Ik zag dit jaar in Saint-Gervais toch behoorlijk wat boarders.

Ik board nu toch ook al een tiental jaar. Ik heb amper op latten gestaan. Ik zou dat mss wel redden, maar het zal niet de schoonheidsprijs halen :p

Pro's:
  • Comfy boots
  • Minder kans op knie blessures (belangrijk voor mij)
  • Diepsneeuw
  • Je gebruikt meer spieren (vb. core) en leert stabiel (stabilisatoren) te staan. Ik voel na een weekje boarden echt mijn been -en buikspieren.
  • Je kan bij een val je board niet kwijtspelen
  • Lichtjes goedkoper materiaal
  • Kunnen zitten (op de knieën of poep) op een piste zonder board uit te moeten doen
Cons:
Om te beginnen: tuurlijk is hetgeen je liefst doet, het allerbelangrijkste, de rest doet er niks toe!
Maar om advocaat van de duivel te spelen.

Minder kans op knieblessure? Klopt, maar wel pakken meer kans op schouder & pols blessures ! Dus die vlieger gaat niet op ;)
Meer spieren gebruiken? Hah, weet zelfs niet waar te beginnen! Beide hebben specifieke spiergroepen om te gebruiken, maar 1 ding weet ik wel, die alpine skiers zijn beesten. Beide zijn lastig hé, ik heb zelf 20 weken snowboard op de teller dus heb het ook gevoeld. Maar da's nu toch ook geen pro in het ski vs snowboard onderwerp. Daarboven is alle spierpijn relatief als je begint met telemarken. Dat hou je amper 2 uur vol
Ski's kwijtspelen bij een val ... da's een pro ski argument :laugh:
Heb al meer boards over de piste zien razen omdat ze ene die kwijtgeraakt is dan ski's. En releasen van ski binding zorgt voor minder blessures.
Qua materiaalprijs, daar durf ik me niet over uitspreken. Mijn laatste paar ski's (nieuw) kostten 250 eur.
En kunnen zitten ... not done! Zorgt enkel voor gevaarlijke situaties. Ik sta liever recht zodat ik kan reageren als er een zatte duitser mijn richting nadert

Your turn :D

Anyway, ski vs snowboard discussie is al zo oud als de eerste skilift. Again, doen wat ge liefst doet!

Laatst bewerkt:
Wel vreemd dat er bij mij zijn die eens dagje skiën om hun knieën te sparen :unsure:

Maar mss bedoel je niet gewoon belasting maar effectief scheuren :p

Bij skiën is de combinatie van torsie beweging van benen tov bovenlichaam + een hefboom effect van de ski , de oorzaak van veel (serieuze) ski blessures. Daarom moeten die ski's op tijd releasen.
En dat gaat over gescheurde ligamentjes ja :D
+ scheenbeenbreuken door de harde bot :unsure:

Om te beginnen: tuurlijk is hetgeen je liefst doet, het allerbelangrijkste, de rest doet er niks toe!
Maar om advocaat van de duivel te spelen.

Minder kans op knieblessure? Klopt, maar wel pakken meer kans op schouder & pols blessures ! Dus die vlieger gaat niet op ;)
Meer spieren gebruiken? Hah, weet zelfs niet waar te beginnen! Beide hebben specifieke spiergroepen om te gebruiken, maar 1 ding weet ik wel, die alpine skiers zijn beesten. Beide zijn lastig hé, ik heb zelf 20 weken snowboard op de teller dus heb het ook gevoeld. Maar da's nu toch ook geen pro in het ski vs snowboard onderwerp. Daarboven is alle spierpijn relatief als je begint met telemarken. Dat hou je amper 2 uur vol
Ski's kwijtspelen bij een val ... da's een pro ski argument :laugh:
Heb al meer boards over de piste zien razen omdat ze ene die kwijtgeraakt is dan ski's. En releasen van ski binding zorgt voor minder blessures.
Qua materiaalprijs, daar durf ik me niet over uitspreken. Mijn laatste paar ski's (nieuw) kostten 250 eur.
En kunnen zitten ... not done! Zorgt enkel voor gevaarlijke situaties. Ik sta liever recht zodat ik kan reageren als er een zatte duitser mijn richting nadert

Your turn :D

Anyway, ski vs snowboard discussie is al zo oud als de eerste skilift. Again, doen wat ge liefst doet!
Hehe, ik zei dan ook dat die knie blessures specifiek voor mij een extra reden zijn om te boarden. Ik heb in het verleden al eens iets gescheurd tijdens het voetballen en dan let je op zo'n dingen. Liever dus een schouder of pols blessure dan een knie blessure voor mij ;-)
En de kans op een knieblessure is kleiner als boarder vs. skiër.

