Disney+ Shogun

Hans Moleman

Well-known member
Deze reeks verdient ook wel een eigen topic.
Zelf nog maar 2 afleveringen ver, maar nu al onder de indruk. Sterke cast, goeie personages, prachtige decors en sfeerschepping!

Prachtig jaar voor TV voorlopig, en we zijn nog niet eens halfweg.
 
Absoluut, heel sterke serie die iedere aflevering beter wordt. Morgen naar de ontknoping kijken :bow:
 
Goede serie met plezier gekeken maar de 10/10 scores vind ik toch redelijk overdreven. Ik bleef in de tweede helft wat op mijn honger zitten. Misschien omdat in deze briljante samurai setting je toch wat meer actie verwacht. Het episch einde bleek ook afwezig maar sluit wel mooi af. Hopelijk houden ze het bij 1 seizoen want door het succes gaan ze er misschien een ondermaats vervolg aan willen breien en deze serie verdient wel beter dan het seizoen teveel.
 
Episode 9 vond ik super, maar bleef bij de finale nogal op mijn honger zitten.
 
@Kenpachi Er komt maar 1 seizoen hoor volgens de show runner, boek eindigt daar.

Los daarvan. Het gaat hem meer over conspiracys en listen (zoals game of thrones in de eerste seizoenen). En hoe Japanners naar leven en dood kijken, hun cultuur en gewoontes anno 1600 ... Het einde van feudaal Japan, welke het begin van de Edo periode inleidde dus.

Grote spoiler, einde
Toranaga kon na verlies van veel mannen door de aardbeving en z'n broer die de andere kant kiest niet winnen in en frontale battle, dus kiest en gokt hij op de list (crimson sky was geen grote militaire actie, maar een list dus). Op het einde zegt hij ook dat hij wil beginnen met de nieuwe macht in Edo. Als crimson sky's einde volledig lukt tenminste ... en dat was zo zonder steun van de 'heir' en z'n banners omdat de heir z'n moeder afhaakte door Mariko's acties, daar moeten we vanuit gaan... Blackthorne is terug thuis op zijn oude dag en sterfbed met westerse kleinkinderen, dus die is terug in Engeland geraakt na het (her)bouwen van zijn eigen boot en wat boten voor Toranaga. The end.


Mooie serie vond ik die idd wat vertraagd na de helft en dan mooi eindigt. Wie veel actie verwachtte keek gewoon naar de verkeerde serie.
Ep 10 had iets meditatiefs, zeer boedhistisch over leven en dood.
De serie had vooral een sterk japans DNA, trouw aan veel samurai klassiekers betreft stijl en sfeer.
 
Laatst bewerkt:
Na het einde van episode 10 had ik iets van "Oh, het is gedaan?" en verwachtte ik nog een S2 waar Toranaga zijn strijd voor Shogun te worden verder zet, maar nu blijkt het dat het boek ook daar stopt. Wel jammer, maar ik begrijp het ergens wel. We zijn verwend met alle uitgebreide exposities en karakterontwikkelingen die x aantal seizoenen op ons afvuren.

Wel confronterend hoe men in feudaal Japan omging met het concept leven en dood, terwijl ik hier op het randje van een existentiële crisis zit (bij wijze van spreken) als ik eraan denk hoe het leven voorbij vliegt.
 
Blackthorne is terug thuis op zijn oude dag en sterfbed met westerse kleinkinderen, dus die is terug in Engeland geraakt na het (her)bouwen van zijn eigen boot
Blackthorne zal niet meer terugkeren naar Engeland, net zoals William Adams dat niet deed. Die flashforward met een oude Blackthorne was een "false dream", iets wat hij zich op dat moment inbeeldde. Daar zien we een oude Blackthorne met Mariko's kruisteken, terwijl die ketting in het water werd gegooid, kort nadat de assen van Fuji's man en zoon werden verspreid.
 
zoals ik het begrepen heb, waren de daden van Mariko in Osaka niet de "Crimson Sky", (hoewel dat wel de titel van de Ep. was), maar ter vervanging van Crimson Sky, omdat die niet door kon gaan (wegens te klein leger)
 
@Furon goed opgemerkt, er zelf overgezien op m'n 32inch TV.
Verklaart de vreemde staar in z'n ogen ... een angstdroom dus, gezien hij zelf niet zeker was van z'n leven die momenten

Goeie wiki van het echt gebeurde verhaal, of toch geschreven memoires

@marcel de serie spuide daar zelf graag veel onduidelijkheid over, dacht het Toranaga te horen zeggen in zijn gesprek waar hij Blackthorne test op zijn trouwheid en of hij liegt als hij terug in het dorpje was.
 
Laatst bewerkt:
Schitterende serie. Met een ijzersterke ep9 en een prachtige finale. Toranaga die in zijn speech toegeeft helemaal geen idealen heeft maar gewoon macht wilt en alles daarvoor over heeft.
 
Schitterende serie. Met een ijzersterke ep9 en een prachtige finale. Toranaga die in zijn speech toegeeft helemaal geen idealen heeft maar gewoon macht wilt en alles daarvoor over heeft.
Spoiler tags mogen!

Snap wel niet zo goed dat ze zo een matige acteur kiezen voor onzen Britsen loods. Want de asian cast wel heel knap.
 
Terug
Bovenaan