Skimboarden

Nada

Member
Heb hier een oude houten plank liggen zeker, 30 jaar oud en een aantal uur geprobeerd om te skimboarden.

Verliep nogal moeizaam en vroeg mij af of dit aan mijn board zou kunnen liggen. Als ik online video's kijk dan kunnen mensen al glijden op nat zand. Als ik mijn board lanceer en er op ga staan, zelfs al bij beetje water, dan blijft het gewoon liggen en struikel ik verder. Bij dieper water wel al paar keer gelukt om halve seconde erop te blijven, maar val dan door slechte houding en evenwicht.

Ik heb ook geen wax of speciale grip-pads.

Twijfel om een nieuw skimboard met pads te kopen in de decathlon, is dat aan te raden?
 
Gewone houten planken zijn idd moeilijker dan de nieuwere skimboards met Pads etc.

Moeilijk om te zeggen wat er fout gaat doet zonder beeld.

Normaal is minder diep water makkelijker dan diep water.
Wat je beschrijft denk ik dat je iets te weinig snelheid hebt zelf en/of je bord lanceert met te weinig snelheid
of
dat je teveel (te hoog) springt ipv voorwaarts springen op je bord.
Of teveel land op de achterkant van de plank

Maar het vraagt effectief veel trial en error
Maar een keer je het hebt , blijft het wel zitten in je geheugen zoals fietsen.

Vroeger af en toe gedaan, maar de vrienden die effectief aan de zee woonden waren hier enorm goed in konden golven etc nemen. (Ik zelf iets minder, doordat ik niet zoveel kon oefenen aangezien ik niet aan zee woon, maar kon wel ver glijden om ondiep water).
 
Inderdaad moeilijk om in te schatten zonder beeld. Hoe ik het vroeger uitlegde aan mensen zonder ervaring was te proberen erop te springen zoals op een skateboard dat stil staat.

Een houten plank zonder wax lijkt me wel sketchy, in plaats van meteen een nieuwe plank te kopen is inwrijven met wax een goedkopere oplossing. Als dat niets geeft heb je de wax nog voor het volgende board. Ik ben pas pads beginnen gebruiken toen ik golven begon te nemen aan de atlantische kust, voor de noordzee heb ik die nooit nodig gehad. Daar zijn te kleine golven waardoor die extreme antislip niet nodig was. Dus als beginner lijkt het me vrij nutteloos. :unsure:

Als je voor een nieuwe board gaat en er mee verder wil doen zou ik sneller kijken richting kunststof, gaat een pak beter in dieper water. Met mijn houten planken kon ik vrij veel maar voor iets grotere golven wordt het snel moeilijk.

Ik zou niet aanraden te skimboarden zonder veel ervaring op een vloedlijn. Eerder als de zee terugtrekt of opkomt op de 1e/2e/3e zandbank. De golven zijn langer, platter en niet te diep om te oefenen. En dan is het proberen tot je het kan. Vallen hoort erbij. :unsure:
 
Vroeger wel af en toe gedaan op surfvakantie in Zuid-Frankrijk. Je hebt echt niet zo veel water nodig om te glijden (en langer dan een halve seconde). Het "voze" vond ik om op volle snelheid te lopen, en dan te springen zodat uw gewicht vlak op het bord komt. ALS uw bord dan toch niet glijdt, of je stapt er naast, ga je extreem hard op uw gezicht :p Maar je moet wel echt vol dedication erop springen, want anders lukt het zeker niet.
 
Vroeger wel af en toe gedaan op surfvakantie in Zuid-Frankrijk. Je hebt echt niet zo veel water nodig om te glijden (en langer dan een halve seconde). Het "voze" vond ik om op volle snelheid te lopen, en dan te springen zodat uw gewicht vlak op het bord komt. ALS uw bord dan toch niet glijdt, of je stapt er naast, ga je extreem hard op uw gezicht :p Maar je moet wel echt vol dedication erop springen, want anders lukt het zeker niet.
Ik vond het erger om in het water te vallen niet wetende of ik op een lijn vol schelpen zal landen. Mijn polsen zien er half uit alsof ik mezelf gesneden heb maar het is de schuld van schelpen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan