Schermtijd verminderen

regenweer

Member
Hi,

Ik merk dat ik de laatste tijd wat te veel op mijn smartphone en andere schermen bezig ben.
Ik heb al enkele zaken proberen toe te passen om dit te verminderen, maar denk dat ik niet de enigste ben die hier problemen mee heeft.

Ik heb screenzen geïnstalleerd op mijn smartphone (IOS) waarmee ik iedere keer 5 seconden moet wachten om Reddit/LinkedIn/Chrome te openen. Daarbij ook maximaal 5x per dag 5 minuten.
Ik doe dit nu een tweetal weken en zie dat ik mijn schermtijd wel al naar beneden krijg, maar zit nog steeds op >2u per dag (soms ook wel door Waze).

Hoe pakken jullie dit aan?

Hi,

Ik merk dat ik de laatste tijd wat te veel op mijn smartphone en andere schermen bezig ben.
Ik heb al enkele zaken proberen toe te passen om dit te verminderen, maar denk dat ik niet de enigste ben die hier problemen mee heeft.

Ik heb screenzen geïnstalleerd op mijn smartphone (IOS) waarmee ik iedere keer 5 seconden moet wachten om Reddit/LinkedIn/Chrome te openen. Daarbij ook maximaal 5x per dag 5 minuten.
Ik doe dit nu een tweetal weken en zie dat ik mijn schermtijd wel al naar beneden krijg, maar zit nog steeds op >2u per dag (soms ook wel door Waze).

Hoe pakken jullie dit aan?

Regels afspreken met jezelf en met de madam. Geen telefoon in de slaapkamer. Telefoon niet meenemen naar de wc. En elkaar erop aanspreken.

De tv niet opzetten als achtergrond geluid/beeld.

Maar 1 oplader in huis hebben en die gebruiken zodat je soms - oh no - een uur je telefoon niet kunt gebruiken omdat je in de wachtrij ligt.

Voor de rest moet je uiteraard wel iets hebben om als alternatief te doen. Ik zit in de zonnige maanden veel in de tuin en in herst en winter puzzel ik veel. Ik heb ook een grote stapel post-its met todos, opgedeeld in 'voor zonsondergang' [meestal dingen in de tuin/serre/garage/rond het huis] en 'na zonsondergang' [meestal administratie/schoolzaken van de kinderen/...]. Veel daarvan zijn maar 5-10-15 min werk, maar je moet er jezelf wel toe brengen uiteraard. Ik probeer zo minstens 1 per dag te doen. Momenteel liggen 'stok aan fiets doen' (1 van de 2 kan nog niet deftig fietsen), 'fotoboek kleuterklas maken', 'afvoer plat dak kuisen' en 'goten oprit uitkuisen' (er is al redelijk wat blad ingesukkeld). Ik plak die op scherm van mijn prive computer. In geval van verleiding van achter de computer te kruipen, in your face.

Nu is het wel een gevaarlijke periode voor mij. Het is nog relatief lang licht buiten, maar het is meestal kutweer. Dus de verleiding is groot om zaken te willen doen, maar er niet aan te beginnen wegens 'het druppelt een beetje'. Of te veel hooi op de vork te willen nemen en nooit klaar raken voor het donker is en dan slechtgezind te zijn OF weten dat je niet klaar raakt en er niet aan beginnen. Kans is groot dat ik in de zetel beland en tv kijk of youtube video's kijk afgewisseld met wat administratie.

Bij de madam is het moeilijker. Die heeft niet veel offline bezigheid behalve gaan eten met vriendinnen of andere uithuizige activiteiten. Als ze thuis is, dan is het 99% kans dat het brol doorzappen is op tv, afgewisseld met instagram videos tijdens de reclame.

zelf heb ik me uitgelogd op sites als deze op gsm en apps van bijv. reddit en vrt verwijderd (had sowieso al geen facebook, instagram of aanverwanten).
Dat vermijdt bij mij toch dat ik doelloos zit te scrollen of de drang heb om even te checken.

Ik heb wel de cloudlibrary app, maar een boek lezen op de gsm, beschouw ik dan niet als schermtijd. Schermtijd is voor mij meer filmkes zien, scrollen, ..., het (nutteloos) online bezig zijn. Dus Waze zou ik daar ook niet onder rekenen.

Heb daar onlangs een goed boek over gelezen: Digitaal Minimalisme van Cal Newport. Met hele goeie trukjes en inzichten. Hij begon met een paar weken alles te schrappen.

En dan de app appblock geinstalleerd. Betalend (prijs valt mee) maar het geeft wel tijd terug.
Je kan daar vanalles mee doen, en het jezelf heel moeilijk maken om te gaan scrollen.
Je moet volgens de schrijver voor jezelf uitmaken tot wat je gsm dient.

Voor mij dat wat uitgeklaard: Als telefoon? Prima. Als gps (google maps)? Geen probleem. Als muziekspeler in de auto (spotify)? Ook goed. Als bankkaart (bankapps en payconiq) ook. Of voor itsme of de verzameling klantenkaarten. Maar daar verpruts ik allemaal geen schermtijd aan.
En in de hoogste nood, tijdens de werkuren als mailtool. Die apps tel ik ook niet mee in het gebruik in appblock.

Maar de rest ging er af: de vrt max-en en sociale media en hbo’s en boekenapps, etc.
Moeilijkste is een browser, voor in noodgevallen. Beperk het gebruik via zo’n app, maar soms komt het van pas als je echt snel even naar een winkel moet bellen of iets dergelijks. Helemaal eraf gooien is me net de stap te groot.

Ik merkte de laatste jaen/maanden bij mezelf een echte verslaving aan het scrollen door reels op instagram. Op elk dood moment doorheen de dag merkte ik de reflex om naar de telefoon te grijpen en te scrollen. Dit had ook invloed op mijn concentratievermogen, lang aandacht houden op een lange tekst of een complex dossier op het werk werd moeilijk.

Sinds enkele weken FB en Insta verwijderd van de telefoon. ik merkte dat ik alternatieven zocht en nu op Youtube door de shorts begon te scrollen, dus dat ook verwijderd. Nu is er geen optie meer om door video's te scrollen, en ik ondervind echt dat het veel dieper zat dan ik dacht. Soms kan ik er echt ambetant van worden en is de drang erg groot. Was dus hoogtijd dat dit werd aangepakt, zijn echt ontwenningsverschijnselen...

De apps staan wel nog op mijn tablet om 's avonds de socials te checken voor het inhoudelijke, maar het scrollen doorheen de dag is dus wel gedaan.

Terug
Bovenaan