Demping komt vooral door het voetbed van de binding (wat een skibinding niet heeft als ik er naar kijk), en soms door de bot. Dat kan best wat variëren in materiaal en dikte.Hohja, als het geen invloed heeft is het inderdaad niet relevant bij de vraag over demping
Ik vind het ook gewoon interessant om erover na te denken. En inderdaad, ik ben er van onder de indruk dat een snowboard boot een flex rating heeft, gezien het gebruikte materiaal & opbouw![]()
En een snowboard boot heeft een flex rating van 1-10, ik veronderstel dat dezelfde schaal bestaat voor een skibot? Ik vermoed wel dat een snowboard bot zijn flex veel sneller verliest dan een skibot (inderdaad door de gebruikte materialen).
HOE stijf ge uw botten wilt... mja dat is een ander discussie en persoonlijke voorkeur. Maar er is wel degelijk een groot verschil tussen flex 1 en 10. Een 1 = gummi en is goed voor wat te spelen met wat butters en rails. Een 10 is voor veel controle te hebben (freeride, trees, carven). Ik zou ze in elk geval niet omwisselen of ik breek mijn enkels
.Daarnaast bestaan er ook gewoon echte hardboots om te snowboarden hoor. Maar dat is voornamelijk voor te racen, bij casual boarders ziet ge dat bijna niet meer.