SOLVED !!!! scherm en keyboard, gaan pas bij 2de opstart aan.

TRUMP

Active member
Gegroet,

ik heb 2de hands een PC gekocht.

Ik ben er eigenlijk heel tevreden van, gaat supersnel, maar heeft 1 vreemd probleempje:

Als ik de PC uit zet, en de dag nadien wil ik die terug aandoen, duw ik op de powerknop, hoor ik de PC opstarten, maar het scherm en toetsenbord gaan niet aan (de lichtjes ervan blijven op standby).

Dat is dan heel eenvoudig op te lossen: de power button induwen tot hij uit gaat.
En dan opnieuw induwen, en telkens bij de 2e keer gaat het wel.

Ik dacht eerst, voeding te licht, maar is een corsair van 750 watt, en er steekt enkel een grafische kaart in, met een 6 pin connector(geforce gtx 970) ,en 2 harddisks.
Dus een powerslurper is het zeker niet.

Dusja, een groot probleem is het wel niet, maar als het kan opgelost worden....

(mogelijkheid is ook om hem steeds in standby the steken, maar naar verluid verbruikt dit toch ook tamelijk wat electriciteit...)

EDIT: moet aan PC liggen, want scherm en toetsenbord heb ik al jaren. dat was nooit een probleem voorheen.

Laatst bewerkt:
Ook 2x gehad een tijdje geleden: muis en keybord die niet reageerden. Een cold boot loste het dan op, want bij een fast boot kom je uit hybernation (niet zelfde als standby), en gebeurt er geen koude(cold) boot.

Misschien eens de USB drivers updaten als Pana's reply methode niet werkt. Naar site gaan moederbord maker, en kijken bij dl's en drivers, of firmware updates voor dat moederbord. Bij mij bleef het bij die 2x dus er was niks nodig buiten die 2x cold booten en es starten zonder muis en keybord in.

Je kan ook eens cold booten zonder keybord en muis in de usb poortjes dus, en ze na de cold boot terug inpluggen.

Vanuit windows is een cold boot simpel; druk ook shift in als je herstarten of afsluiten kiest. Dan kom je in een recover menu waar je kan kiezen, oa volledig uit ipv hybernation. Heb je ook veelal nodig bij reinstall via usb stick.

Laatst bewerkt:
Helaas is het probleem terug... :(

Pana zijn oplossing heeft een paar dagen gewerkt.

mijn moederbord is deze:

ik heb eergisteren de laatste nieuwe BIOS FLASH geinstalleerd, echter is deze ook al 10 jaar oud bijna. (nog voor windows 11 bestond dus).
Dusja, meer kan ik toch niet doen? er staan niet echt andere drivers op die website van MSI hé...

Dus het is telkens hetzelfde:
pc start op, maar scherm gaat niet aan.

RESET helpt niet.

Het enige wat helpt, is power button induwen tot hij uit gaat, en paar seconden later opnieuw aan doen.
Dat lijkt me ook niet zo gezond voor de pc, toch?

Dus zowel bij standby heb ik dit probleem, maar ook als ik hem volledig uit zet.

Displaylink graphics eens proberen te installeren?

Wat is en doet dit juist?
En het probleem met de muis/keyboard doet zich niet meer voor?
Muis weet ik natuurlijk niet, want als het scherm niet aan gaat, geraak ik niet in windows.
Maar keyboard lichtjes branden wel, dus dat lijkt ok.
edit: herinner mij nu een gelijkaardig geval op mijn werk, pc was aan het draaien, maar schakelt niks van randapparaten in. Uiteindelijk kunnen fixen met een andere CMOS batterij.
Ah, een nieuwe CMOS , zo'n rond klein batterijtje? ja dat heb ik nog wel liggen. Zou het echt daarmee te maken hebben?
Want een lege CMOS batterij zou toch moeten zjin dat hij zijn datum en tijd ook niet meer onthoud?

Die Displaylink drivers helpen wel eens bij flikkerende of zwarte beelden, indien de driver van de pc fabrikant niet toereikend is.
Verder kan je ook eens de graphics driver resetten, Ctrl+Shift+Win+B 3-tal seconden indrukken.

Verder zag ik op jouw link dat er een Intel Chipset Driver kan gedownload worden voor uw mobo?

Als het keyboard en muis wel lijken te werken, denk ik niet meer aan een CMOS issue, maar een driver issue. Die batterij er eens uit en inpluggen kan in ieder geval geen kwaad.

yezz het probleem lijkt nu effectief opgelost te zijn !!

door de chipset drivers te installeren!

toch vreemd vind ik het, door iets softwarematigs te installeren, dat daardoor je PC wel goed afsluit, waardoor hij de volgende keer blijkbaar opeens goed opstart.

thanks everyone voor mee te denken

hier zijn we terug.

