Seriereview: Rick and Morty seizoen 5

Animatie, leuke grove humor, een unieke setting en op en top entertainment. Jawel, ik heb het over Rick and Morty! Wie eerder mijn review van de eerste vier seizoenen las, weet dat ik best wel fan ben. Toegegeven, de serie is absoluut niet voor iedereen weggelegd. Kan je de serie en het soort humor wel smaken, dan ben ik er zeker van dat je ook uitkeek naar de release van het vijfde seizoen! De officiële release dateert reeds van de tweede helft van vorig jaar, maar recent werden de afleveringen ook uitgegeven op Blu-ray. Ik ging alvast met de box aan de slag. Wat ik ervan vond, krijg je hieronder te lezen!

Je kan er niet omheen, maar in de huidige maatschappij is gendergelijkheid een enorm hot topic (en terecht uiteraard). Iets waar Rick and Morty in het verleden toch wat mee te kampen kreeg. Hoewel het soort humor nogal erg specifiek is, kregen de makers Dan Harmon en Justin Roiland al snel de kritiek dat Rick and Morty té vrouwonvriendelijk zou zijn. Vooral de manier waarop Jessica werd geportretteerd deden bij velen de wenkbrauwen fronsen. Dan en Justin konden er niet meer omheen, waardoor ze in het derde seizoen beslisten om meer vrouwelijke schrijvers aan te nemen en te zorgen dat er evenveel vrouwelijke als mannelijke schrijvers in het team zaten. Dat dit eveneens voor enige controverse zorgde, moet ik er vast niet bij vertellen. Rick and Morty kreeg een nieuwe dynamiek. Of dat een welkome dynamiek was, laat ik in het midden, maar ook in het vijfde seizoen zette dit aspect zich voort en kwamen vrouwelijke personages meer op de voorgrond.

RAM 1.png


Buckle up, voor meer absurditeit en cynische humor!

Wie de serie nog niet kent, Rick and Morty is een Amerikaanse komedie/scifi animatieserie, die is ontstaan als parodie op Back To the Future. Hierbij gaan wetenschapper Rick Sanchez en zijn nerveuze kleinzoon Morty Smith, op een reeks bizarre avonturen waarin intergalactische reizen, ruimtemonsters, maar vooral harde, cynische humor niet worden geschuwd. De serie werd enorm goed onthaald en werd dan ook geprijsd met meerdere Emmy Awards en een resem aan andere nominaties. Dit wordt ook weerspiegeld in een IMDb-score van 9,2 op het moment van schrijven (niet dat dit dé referentie is, maar het geeft een beeld). Na de eerste vier succesvolle seizoenen zijn Rick en Morty klaar om de draad terug op te pikken in het ondertussen vijfde seizoen.

In dit seizoen bevindt ons duo zich terug in situaties waar ze liever niet in zouden terechtkomen. Hoewel de meeste afleveringen van Rick and Morty als losstaande afleveringen kunnen worden aanzien, zit er ook een rode draad in het hele verhaal. Zonder al te veel te spoilen kan ik wel al meegeven dat er naar het einde van het seizoen toch wel wat antwoorden worden gegeven. De moeite dus alleszins om het hele seizoen uit te kijken.

RAM 2.jpg


Een beloftevolle aanzet van het nieuwe seizoen

In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen, Mort Dinner Rick Andre, zien we hoe Rick en Morty de dieperik induiken met hun ruimteschip. Ervan uitgaande dat ze gaan sterven, belt Morty Jessica op en maakt hij zijn gevoelens kenbaar. Compleet verrassend, gaat Jessica hierop in en spreken ze af om te daten. Morty, uiteraard volledig uit zijn lood geslagen, maar volledig gemotiveerd om de date met Jessica te laten doorgaan, slaagt erin een crashlanding te maken en te overleven. Ondertussen maken we ook kennis met een nieuw personage: Mr. Nimbus, de niet eerder genoemde aartsvijand van Rick. Terwijl Rick voor hem een avondmaal tracht te regelen, vraagt hij aan Morty om de wijn te voorzien. Een simpele vraag, maar het zou uiteraard Rick and Morty niet zijn, moest het toch allemaal zo simpel niet blijken. Wat begint als een vraag naar wijn, eindigt met Morty en Jessica die zich in een alternatieve dimensie bevinden, waar tijd zich anders gedraagt dan hoe we het kennen. Spannend sowieso, maar misschien niet meteen geschikt voor een eerste date. Als dat maar goed afloopt!

