Stamboomonderzoek en afkomst van je familienaam

Wel eens leuk om te zien. Mijn naam vooral in Frankrijk en blijkbaar ook wat "hot spots" in USA.

Langs de kant van mijn moeder is er blijkbaar enen geweest die tijd te veel had en dat allemaal heeft zitten uitpluizen. Mijn moeder haar verhaal start in "ongeveer 1565" met ene Joannis. Vind ik toch al vrij ver teruggaan. En in die tijd werd er inderdaad wel "gekweekt gelijk de konijns" . Eerste stamvader had 9 kinderen, tweede had er 12,... Zo zijt ge natuurlijk rap vertrokken voor een berg nakomelingen.

Ik heb enkele jaren geleden mijn DNA eens opgestuurd naar MyHeritage. 100% Brits.

M'n 30 dagen trial te laat opgezegd waardoor ik een jaar lang de betalende versie heb gehad, dus mij er echt zwaar mee bezig gehouden en een heuse stamboom (ong 1000 personen) uitgebouwd.

De verste (rechtstreekse) voorouder (14 generaties) die ik gevonden heb is geboren in 1535, Baldinus Bonne...

Via m'n DNA ook ontdekt dat ik vrij dichte familie heb in oa Duitsland en Canada. En dat zij mijn achternicht in de 3e graad is.

Ik ben wel heel hard aan het denken om mijn DNA ook eens op te sturen naar 23andMe. Die gaan wat verder naar ethniciteit, en daar ben ik wel benieuwd naar. Ook doen die onderzoeken op basis van DNA en krijg je af en toe enkele vragenlijsten daarvoor.

Wat ook wel best grappig is. Een biologische nicht van mij is geboren op exact dezelfde dag (Geboortedag, maand & jaar zijn dus identiek). Sinds ik daar weet van heb is het altijd lachen geblazen op onze 'verjaardag' op facebook. :tongue:

Ik ben meer bezig geweest in het verleden met de biologische familie terug te vinden dan echt met stamboomonderzoek.
Ik wilde gewoon het hele verhaal weten van hoe wat en waarom en zo ..

HtLoRxo.png

Tja, weinig verrassend als je een typisch Spaanse achternaam hebt (van uiteraard Iberische origine). 😂
De achternaam van m'n mama komt grappig genoeg tegenwoordig eerder voor in Portugal, Brazilië en Bolivië.

Terug
Bovenaan