Sociaal Secretariaal maakt fout - moet ik betalen?

PlasticDaw

New member
Hey,

Enige tijd geleden ben ik na een inactiviteitsperiode terug beginnen werken. Ik had dan ook geen recht op betaald verlof. Echter heeft het sociaal secretariaat toch uitgerekend dat ik recht heb op de 20 dagen betaald. Voordat ik die vakantie heb opgenomen, heb ik meerdere malen aan mijn werkgever gevraagd of dit normaal was, zij zeiden van wel gezien het sociaal secretariaat het zo heeft berekend.

Nu blijkt dat ik geen recht had op het betaald verlof dat ik heb opgenomen, fout van het sociaal secretariaat. Ze willen het verschil inhouden op mijn volgend loon. Heb ik hier opties? Of is enige actie zinloos?

Het gaat over minder dan de helft van mijn salaris dus een advocaat aan 150€ betalen om te horen dat het zinloos is, is ook niet de moeite...



Thanks!
 
Je hebt sowieso recht op 20 dagen verlof. Als je vorig jaar niet gewerkt hebt is dat geen klassiek betaald verlof maar kan je je in principe beroepen op Europees verlof (of onder bepaalde voorwaarden jeugdverlof).

 
Efkes de meest relevante passage kopiëren vanuit het artikel dat hierboven wordt gepost:

Werknemer betaalt het zelf

Dit vakantiegeld wordt beschouwd als een vervroegde uitbetaling van een deel van het normaal opgebouwde recht op vakantiegeld, het is m.a.w. een voorschot op het dubbel vakantiegeld.

Het aanvullend vakantiegeld wordt dus in mindering gebracht van latere uitbetalingen van het dubbel vakantiegeld. De werkgever brengt het in mindering van het dubbel vakantiegeld dat de bediende het volgende jaar moet krijgen of van het vertrekvakantiegeld als de bediende uit dienst gaat of zijn arbeidsduur vermindert. De werknemer financiert zijn aanvullende vakantie dus zelf
 
Efkes de meest relevante passage kopiëren vanuit het artikel dat hierboven wordt gepost:

Werknemer betaalt het zelf

Dit vakantiegeld wordt beschouwd als een vervroegde uitbetaling van een deel van het normaal opgebouwde recht op vakantiegeld, het is m.a.w. een voorschot op het dubbel vakantiegeld.

Het aanvullend vakantiegeld wordt dus in mindering gebracht van latere uitbetalingen van het dubbel vakantiegeld. De werkgever brengt het in mindering van het dubbel vakantiegeld dat de bediende het volgende jaar moet krijgen of van het vertrekvakantiegeld als de bediende uit dienst gaat of zijn arbeidsduur vermindert. De werknemer financiert zijn aanvullende vakantie dus zelf

Ok dus gezien dit nog niet is opgebouwd, ga ik het moeten terugbetalen?

Maar wat met het feit dat mij meermaals is meegegeven dat dit wel al was opgebouwd (impliciet omdat deze dagen beschikbaar stonden op de vakantie-inboek-portal van het soc. secretariaat, alsook expliciet door te zeggen "Ja, je hebt recht op betaald verlof"?
 
Ok dus gezien dit nog niet is opgebouwd, ga ik het moeten terugbetalen?

Maar wat met het feit dat mij meermaals is meegegeven dat dit wel al was opgebouwd (impliciet omdat deze dagen beschikbaar stonden op de portal, alsook expliciet door te zeggen "Ja, je hebt recht op betaald verlof"?
Helaas pindakaas.
Hier ook een sociaal secretariaat dat bulkt van de incompetentie 🙄
Na 2 maanden en 6(!!) Fouten op de eerste loonbrief, me voor alle zekerheid ingeschreven bij de vakbond.
Ik betaal nu mee aan jpv zijn loon. 😁

Je kan ook de link doorsturen naar het sociaal secretariaat en zeggen dat ze het volgend jaar maar moeten afhouden van het dubbel vakantiegeld.
Zelf heb ik mijn eerste jaar na langdurig ziekte, overuren gedaan om wat verlof te kunnen pakken in recuup. Misschien is dat een optie voor jou en de werkgever?
 