Probleem is er toch nog steeds, heeft een hele tijd goed gegaan, ik dacht dat het die chipset drivers was die het oploste, maar is toch terug gekomen :(

Als je scherm niet aangaat zou ik eerder in die richting eens zoeken.
Heb je de meest recente drivers van je videokaart (geen beta maar stable)?

Heb je foutmeldingen staan bij Betrouwbaarheidscontrole?

Als je scherm niet aangaat zou ik eerder in die richting eens zoeken.
Heb je de meest recente drivers van je videokaart (geen beta maar stable)?

Heb je foutmeldingen staan bij Betrouwbaarheidscontrole?
Nee geen extra drivers geinstalleerd, gewoon de windows 11 drivers, omdat ik er vanuit ging, dat deze dan automatisch werden geupdate, samen met de windows updates?

Ik zou daar al eens mee beginnen.
Eerst de drivers zoeken op de website van de fabrikant van je kaart, dan met DDU eerst de Windows drivers verwijderen (goed de stappen lezen op de website) en daarna de juiste drivers installeren.

Windows installeert inderdaad drivers maar die van de fabrikant zijn beter.

Eerst de drivers zoeken op de website van de fabrikant van je kaart, dan met DDU eerst de Windows drivers verwijderen (goed de stappen lezen op de website) en daarna de juiste drivers installeren.

Ging ik ook voorstellen. DDU zorgt ervoor dat er zeker geen restanten van een andere video driver achter blijven

Dan de nieuwere of laatste Nvidia driver installeren voor de GTX970.

Deze is van dec 2024

Ging ik ook voorstellen. DDU zorgt ervoor dat er zeker geen restanten van een andere video driver achter blijven

Dan de nieuwere of laatste Nvidia driver installeren voor de GTX970.

Deze is van dec 2024
Beste mensen,

dit werkt dus niet.

En eigenlijk ook logisch dat dit niet werkt hé: die drivers gaan pas in werking als windows opstart. want het zijn windows stuurprogrammas.

ik vermoedde al dat het niet ging werken. Het is volgens mij eerder hardware gerelateerd.

Nu is me wel iets opgevallen: bij eerste opstart (dus wanneer het scherm niet aan gaat), gaan mijn lichtjes van keyboard aan (usb keyboard).
maar dus niet mijn scherm.

Als ik dan PC uit doe, en opnieuw aansteek, dan werkt dus mijn scherm wél, en gaat mijn keyboard lichtjes pas aan nadat het scherm is aangesprongen.

maar goed, is geen oplossing helaas :(

Beste mensen,

dit werkt dus niet.

En eigenlijk ook logisch dat dit niet werkt hé: die drivers gaan pas in werking als windows opstart. want het zijn windows stuurprogrammas.

ik vermoedde al dat het niet ging werken. Het is volgens mij eerder hardware gerelateerd.
Nee, is eigenlijk wel logisch zoals je zegt.
Maar baat het niet dan schaad het niet, de fabrikant drivers zijn sowieso beter dan de Windows drivers.

Welke processor heb je? Anders eens proberen van je monitor aan te sluiten op je moederbord en kijken of het probleem zich zo voordoet, maar je cpu moet wel beeld ondersteunen. Zo kan je eventueel je gpu uitsluiten.

Bij mijn GTX970, verbonden via DisplayPort, moest ik eerst het scherm aanzetten en dan de computer. Nooit gevonden wat eigenlijk het probleem was.

Bij mijn GTX970, verbonden via DisplayPort, moest ik eerst het scherm aanzetten en dan de computer. Nooit gevonden wat eigenlijk het probleem was.
Scherm staat altijd standby, dus dat is het probleem niet.

het oranje lampje brand dus steeds.

Ik vermoed echter dat hij te weinig stroom krijgt, dat daar eens het probleem zou kunnen liggen.
Enkel dat hij ietske opgewarmd is door een eerdere boot, dat het dan wel gaat.

Want het was vreemd: we gingen 2 weken op reis onlangs,
en toen ik terug kwam, moest ik de pc TWEE keer opstarten, en pas bij de derde poging ging het scherm aan.

Normaal is het steeds bij de 2e poging, dat het scherm aan gaat.

Beste mensen, ik ben weer iets wijzer geworden !!

Zopas proberen aan te steken, vanuit standby modus, zelfde probleem MAAR ook het keyboard lichtte niet meer op. (dus deze ging ook niet aan)

Dus hieraan kan ik dus concluderen dat het zeker het scherm niet is, of drivers met het scherm te maken.

Kan ik dus aannemen dat het bijna 99 % zeker de power supply is die aan het verslijten is?
CMOS batterij vernieuwen heb ik nog niet gedaan, maar zou dit echt kunnen helpen denken jullie?

Terug
Bovenaan