Hi,
Ik merk dat ik de laatste tijd wat te veel op mijn smartphone en andere schermen bezig ben.
Ik heb al enkele zaken proberen toe te passen om dit te verminderen, maar denk dat ik niet de enigste ben die hier problemen mee heeft.
Ik heb screenzen geïnstalleerd op mijn smartphone (IOS) waarmee ik iedere keer 5 seconden moet wachten om Reddit/LinkedIn/Chrome te openen. Daarbij ook maximaal 5x per dag 5 minuten.
Ik doe dit nu een tweetal weken en zie dat ik mijn schermtijd wel al naar beneden krijg, maar zit nog steeds op >2u per dag (soms ook wel door Waze).
Hoe pakken jullie dit aan?
Regels afspreken met jezelf en met de madam. Geen telefoon in de slaapkamer. Telefoon niet meenemen naar de wc. En elkaar erop aanspreken.
De tv niet opzetten als achtergrond geluid/beeld.
Maar 1 oplader in huis hebben en die gebruiken zodat je soms - oh no - een uur je telefoon niet kunt gebruiken omdat je in de wachtrij ligt.
Voor de rest moet je uiteraard wel iets hebben om als alternatief te doen. Ik zit in de zonnige maanden veel in de tuin en in herst en winter puzzel ik veel. Ik heb ook een grote stapel post-its met todos, opgedeeld in 'voor zonsondergang' [meestal dingen in de tuin/serre/garage/rond het huis] en 'na zonsondergang' [meestal administratie/schoolzaken van de kinderen/...]. Veel daarvan zijn maar 5-10-15 min werk, maar je moet er jezelf wel toe brengen uiteraard. Ik probeer zo minstens 1 per dag te doen. Momenteel liggen 'stok aan fiets doen' (1 van de 2 kan nog niet deftig fietsen), 'fotoboek kleuterklas maken', 'afvoer plat dak kuisen' en 'goten oprit uitkuisen' (er is al redelijk wat blad ingesukkeld). Ik plak die op scherm van mijn prive computer. In geval van verleiding van achter de computer te kruipen, in your face.
Nu is het wel een gevaarlijke periode voor mij. Het is nog relatief lang licht buiten, maar het is meestal kutweer. Dus de verleiding is groot om zaken te willen doen, maar er niet aan te beginnen wegens 'het druppelt een beetje'. Of te veel hooi op de vork te willen nemen en nooit klaar raken voor het donker is en dan slechtgezind te zijn OF weten dat je niet klaar raakt en er niet aan beginnen. Kans is groot dat ik in de zetel beland en tv kijk of youtube video's kijk afgewisseld met wat administratie.
Bij de madam is het moeilijker. Die heeft niet veel offline bezigheid behalve gaan eten met vriendinnen of andere uithuizige activiteiten. Als ze thuis is, dan is het 99% kans dat het brol doorzappen is op tv, afgewisseld met instagram videos tijdens de reclame.