Steam: hoe werkt het?

RuZ

Member
Ik ben aan het kijken om me eventueel aan te melden op Steam, maar het is me niet duidelijk hoe dat nu in z'n werk gaat.
Als ik het goed begrepen heb, moet ik eerst Steam installeren (op Mac in mijn geval). Maar wat dan?
Soms kom ik uit bij een abonnement en soms bij aankoop van spellen?

Kan mij iemand uitleggen hoe het precies werkt?

Roh ik heb dat oorpronkelijk 15 jaar geleden ofzo voor eerste gebruikt met Counter Strike.

Normaal is dat gewoon die launcher installeren.
Vandaar kunt ge dan games kopen of free to play's enz.
Die komen dan in U Steam bibliotheek, maar Steam zelf is gewoon gratis te gebruiken zonder kosten.

Vroeger ook wel eens op Mac gedraaid maar dat was het toch niet.
Geen idee hoe dat nu zit.

soms heb je games die je met een abonnement kan spelen, of waar je kan abonneren op een "premium account" (meestal MMO's)
soms heb je games die je 1 keer koopt, en dan zoveel kan spelen als je wilt
soms heb je games die je gratis kan spelen, maar waar je dan content voor kan kopen

eigenlijk is het meestal zoals een oude fysieke winkel, toch? alleen krijg je hier alles gewoon digitaal, en krijg je geen fysiek spel in je handen.

Thanks voor de duidelijke antwoorden.
Het is dus een mix van abonnementen, aangekochte en gratis games. :-)

Ik neem aan dat het account- en niet toestel-gebonden is.
Das als ik een spel aankoop, kan ik dat zowel op m'n mac als op de zoon z'n windoos-laptop spelen?

Het is dus een mix van abonnementen, aangekochte en gratis games. :)

Das als ik een spel aankoop, kan ik dat zowel op m'n mac als op de zoon z'n windoos-laptop spelen?
Correct.
Games die je aankoopt zijn 'account' gebonden en niet hardware gebonden.
Dan moet je natuurlijk wel aanmelden op uw zoon's laptop met hetzelfde account.

Het is dus een mix van abonnementen, aangekochte en gratis games. :)

uhm ik ben niet zeker of je op mac kan spelen....? is steam mac en pc niet gescheiden? En sommige games moeten ook mac ondersteunen.

Vroeger waren er inderdaad zeer beperkt aantal games voor MAC.
Ik zou niet verwachten dat je ze apart dient te kopen, maar niet helemaal zeker.
Maar indien een game MAC niet ondersteund, ja dan zal die er niet op draaien nee.

Of je moet windows op je MAC zetten. :p

uhm ik ben niet zeker of je op mac kan spelen....? is steam mac en pc niet gescheiden? En sommige games moeten ook mac ondersteunen.
Dit kan perfect.
Niet alle games hebben een mac-compatible build, maar dat wordt gewoon aangegeven op de steam page.

Als ik steam op mn macbook open doe, zie ik gewoon mn library en kan ik alle compatible games installeren.

Dit kan perfect.
Niet alle games hebben een mac-compatible build, maar dat wordt gewoon aangegeven op de steam page.

Als ik steam op mn macbook open doe, zie ik gewoon mn library en kan ik alle compatible games installeren.
Dit inderdaad. Steam draait op beide, maar gewoon niet alle games draaien op beide. Staat allemaal heel duidelijk aangegeven 😊.

Ik heb tijdens corona veel gespeeld dus heel wat games aangekocht met Steam. Nu log ik in en zie ik geen enkel game. Wat heb ik verkeerd gedaan? Verlies je games als je ze niet meer betaalt?

Ik denk wel dat ik games verwijderd heb op mijn harde schijf om plaats te maken voor andere, maar diegene die ik aangekocht heb zouden toch ergens in de cloud moeten blijven staan neen?

Mogelijks staat je “view” op enkel geïnstalleerde games. Dus als je ze allemaal verwijderd hebt, ga je ze inderdaad niet zien. Boven de lijst waar je normaal je games vindt, vind je een aantal filters terug waaronder (als ik het me goed herinner) een cirkel met het “play” icoontje in. Als je dat aanklikt, zou alles terug moeten zichtbaar worden.

Terug
Bovenaan