Steam Deck - EmuDeck

Lexx

Active member
Crowdfunder FE
Dag iedereen

Ik heb even terug een steam deck aangekocht en ben er zeer tevreden van met wat hij allemaal kan en hoe vlot het loopt.
Nu heb ik onlangs gezien dat het ook mogelijk is om oudere games te emulaten via EmuDeck, maar zelfs met tutorials via youtube lukt het mij niet om dit allemaal werkend te krijgen.

Zijn er hier mensen die oude games (bv pokémon games of N64-games) emulaten via EmuDeck op de steam deck en mij op weg zouden kunnen helpen?

Alvast bedankt :shy:

Hey,

wat wil je exact graag weten?
Ik zelf gebruik de n64 niet echt maar net even getest bij mij met 2 games (snowboard kids en mario 64) en het werkt hier.

Ik heb het programma zelf wel op mijn steamdeck staan en de verschillende emulators geïnstalleerd, maar wat ik nu moet doen..?

Ik moet zelf ergens de juiste bestanden gaan vinden (ROMs/BIOS) en wat dan? Ik weet al niet waar ik juist die bestanden kan vinden (al heb ik wel enkele reddit topics teruggevonden), maar dan nog blijft alles heel vaag en weet ik niet welke bestanden/files ik juist waar moet kopiëren of installeren. Heb op dit moment gewoon geen idee waar ik moet beginnen of kijken nadat EmuDeck zelf al geïnstalleerd is 😅

Ja het probleem is dat je niet zomaar bestanden mag downloaden of erover praten want dit is vaak illegaal.
De legale manier is om zelf die bestanden van je games en systeem af te halen.
Eens je de juiste bestanden hebt dan kun je bv hier plaatsen :

/home/deck/Emulation/roms/n64/
Dit is voor N64 games (ofwel roms genoemd)

Ik heb deze guide gevolgd:

Vaak zijn video guides ook snel verouderd dus daar moet je ook mee oppassen.

@Lexx Heb je het intussen werkende gekregen?
Laatste dagen nog niet veel tijd gehad, maar beetje bij beetje krijg ik dingen wel werkende ja (heb al heel wat ROMS van nintendo en PS kunnen vinden en heb er ook al een paar getest op de steam deck en ze werken allemaal). Moet enkel nog de control buttons voor elke emulator instellen want buiten de a-knop werkte er nog niets anders. Moet alleen nog wat tijd vinden om er even mee bezig te zijn haha

Laatste dagen nog niet veel tijd gehad, maar beetje bij beetje krijg ik dingen wel werkende ja (heb al heel wat ROMS van nintendo en PS kunnen vinden en heb er ook al een paar getest op de steam deck en ze werken allemaal). Moet enkel nog de control buttons voor elke emulator instellen want buiten de a-knop werkte er nog niets anders. Moet alleen nog wat tijd vinden om er even mee bezig te zijn haha
Voor de controls bv bij switch en n64 moest ik gewoon default selecteren en alle knoppen werden automatisch goed gezet bij mij.
Ik kan ook kiezen voor een externe controller (ps5 dualsense) en dat ging ook gemakkelijk. Enkel sommige knoppen bv om full screen te gaan enzo die moest ik wel apart instellen.

ne controller (ps5 dualsense) en dat ging ook gemakkelijk. Enkel sommige knoppen bv om full screen te gaan enzo die moest ik wel apart instellen.
Voor de switch kan ik wel niets terugvinden (lees ook vaak dat er veel taboe rond is en dat mensen er niets rond willen delen), al zou ik daar ook wel een paar games van willen spelen (vooral Zelda) 😅

Als je dat op google zoekt vind je honderden resultaten, guides, youtube videos etc die dat stap voor stap uitleggen, ook voor switch games. Zelfde voor roms, tis nu niet dat je daarvoor op de darkweb moet gaan zoeken ofzo he... :p

Voor de switch kan ik wel niets terugvinden (lees ook vaak dat er veel taboe rond is en dat mensen er niets rond willen delen), al zou ik daar ook wel een paar games van willen spelen (vooral Zelda) 😅
Ik heb toch al enkele switch games gespeeld op mijn SD.

Heb mij speciaal 2 switch controllers gekocht zodat ik via mijn docked SD spelletjes kan spelen met de kinderen op tv.

Terug
Bovenaan