Laat ons zeggen dat beiden een goede workout geven ;-)

Zitten is ok op een piste, zolang je het op een verstandige plek doet.
Wel vreemd dat er bij mij zijn die eens dagje skiën om hun knieën te sparen :unsure:

Maar mss bedoel je niet gewoon belasting maar effectief scheuren :p
Ik bedoel inderdaad effectief scheuren van de kniebanden.

Was toch rond de €1000 voor bindingen en boots dacht ik? Ken de prijzen niet, maar vond ze toen prijzig. Kan ook zijn dat het dat ik mis ben met de naam.
Nee totaal niet.

Rond de 300 voor bindingen:

Zelfde voor de boots dus dat is dezelfde prijs als andere bindingen/boots.

Je kan zo goedkoop en duur gaan als je zelf wil.

Toch wel een nonargument over dat vastmaken van snowboard bindingen.
Als we uit een bakjeslift komen ben ik vaak nog de eerste klaar.
Vanuit zetellift of sleeplift duurt dat ook maar paar seconden, ok als skier kan je meteen aanzetten.
Maar is nu toch niet van 'we staan hier weer te wachten'.

Zo'n step on sta ik toch ook niet voor te springen.
In der tijd nog leren snowboarden met die kliksysteem dingen, wat een ramp als je iets of wat op een helling staat om dat vast te krijgen en stabiel te blijven.

Vanuit zetellift of sleeplift duurt dat ook maar paar seconden, ok als skier kan je meteen aanzetten.
Ik vind het ook een non-argument. Maar veel van mijn vrienden die skiën durven die goedkope grap wel eens maken. Terwijl ik na max 10 seconden klaar ben om te vertrekken als boarder.

En dit terwijl ze meestal nog een plannetje bovenhalen om te zien welke piste ze willen nemen..

Laatst bewerkt:
Dat was bij ons toch anders. Altijd wachten.

Vooral mensen met ouder materiaal. Ik wil die stelling zeker niet voor alle boarders gebruiken voor de duidelijkheid. Ik geef gewoon mijn ervaring mee.
Geen probleem. Toen ik net begon, dan voelde ik mij ook wat ambetant richting die ervaren skiërs. Ik heb alles geleerd van een ervaren boarder en na 2 dagen kon ik al "redelijk" boarden voor een beginneling. Lees: stabiel op een board staan, bochtjes maken en op steile pistes roetsjen :p
Op dag 3 ging ik voor het eerst met heel de vriendengroep mee. Een paar van die kilometer vretende skivrienden moesten op hun tanden bijten, aangezien ze idd hier en daar op mij moesten wachten.

Met de jaren ging dat beter en nu volg ik die relatief vlot en hoor ik ze niet meer klagen.

Geen probleem. Toen ik net begon, dan voelde ik mij ook wat ambetant richting die ervaren skiërs. Ik heb alles geleerd van een ervaren boarder en na 2 dagen kon ik al "redelijk" boarden voor een beginneling. Lees: stabiel op een board staan, bochtjes maken en op steile pistes roetsjen :p
Op dag 3 ging ik voor het eerst met heel de vriendengroep mee. Een paar van die kilometer vretende vrienden moesten op hun tanden bijten, aangezien ze idd hier en daar op mij moesten wachten.

Met de jaren ging dat beter en nu volg ik die relatief vlot en hoor ik ze niet meer klagen.
Ik ben ook niet de beste skiër voor de duidelijkheid. Heb een te houterige stijl :rofl: . En zelf ook zeer oud materiaal altijd gehad, alleen had ik het voordeel dat je het niet steeds moet vast en los klikken.

De laatste keer was er ene een dorpje verder dan Ischgl (Galtür) die vaak op café komt in ons dorp, waar we mee hadden afgesproken om eens samen te gaan skiën. Die vond mijn ski's zo ellendig dat ik ze moest weggooien en hij me één van zijn ski's heeft gegeven :unsure: .

Nu heb ik wel nieuw materiaal (ski's, botten en stokken). Zaterdag vertrekken we naar Ischgl, dus ben zeer benieuwd wat het verschil gaat zijn. Tenzij mijn vriendin mij heeft aangestoken met Corona :unsure: . Mijn oude botten waren echt veel te groot. Dus dat ga ik zeker al merken.

Terug
Bovenaan