Als ik aan kinderen zou beginnen zou ik thuis willen zijn als huismoeder en mijn eigen kinderen opvoeden zonder gebruik te maken van een crèche.
Dus nog minder mensen die sociale bijdragen betalen? Bedoeling is juist dat moeders actief blijven. Het groot nadeel van België is dat je weinig degelijke halftijdse/ viervijfde jobs hebt. Meestal voltijds of niks in de privé-sector.
Stel dat je zoiets sponsort:
Huismoeder blijft pakweg 8 jaar thuis totdat de twee kinderen minstens 6 jaar zijn. Welke werkgever staat hierop te wachten later?
Wat is de incentief van die huismoeder om echt aan de slag te geraken als die daarna allemaal slechtbetaalde jobs aangeboden krijgt terwijl ze misschien een bachelor of master heeft gehaald indertijd?
Weer één weg van de arbeidsmarkt... Totaal het omgekeerde van wat we willen.
Bevokingsdichtheid is gecorreleerd aan vraag. Daarbijkomend is de vrije ruimte in Vlaanderen en Brussel schaarser aan het worden. Dan mag je nog een miljoen bouwvakkers hebben, er moet grond zijn om op te bouwen. We moeten niet per se méér mensen aantrekken om een bouwprobleem op te lossen. We kunnen ook de druk op de woningmarkt verlagen door de bevolkingsgroei te stabiliseren.
Dat kan door andere oplossingen te zoeken dan immigratie:
- De bouwsector meer laten steunen op modernisatie
- Er zit hier genoeg volk dat niks doet maar wel handjes heeft
- Carriere in de bouw aantrekkelijker maken
- Meer inzetten op renoveren van bestaande woningen
Je gaat slechts in op 1 van mijn argumenten maar ik ben eigenlijk nog niet overtuigd. Immigratie om meer te bouwen is een pleister op een houten been.
-Ik vind dat nog altijd een waanzinnige droom dat we de "non-actieve" bevolking zomaar in de bouw kunnen activeren.
-En "modernisatie", tot nu toe niet veel bewijs gezien dat je met aanzienlijk minder volk snel huizen kan bouwen.
-Renoveren van bestaande woningen heb je ook arbeid nodig.
- Carrière "aantrekkelijker" maken betekent hogere lonen maar we zitten al met een hoge loonkost.
Blijft over: Mensen uit het buitenland halen.
Maar de andere punten:
- Onze eigen industrie staat onder druk dus waar zijn die jobs, jobs, jobs? Steeds meer masterstudenten vinden moeilijker werk. De pensioenleeftijd gaat omhoog dus het aantal beschikbare jobs krimpt.
Omdat we nu in een risicovolle tijdperk zitten en niet veel industrie wil "investeren" in opleiding van personeel dat X jaar tijd nodig heeft om rendabel te zijn. Men heeft genoeg vacatures maar je hebt bijvoorbeeld tien jaar ervaring nodig in frezen want ded +60'er die dat werk deed voor dertig jaar lang is vertrokken op pensioen.
In die groep van 1,X miljoen nonactieven, waarschijnlijk heel weinig die capabel genoeg zijn daarvoor. Geen skills of geen fysiek meer of... En welk bedrijf heeft nu goesting om iemand aan te werven die twee jaar uit circulatie is... De meesten prefereren dan ook een Tunisiër die tenminste altijd gewerkt heeft om die naar hier te krijgen.
Bijvoorbeeld: vrachtwagenchauffeurs (ergens gelezen dat 90% van de vrachtwagenchauffers in België boven de 40 is.), Essentieel voor de economie maar weinig "Belgen" die het willen doen. Zonder vrachtwagenchauffeurs, geen toekomst voor provincies zoals West-Vlaanderen want je industrie kan niet groeien. En een industrie die niet kan groeien, heeft geen nood aan starters met een bachelor/uniefdiploma. Je ziet dat nu al eigenlijk. Geen starterjobs voor hen in West-Vlaanderen -> West-Vlaamse braindrain + West-Vlaanderen heeft geen interessante dienstensector ookal.
