To Streamz or not to Streamz: gezien op Streamz in oktober

Streamz is een Vlaamse streamingdienst die niet alleen Vlaamse, maar ook (inter)nationale series en films bevat. Ze bieden drie abonnementsvormen aan afhankelijk van je voorkeuren (met of zonder reclame, recente blockbusters, het aantal kijkprofielen, het aantal schermen waarop je tegelijk kan kijken, downloaden, …).

Hieronder volgt een overzicht van films en series die onze redacteurs vorige maand bekeken hebben op Streamz.

streamz-oktober-front.jpg

Sassenach

Transformers
Met grote schaamte moet ik toegeven dat ik tot vorige maand nog nooit een Transformer-film had gezien. Ik had wel al enkele delen gezien, maar nooit een film volledig. In mijn jongere jaren keek ik naar de animatieserie van de Transformers en was ik grote fan van de schattige Bumblebee. Dat Bumblebee zijn schattigheidsfactor mocht behouden in deze film, gaf warme flashbacks naar een serie die toch wel graag gezien heb.

De film Transformers (2007) heeft als hoofdrollen Shia LaBeouf als Sam Witwicky en Megan Fox als Mikaela Banes. Sam is een nogal stuntelige, nerdy student met een groot zwak voor de schoonheid die Mikaela is. Wanneer Sam zijn eerste auto koopt - ook in de hoop hiermee Mikaela's aandacht te winnen-, weet hij niet dat dit een Autobot genaamd Bumblebee is én dat hij geviseerd wordt door de Decepticons. De Decepticons zijn namelijk op zoek naar de almachtige Kubus, en laten deze coördinaten nu net gegraveerd staan in de brilglazen van Sams grootvader. De bril is in Sams bezit en dus openen de Decepticons de jacht, terwijl de Autobots onder leiding van Optimus Prime er alles aan doen om de locatie van de Kubus veilig te stellen. Wanneer ook de leider van de Decepticons Megatron ontwaakt uit een verkwikkende winterslaap, is het aan Sam, Mikaela en de Autobots om de wereld van de ondergang te redden.

Ik herinner me dat de Autobots in de animatieserie iets menselijker waren op emotioneel vlak. In de film is deze menselijkheid minder aanwezig, wat resulteert in scènes die er niet in slagen om de juiste emoties op te roepen wegens te robotachtig. Ook de male gaze is hier net wat te sterk aanwezig wanneer het op Mikaela aankomt. Zeker gezien Mikaela wil aantonen dat ze meer is dan enkel haar uiterlijk, lijkt de manier waarop ze in beeld wordt gebracht, niet alleen een gemiste kans van regisseur Michael Bay, maar ook tegenstrijdig met Mikaela's doelen. Het verhaal zit verder goed in elkaar en weet te boeien. Op naar Transformers: Revenge of the Fallen.

Killjoy​

Fargo

Na een paar minder goed ontvangen seizoenen keert Fargo in seizoen 5 terug naar de kille hoogtes van het bejubelde eerste. Dat doet showrunner Noah Hawley door de schaal terug te schroeven tot de essentie en te focussen op het soort familiale bloederige conflict dat we al sinds de film uit '96 associëren met de naam Fargo. Het vorige seizoen ging nog ver terug in de tijd om een ambitieus maar gebrekkig verhaal over migratie en georganiseerde misdaad te brengen, seizoen 5 plaatst het plot in 2019, midden in de eerste (FUCK!) Trump-administratie. We maken al snel kennis met Dot, een schijnbaar ordinaire huisvrouw gespeeld door Juno Temple, die al even snel toont dat ze geen kat is om zonder handschoenen in een zak te steken.

Dat is echter letterlijk wat enkele snoodaards proberen te doen in de eerste aflevering, alleen loopt hun kidnappingspoging dus niet van een leien dakje. Al snel ontdekken we als kijker dat Sheriff Tillman, al even meesterlijk gespeeld door Jon Hamm, de big bad is in dit seizoen. Een autoritaire narcist die met een ijzeren vuist over zijn community heerst en bijzonder wraakzuchtig reageert wanneer je hem iets in de weg legt, of dus bijvoorbeeld als vrouw van hem wegloopt. Het geeft Fargo een verdomd actueel kantje. Het gaat over vrouwen die mishandeld en misbruikt worden door mannen die hun ene hand op de bijbel leggen, en met de andere slaan, en wat er gebeurt wanneer één van die vrouwen besluit niet langer het slachtoffer te willen zijn. Het resulteert in een seizoen van Fargo dat die heerlijke mix van markante figuren, scherpe dialogen, onderkoelde humor en grimmig geweld heeft dat we willen van de reeks, maar dan met een ondertoon die anno 2024 relevanter dan ooit aanvoelt.

