Smart Home en Automation

Voor mij is er misschien nog iets niet duidelijk.
Deze trigger is dus wanneer zonnepaneeltje zoveel W detecteert voor x-tijd.
Nu het moment dat die tijd is verstreken, is er dan 1 x een 'signaal' om de condities te checken.
Want in de condities staat er ook dat een voorwaarde voor x-aantal tijd voldaan moet zijn.

Dus kan me eventueel voorstellen dat volgende gebeurt:
Trigger (na 5 min) --> check condities --> 1 is niet voldaan --> niet uitgevoerd.
Maar als die conditie dan wel na verloop wordt voldaan, is er geen trigger meer ... ?

Code:
trigger: numeric_state
entity_id:
  - sensor.master_bedroom_sun_energy
above: 450
for:
  hours: 0
  minutes: 5
  seconds: 0

Voor mij is er misschien nog iets niet duidelijk.
Deze trigger is dus wanneer zonnepaneeltje zoveel W detecteert voor x-tijd.
Nu het moment dat die tijd is verstreken, is er dan 1 x een 'signaal' om de condities te checken.
Want in de condities staat er ook dat een voorwaarde voor x-aantal tijd voldaan moet zijn.

Dus kan me eventueel voorstellen dat volgende gebeurt:
Trigger (na 5 min) --> check condities --> 1 is niet voldaan --> niet uitgevoerd.
Maar als die conditie dan wel na verloop wordt voldaan, is er geen trigger meer ... ?

Code:
trigger: numeric_state
entity_id:
  - sensor.master_bedroom_sun_energy
above: 450
for:
  hours: 0
  minutes: 5
  seconds: 0
Als uw trigger afvuurt, dan is er een trace.

Als de conditie ook een trigger moet zijn, dan moet die ook als trigger instellen. Je kan meerdere triggers hebben.

Als uw zonnepaneel 450W is, ga je nooit 5min 450W zien vrees ik. Check uw history om te zien als het ooit langer dan 5min 450W is.

Ook als na 2 min het even dipt naar 400W, reset alles. Die 5min is echt onafgebroken.

Inderdaad, je kan beter een average nemen. Zo doe ik het ook op m'n lux-waarde voor de rolluiken te laten sluiten, 10min < 10lx = close. Anders bij een wolkje in de avonduren vliegen ze naar beneden, nu niet meer.

Shelly heeft een nieuwe motion sensor met Zigbee en BLE, op batterij die 5 jaar zou moeten meegaan. Dat wil ik wel nog eens zien...

"up to 5 years" is geen gegarandeerde 5j natuurlijk. Hangt allemaal van gebruik af. PIR sensor zelf verbruikt echt miniscuul weinig idle, ge hebt er die onder de 15µA zitten... Als je weinig beweging hebt en dus weinig transmit, zie ik niet in waarom dat niet up to 5y zou kunnen zijn.

En het is ook met een CR2477 hé, die vind je tot 1000mAh (of misschien zelfs al meer), wat meer dan 4x zoveel is dan de meergebruikte CR2032. Dat is dus 7,6j voor een 15µA PIR sensor idle. De EFR32MG27 is 1,6 μA EM2 DeepSleep current, dus met die erbij 6,9 jaar volledig idle gebruik. Dus bij sporadische beweging zie ik 5j zeker mogelijk.

Geen idee of dat aan mezelf ligt, maar ik vind die sensoren altijd zo lomp en 'zie ik ben een bewegingsensor'

Dan vind ik deze er beter uitzien, ziet er niet uit als een klassieker: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usl-motion
Is ook logisch, die sfeervormige fresnellens geeft een veel grotere detectiehoek in alle dimensies. Wat dus voor veel makkelijkere montage zorgt met meer mogelijkheden. Als je kijkt naar die ubiquiti sensor, zit je uiteindelijk met een heel beperkte detectie-hoek (in alle dimensies) door het ontwerp:
oXcq0e0.png

En dat is dan een keuze die je moet maken, ga je voor design of bredere functionaliteit.

Terug
Bovenaan