Na tien jaar ervaring elders te hebben, komen de meeste niet meer terug. Ik schat dat de helft van mijn generatie ASO middelbaar niet meer in de provincie woont en die komen niet meer terug.
- Wat integratie en mensen van buiten de EU aan het werk krijgen betreft, daar zijn ook al genoeg data over dat die activatie niet goed lukt. Brussel zegt al genoeg. En dan haal ik hiermee gerelateerde overlast nog niet aan: Oudejaar, buitenzwembaden in de zomer, no go zones,...
- De selectiecriteria voor immigratie werden gelukkig aangescherpt maar dat is, te, laat gebeurd. De kinderen die thuis geen van de landstalen spreken, zijn hier een 'sprekend' voorbeeld van. Dit draagt bij tot een een lagere onderwijskwaliteit (Niet de enige reden maar wel een voorname).
Mensen die geboren zijn in België en in België naar het onderwijs gingen...
Dat is de schuld van de "laissez-faire" attitude van de PS. "Je moet niks doen. we zorgen voor jou"-attitude waardoor je mensen hebt die al dertig jaar in dit land zitten zonder een landstaal te kunnen in eigenlijk ghettowijkjes in Brussel. De rest trok er geen zak van aan want "het is toch maar Brussel".
Ik ben ook niet aan migratie zonder voorwaarden. Ik zou altijd vereisen dat men een landstaal moet kunnen binnen twee jaar tijd.
We moeten leren uit die migratie zonder condities van vroeger om daar veel korter op de bal te spelen. (En ook veel sneller mensen uit het land halen als ze de voorwaarden niet respecteren. Ik zou eigenlijk al een verblijfsvergunning willen intrekken als je 170 rijdt op een snelweg.)
Ik ben totaal ook niet bereid om zo'n hoge economische kostprijs te bepalen enkel en alleen omwille van de "buitenzwembaden" en "slechte wijken in Brussel,Gent en Antwerpen" problematiek. Ik zie nog altijd liever groei in de economie en een sociale zekerheid die kan overleven dan "veilige buitenzwembaden".
- De wereld verandert steeds sneller en er wordt aan een hoger tempo aanpassingen gevraagd. Het gaat voor de autochtonen al een serieuse effort vragen. Laat staan voor zij die zich nog moeten integreren.
Ik ben niet overtuigd dat wij beter bestand zijn tegen verandering dan pakweg een gemiddelde Indiër met een IT-achtergrond. Integendeel, ik denk juist het omgekeerde. Ik zie hier 40-plussers die nooit een chatgpt of een ander LLM hebben opengedaan. Gaat daarmee naar de oorlog

.
Die hebben al een zelftoegepaste penalty gegeven van 10% à 20% van hun productiviteit.
Ik vind eigenlijk deze uitspraak wel cynisch. "De wereld verandert steeds sneller en erwordt aan een hoger tempo aanpassingen gevraagd" maar tegelijkertijd wil een aanzienlijk percentage van de Belgen nog altijd leven alsof het de jaren '80 is

.
Japan wederom is het bewijs van een land die zich niet aangepast heeft sinds 1980. En je ziet de gevolgen. Onbetaalbare woonmarkt, stijgende armoede, afbrokkelen van sociale zekerheid, niemand wil kinderen want niemand heeft nog het economisch vertrouwen nog daarvoor,...
En het was allemaal voor niks want nu moet Japan toch massa's werkvolk importeren. Ze gaan van 3% van de Japanse bevolking geboren in een vreemd land naar 10% in 2070 (maar sommige plattelandplekken hebben al 10% bereikt.) .
https://mainichi.jp/english/articles/20260113/p2g/00m/0na/031000c
Reality kicked in.
- Die eerste generatie immigratnen maken nog relatief veel kinderen maar bij de tweede generatie is dat meestal een pak minder. Dus weer immigratie nodig en weer integratie en zo is de cirkel weer rond.
Is dat een echt probleem? Zolang de integratie voldoende is, zie ik geen issue daarin. Pretty much hoe de VS en Europa altijd gedraaid heeft.