FreakyJP​

Twisted Metal

Een televisiereeks gebaseerd op een gewelddadige videogamereeks, waarvan de laatste release alweer twaalf jaar geleden is en die draait om gestoorde personages die elkaar bestrijden in bewapende voertuigen tijdens een battle royale-achtige wedstrijd? Het klonk te gek voor woorden, maar vorig jaar verscheen er wonderbaarlijk een serie gebaseerd op de PlayStation-franchise Twisted Metal. Sinds kort is deze serie ook bij ons te zien via Streamz en nog verrassender dan het feit dat deze serie bestaat, is ze bovendien ook nog eens goed?! Wie had dat ooit kunnen denken. De makers van de reeks hebben het dan ook slim aangepakt en de focus niet gelegd op de wedstrijd zelf. In de plaats daarvan worden we meegenomen naar een soort van Mad Max-achtige wereld waarbij zogenaamde Milkmen pakjes vervoeren tussen afgeschermde steden in een post-apocalyptische woestenij. De Milkman John Doe krijgt de opdracht om een mysterieus pakje te vervoeren tussen New Chicago en New San Francisco, maar zijn missie krijgt een onverwachte wending wanneer hij de voor de politie vluchtende Quiet oppikt.

Een van de grootste krachten van de reeks, is dat ze zichzelf totaal niet serieus neemt en dus op je lachspieren werkt, in plaats van te gaan voor overdreven ernst. Verder wordt de serie ook gedragen door de relatie die zich ontwikkelt tussen John en Quiet, die hier voortreffelijk worden gespeeld door Anthony Mackie en Stephanie Beatriz. Maar de meest opvallende verschijning blijft toch de bizarre combinatie van Samoa Joe en Will Arnett als de iconische Sweet Tooth. De reeks neemt uiteraard wat creatieve vrijheden ten opzichte van de spellen en wie het spijtig vindt dat de reeks zich niet focust op de titulaire wedstrijd, nodig ik alvast uit om zeker te kijken tot de laatste aflevering. Hoewel het einde iets te veel hengelt naar een vervolg, maakt het duidelijk dat dit eerste seizoen slechts het startschot is voor de slachtpartij die ons nog te wachten staat en voor de fans van de games belooft dit einde alvast heel wat moois.

Sir. K​

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem

Ouders van jonge kinderen kennen het ongetwijfeld. De bengels willen tv kijken, maar als ouder ben je de zoveelste K3- of Plopfilm ondertussen ook wel beu gekeken. Aangezien de zoon ondertussen bijna zeven is, kan er gelukkig ook al eens een compromis gevonden worden. Dit vonden we onlangs in de animatiefilm Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem. De gemuteerde schildpadden maakten vroeger ook al deel uit van mijn jeugd. Benieuwd of ze met deze reboot ook de interesse van mijn kinderen konden wekken.

In TMNT: Mutant Mayhem willen schildpadbroers Donatello, Michaelangelo, Leonardo en Raphael maar één ding: geaccepteerd worden door de maatschappij. Samen met de hulp van nieuwsreporter April O’Neil gaan ze achter de crimineel genaamd Superfly. Lukt het hen om Superfly te verslaan en de harten van de New Yorkers voor zich te winnen?

Met Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem brengen regisseur Jeff Rowe en producers Seth Rogen en Evan Goldberg terug een frisse wind in het Turtle-landschap. Niet enkel door middel van de moderne grafische stijl en een on-point stemmencast, maar ook door de leuke energie die doorheen de hele film aanwezig is. Zeker een aanrader voor wie graag de schildpadhelden nog eens aan het werk ziet! Ben je fan van het verhaal, dan is mogelijks de videogame Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed ook iets voor jou!

Terug
Bovenaan