Je hebt (mogelijks) recht op het verlof (dat mag je sowieso houden als je het al genomen hebt), je hebt geen recht op het betaald verlof, dus dat moet je terugbetalen.

Werkgever mag het niet inhouden van het loon, maar mag het je wel apart factureren. Wat, als je voldoende vermogend bent, op zich geen verschil maakt. Heb je betalingsmoeilijkheden, vraag dan om in stukken terug te betalen.

Ok dus gezien dit nog niet is opgebouwd, ga ik het moeten terugbetalen?

Maar wat met het feit dat mij meermaals is meegegeven dat dit wel al was opgebouwd (impliciet omdat deze dagen beschikbaar stonden op de vakantie-inboek-portal van het soc. secretariaat, alsook expliciet door te zeggen "Ja, je hebt recht op betaald verlof"?
Als de werkgever zélf zegt dat je recht hebt, zonder te verwijzen naar het sociaal fonds, zou je het MISSCHIEN als een gunst van je werkgever kunnen beschouwen en zo de terugbetaling betwisten. Maar dat hangt af van hoe je het als antwoord kreeg en natuurlijk of je de goeie relatie met je werkgever wil behouden.
 
Ok dat is duidelijk, sociale secretariaten mogen dus fouten maken zonder consequenties. Spijtige realiteit. Ik wou uit principe hier op ingaan maar als dit geen nut heeft, laat dan maar zitten.

Verder geen probleem hoor, ik ga geen honger lijden of zo, maar toch, frustrerend.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ok dat is duidelijk, sociale secretariaten mogen dus fouten maken zonder consequenties. Spijtige realiteit. Ik wou uit principe hier op ingaan maar als dit geen nut heeft, laat dan maar zitten.

Verder geen probleem hoor, ik ga geen honger lijden of zo, maar toch, frustrerend.
Welke consequenties had je misschien graag gezien? Dat je zomaar gratis vakantie kreeg ook al had je er dan geen recht op?

Misschien dat de bediende bij het sociaal secretariaat met de vingers werd gewezen of een standje heeft gehad, zal dat niet genoeg zijn? Maak jij in je job überhaupt nooit een fout en zo ja, hangen daar steeds loodzware consequenties aan vast?

Dit terzijde inderdaad zuur.
 
Na 2 maanden en 6(!!) Fouten op de eerste loonbrief, me voor alle zekerheid ingeschreven bij de vakbond.
Ik betaal nu mee aan jpv zijn loon. 😁
ge krijgt het merendeel toch terugbetaald :) Ik zit zelf in de openbare sector met een klootzak van een baas die eenzijdig mijn loon verlaagd heeft en voor zo'n zaken komen ze goed van pas.
Kdenk dat ze zel maar gaan helpen met zaken als ge er al een tijdje bij zit (om te voorkomen dat er gewoon geprofiteerd word van hen denk ik)
 
ge krijgt het merendeel toch terugbetaald :) Ik zit zelf in de openbare sector met een klootzak van een baas die eenzijdig mijn loon verlaagd heeft en voor zo'n zaken komen ze goed van pas.
Kdenk dat ze zel maar gaan helpen met zaken als ge er al een tijdje bij zit (om te voorkomen dat er gewoon geprofiteerd word van hen denk ik)
Ik zit in een sector zonder syndicale premie 😫

Ik had geen hulp nodig om recht te zetten hoor, gewoon navragen wat wel of niet klopte bij de eerste loonbrieven.
 
Ok dat is duidelijk, sociale secretariaten mogen dus fouten maken zonder consequenties. Spijtige realiteit. Ik wou uit principe hier op ingaan maar als dit geen nut heeft, laat dan maar zitten.

Verder geen probleem hoor, ik ga geen honger lijden of zo, maar toch, frustrerend.
Of uw werkgever heeft een fout gemaakt bij doorgeven van uw gegevens?
Zijn uw loonbrieven van tijdens uw inactiviteitsperiode bv wel juist?
 
Terug
Bovenaan