Seriereview: Transformers: War for Cybertron: Kingdom

Voor ik deze review start, moet ik iets bekennen. Ik heb alle live-action Transformers-films gezien in de bioscoop. Inderdaad, van de eerste uit 2007 tot Bumblebee. Of ik er spijt van heb? Neen. Of ik er trots op ben? Ook niet. Maar weet je, fuck it! Guilty pleasures will be guilty pleasures. Het zal nooit Oscars winnen of hoogstaande kwaliteit zijn, maar met een paar films heb ik wel fun beleefd. Hieronder een recensie van de Netflix Original-animatieserie Transformers: War for Cybertron: Kingdom. Het derde en laatste deel van de trilogie!

Nadat ze op aarde zijn neergestort, worden de Autobots en Decepticons geconfronteerd met twee rivaliserende facties uit een toekomst die hun conflict onbedoeld heeft gecreëerd. Hier maken de klassieke fan-favoriete personages van Beast Wars hun War For Cybertron debuut. Nu moeten de Autobots samenwerken met de Maximals om de Decepticons, die hun krachten hebben gebundeld met de Predacons, te confronteren in de race om de vermiste Allspark te vinden. De Predacons hebben echter de controle over de Golden Disk, een mysterieus artefact dat een persoonlijke band heeft met Megatron en hem een ongekend voordeel geeft ten opzichte van zijn vijand, Optimus Prime.

Transformers review 2.PNG


More than meets the eye

Toen ik te horen kreeg dat ik het derde deel mocht reviewen, had ik de eerste twee seizoenen nog niet gezien. Na een marathon was ik snel bijgebeend maar bleef ik door de woelige start van het eerste deel, Siege, best sceptisch over deze reeks. Terwijl de 3D-animatie er tot in het kleinste detail goed uitzag, bevatte Siege hetzelfde Transformers-verhaal dat we al talloze keren voorgeschoteld kregen, maar dan behoorlijk traag en saai. Zelfs ieders favoriete truck Optimus Prime was veruit het zwakste personage uit de reeks en niet de heldhaftige Autobot die ik gewend was. Gelukkig zette het tweede deel, Earthrise, alles op z'n kop en kon ik niet wachten om te weten hoe deze trilogie tot z'n eind zou komen.

Kingdom neemt een leuke twist op het Beast Wars-verhaal. Na de noodlanding die voortkwam uit het einde van Earthrise maken we meteen kennis met de Maximals, afstammelingen van de klassieke Autobots, die door de lokale vegetatie in dieren transformeren. De wending had ik hier graag uit de doeken gedaan, maar dit laat ik aan jullie om zelf te ontdekken. Voor een reeks met telkens maar zes afleveringen van ongeveer twintig minuten, introduceren ze heel wat personages. Alles voelt gelukkig goed gebalanceerd aan en iedereen krijgt wel zijn schermtijd en character development.

Transformers review 3.PNG


Maximals, roll out maximize!

Het eindresultaat is een spannende, emotionele en visueel indrukwekkende zoektocht. Ook al bevat dit slotseizoen het meeste aantal personages, de nieuwe looks van de Maximals en Predacons zorgen voor een frisse afwisseling. Een kleine verbetering tegenover de vorige seizoenen zijn de animaties. Tijdens de actievolle momenten misten de bewegingen van onze robots in disguise impact en voelden ze vooral houterig aan. Hier is de actie al wat beter in beeld gebracht maar nog steeds niet optimaal. Ook de voice acting overtuigt niet volledig, maar dit kan te danken zijn aan het script dat soms iets te simpel is en met momenten wat vaart mist. Het blijft natuurlijk gericht op een jong doelpubliek, alhoewel het zeker een stuk donkerder is dan de gemiddelde tekenfilmserie.

Het eindresultaat is een spannende, emotionele en visueel indrukwekkende zoektocht.


Voor mensen met kennis van de franchise zullen de Beast Wars-personages een leuk weerzien zijn. Qua verhaal kan ik me wel voorstellen dat nieuwkomers het niet altijd even gemakkelijk zullen vinden om volledig mee te zijn, aangezien we niet altijd genoeg achtergrondinformatie krijgen en ze vaak van de hak op de tak springen. Persoonlijk stoorde het me niet, ik kon meestal de link wel leggen, ook al worden een aantal random gebeurtenissen nooit dieper uitgeklaard.

Transformers review 1.PNG

Conclusie

Transformers: War for Cybertron: Kingdom is een waardige afsluiter van Netflix' eerste Transformers-trilogie. Deze zes afleveringen zitten vol actie, emotie en spanning. Het verhaal neemt leuke wendingen en aangezien ze aan het eind de deur op een kier laten, hoop ik op een vervolg!

Pro

  • Visuals
  • Verrassende kijk op het verhaal
  • Spannend
  • Smaakt naar meer

Con

  • Soms houterige actie
  • Voice acting niet altijd overtuigend
  • Weinig info voor nieuwkomers
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

29 juli 2021

Genre

  1. Actie
  2. Animatie
  3. Avontuur

Speelduur

152 minuten

Regie

Takashi Kamei

Cast

Jason Marnocha, Frank Todaro, Jake Foushee, Joe Zieja, Justin Luther, Jeanne Carr, Erin Ebers, ...

Uitgever

Netflix
 
Terug
Bovenaan