Ondanks dat het niet het sterkste seizoen betreft, blijft Rick and Morty absoluut de moeite.


Met deze eerste aflevering is de lat meteen gelegd. Naar mijn mening een goede binnenkomer en een beloftevolle aanzet voor het nieuwe seizoen. Dat de serie nog steeds even bizar en f*cked up is als weleer, wordt meteen duidelijk. Ook de tweede aflevering, met knipogen naar Blade Runner en Highlander, weet meteen te bevestigen. Het belooft de moeite te worden!

RAM 3.jpg


Met ups en downs

Helaas…, jawel je voelt ‘m al aankomen, gaat het mijn inziens vanaf daar enigszins bergaf. Hoewel het seizoen met momenten nog zijn briljante ingevingen heeft, wordt het vanaf de derde aflevering toch allemaal iets minder consequent. Begrijp me niet verkeerd, er zitten nog steeds goede stukken tussen, maar er zijn helaas ook heel wat momenten waarbij de creativiteit wat verloren lijkt te zijn gegaan. Dat het niet makkelijk is om steeds jezelf te blijven heruitvinden staat vast, maar ergens voelde het met momenten toch allemaal soms wat te geforceerd aan. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat mijn verwachtingen nu eenmaal (te?) hoog waren, maar anderzijds dat er naar mijn mening iets te veel gebeurt in het verhaal, waarbij de typische Rick and Morty-humor soms wat naar een tweede plaats werd geschoven. Uiteraard zijn er nog steeds heel wat leuke referenties naar films, waar de serie voor gekend staat. Dit merk je ook aan klinkende titels zoals A Rickconvenient Mort, Rickdependence Spray of Amortycan Grickfitti, om er maar enkele te noemen. Al blijkt dit helaas niet voldoende om de mayonaise te laten plakken.

Gelukkig weet het seizoen zich naar het einde toe terug te herpakken en krijgen we vanaf de achtste aflevering, maar zeker in slotafleveringen negen en tien, opnieuw een Rick and Morty op niveau. Vooral de seizoensfinale is er eentje van formaat! Of ze volledig naar verwachting is, moet je uiteraard zelf bekijken, maar ik kan alvast verklappen dat het de ideale (noodzakelijke?) aanzet lijkt naar een vernieuwd en verfrissend zesde seizoen! Hoewel voor mij dus niet het beste seizoen, mogen ze gerust nog een tijdje doorgaan!

Conclusie

Mensen die deze review lezen hebben vermoedelijk de eerdere seizoenen al achter de kiezen. Ben je fan van de serie, dan moet je uiteraard ook het vijfde seizoen bekijken. Ondanks dat het mijn inziens niet het sterkste seizoen betreft (laat ons eerlijk zijn, ook het vierde seizoen was al een stukje minder), blijft Rick and Morty absoluut de moeite. De sterkste afleveringen zijn naar mijn mening de laatste twee, waarbij de finale ruimte laat voor frisse nieuwe ideeën. Wie interesse heeft in de Blu-ray, zeker ook de steelbook eens bekijken, voor de cover art alleen al zou je hem kopen!

Pro

  • Rick and Morty blijft absurd en hilarisch
  • Sterk begin en einde
  • Beloftevolle aanzet voor het volgende seizoen

Con

  • Minder consequent dan eerdere seizoenen
  • Creativiteit lijkt wat verloren
7

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

8 december 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Komedie

Speelduur

270 minuten

Regie

Meerdere regisseurs

Cast

Justin Roiland, Chris Parnell, Spencer Grammer, Sarah Chalke, …

Uitgever

Adult Swim
 
Net als bij Adventure Time vind ik het spijtig dat gaandeweg het originele format van volledig losstaande afleveringen wordt losgelaten.
 
Terug
Bovenaan