³ regenwater). Er zat een heel licht gele schijn in het water maar na toevoegen van zwembadchemicaliën glashelder water.

Hopelijk blijft ons regenwater geur en kleurloos in de toekomst. Ne mens zou schrik krijgen van die horrorverhalen.

20.000liter in totaal voor enkel de wc's? 😅

Ik weet het. Was ook exact mijn reactie toen de vorige eigenaars zeiden dat enkel de wc's daar op zitten. Maar goed. Eerst die filters (in de nabije toekomst) en dan de collectoren laten aanpassen.

Misschien een rare vraag maar ik heb product gekocht (vloeibaar) om in de regenput te doen tegen het stinkend regenwater.
Het deksel van de regenput zit zo'n 40 cm onder het gras, ik heb geen zin om een stuk uit te delven om het deksel te kunnen openen om dit in de put te kunnen gieten.
Mocht ik dit product in de afvoer van het regenwater op het dak gieten is dit hetzelfde zeker?
:)

Misschien een rare vraag maar ik heb product gekocht (vloeibaar) om in de regenput te doen tegen het stinkend regenwater.
Het deksel van de regenput zit zo'n 40 cm onder het gras, ik heb geen zin om een stuk uit te delven om het deksel te kunnen openen om dit in de put te kunnen gieten.
Mocht ik dit product in de afvoer van het regenwater op het dak gieten is dit hetzelfde zeker?
:)
Je zal wat verlies hebben dat blijft hangen in de leiding onderweg, maar ja...
Natuurlijk als je er maar twee dopjes moet indoen zal er weinig tot in u put lopen :) .
Best gewoon in de afvoer gieten en nog een emmer water erachter.

Ge kunt het ook mengen in een emmer water en die emmer in de goot kappen. Bij het neerdalen in de put, zal het dan mss al wat meer verspreid zijn.

Zondag een dosis van onderstaande in de regenbuis gekapt en gisteren eens getest en moet zeggen dat het 75% beter is.
Gisteren nog een deel in gegoten, 48 uur laten inwerken en hopelijk probleem opgelost..

Epur, behandeling van regenwater, gekocht bij Bol.

Terug
Bovenaan