Op vakantie de eerste gezien met zo'n bindingen. Mij lijkt het een verbetering voor aan te doen, maar "ideaal" is het ook nog niet. Toch paar keer zien sukkelen omdat deze ook niet "vast" klikte door de sneeuw/ijs die er tussen de bindingen/boots zat. In het verleden zijn er nog zo'n type click/step in bindingen geweest, (flow als ik me niet vergis met zo'n dwars ijzeren staafje) en sneeuw/ijs in bindingen zorgde dan vaak voor frustraties (naast stijfheid die enkel van boot komt,...)Heeft iemand eigenlijk die nieuwe bindingen van Burton? Die step on zeker? Even de prijs buiten beschouwing gelaten, lijkt me dat wel een luxe als boarder.
"Nadeel" bij overschakeling is ook dat je boots+bindingen moet kopen, terwijl het bij de meeste maar om de 1-2 seizoenen één deel is dat vervangen word (board, bindingen, boots,...)
Enfin, ik ga niet overschakelen en heb dit jaar, na 19j boarden de eerste keer geskied. 2keer hier indoor en in oostenrijk kon ik na dag 2 toch al mee (lees ik was even snel als onze traagste "ervaren" snowboarder). Leercurve om te boarden is stuk stijler (voor zover ik het me herinner van mijn eerste vakantie op 16jaar), ski vond ik cava (mss omdat je al "glij" ervaring hebt op een board).
Voor alle duidelijkheid, skieen kan ik nog niet goed maar vb op dag 1 al een deel zwarte piste zonder vallen, en op dag één keer op 2-3 gevallen maar de volgende 3 dagen erna niet meer. Met snowboard herinner ik mij het eerste jaar/de eerste jaren toch dagelijks valpartijen.
Binnenkort terug 4 dagen op de piste, en ben er nog niet uit wat ik ga doen. Met enkele andere, doorwinterde skieers, en heb ergens geen zin om de traagste te zijn + heb eigen materiaal = boarden? Of toch nog beetje verder "oefenen" met skieen, en ze maar even laten wachten/materiaal huren. Vermoed dat het een combo zal worden.
Daarnaast heb ik met het boarden (met kniebrace) tegen het einde toch last van mijn knie. Bij skieen (zonder brace) dit jaar eigenlijk geen last van gehad. Vermoed dat het (op termijn) hierdoor toch ski zal worden.
En dat is volgens mij bij vele boarders zo (niet noodzakelijk knieproblemen) maar het snowboarden is over het algemeen toch voor de "jeugdigere mannen". Omwille van leeftijd, kwaaltjes, het "gemak" van skieen (niet meer zitten, bindingen, vlakke stukken) schakelen velen toch over van een board naar skies naar mijn gevoel. Wij zijn halverwege de 30 en zijn (of zo lijkt het toch) vaak de oudste op een snowboard. Van onze groep van +- 10 zijn er 8 die vroeger altijd snowboarden. Nu zijn we nog met 3 en de rest is overgeschakeld op ski.
Ik heb ook de indruk dat de gemiddelde leeftijd op de pistes wel stijgt (vroeger waren de "ouderen" vaak locals, tegenwoordig zijn dit meer en meer toeristen die al 20-30 op wintersport gaan. Door een breder publiek op de pistes en het boarden wat eerder voor de jeugd is heb ik ook de indruk dat het aandeel boarders op de piste daalt.