Sterke grafische laptop voor opleiding, wat is wijsheid?

Mr.Fingers

Well-known member
"Zo veel'm van veloos kent, zo weinig kent'm van kompjoeters"

In september begin ik met een nieuwe uitdaging (CAD), en daarvoor dien ik een nieuwe laptop aan te schaffen. Geen overbodige luxe, want mijn huidige laptop, een HP DV7-2200EB viert in oktober zijn 12jarige verjaardag. Niet slecht voor een toonzaalmodel waar zowat half Antwerpen al met zijn vettige tengels opgezeten gaat hebben, en die sindsdien quasi dagelijks gebruikt is geweest.

In de opleidingsbrochure stonden deze specificaties gegeven:
  • Processor: Intel i-Series, 2.5Ghz of hoger. Ga voor de (op een na) recentste versie op vroegtijdige veroudering van de computer te voorkomen.
  • 64bit Windows 10. Geen Macintosh, want de programma's bestaat niet in een mac-versie.
  • minstens 16GB aan RAM geheugen, meer mag, minder zeker niet
  • minstens 4GB aan grafisch geheugen, meer mag, minder zeker niet
  • grafische kaart compatibel met DirectX11, en Shader Model 5
  • beeldscherm van minstens 15". Resolutie minstens 1680x1050
  • SSD harde schijf van ten minste 512GB.

Dan een rist van suggesties: MSI, Dell, gaminglaptops,... fysieke winkels, Coolblue, Dell,...

Nu moet ik toegeven, ik ken niets van computers als het op harde waren aankomt. Ik kan ermee werken, maar wat er aan de binnenkant van magie zich afspeelt, en hoe dat allemaal samenwerkt en wat nu goed en is wat niet... ik heb er geen kaas van gegeten. FAQ's heb ik ook al doorworsteld, maar ik kom er niet echt wijzer buiten dan dat ik binnen ben gestapt. Ik snap dat een laptop niet zo modulair is als een vaste computer, en je dus "vast" zit aan je hardwarekeuze. Dus welke componenten zijn goed (ik denk dan aan processor en grafische kaart), wat valt beter te vermijden,...?

Laatst bewerkt:
Ik zit in een opleiding tot technisch tekenaar. Zelf heb ik nog geen laptop die Inventor kan draaien, maar pc werkt wel met AMD ryzen 5 1600x en gtx 1660 Ti en 16GB aan geheugen.

Het gaat er ook wat van afhangen wat je wil. Wil je die later ook echt gebruiken voor grote projecten, ga je best een kopen met de grafische kaart die geoptimaliseerd is voor bijv. Solidworks en Inventor (quadro/RTX GPU kaarten). Maar dat zit je in de hele dure prijsklasse.
Op zich zijn deze echter overkill voor de projecten die je bij VDAB doet, want dat zijn heel eenvoudige tekeningen met weinig onderdelen. Enkele van mn medestudenten (of toch minstens 1) hebben een nieuwe laptop gekocht. Als je wil hoor ik eens welke config hij heeft.

Laatst bewerkt:
Het gaat om AutoCAD & Revit (dus 3D modelling). Die specificaties zijn door de organisator opgegeven als strikte minima. Als je eens zou willen horen, dat zou geweldig zijn!

Wa is uw budget?
Zoals door Tonerider eerder al gezegd als dit quadro of firepro kaarten moeten zijn gaat het kostenplaatje snel oplopen.
Zeker als ge dan gaat kijken naar toestellen van HP of DELL kan dit al snel €2000 - €3000 gaan kosten.

Net berichtje gehad van ene en die heeft een Legion Y540-15IRH, maar dat is al een oudere laptop met I7-9750H en GeForce GTX 1660 Ti en 16GB.
Hij heeft tijdens de opleiding echter geen problemen gehad. De andere medestudent met de nieuwe laptop zie ik pas maandag, maar dacht dat hij ook i7 had, maar dan met een 2060 en 32GB. Maar zal het pas maandag weten dus.

Als ge zeker zijt dat het enkel AutoCad en Revit is, zou ik me dan zeker geen zorgen maken met zo'n config. Het is vooral Solidworks die hoge eisen stelt. De andere vragen gewoon min. een 4GB GPU. Met i7 of AMD ryzen 7 als CPU en min. een 2060 als GPU gaat ge uw studies dus wel aankunnen.

En dan zit ge ruwweg ongeveer tussen de 1200 en 1700€ qua laptop. Misschien zelfs nog wat lager mits er ergens een actie is.

Ik zoek inderdaad zo ergens rond de 14-1500€ uit te geven. Het is ook echt puur voor dat, want gamen doe ik (al lang) niet meer.

Het is 100% alleen Autocad & Revit, geen Solidworks

Terug
Bovenaan