STALKER 2: Heart of Chornobyl

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Alleen de twee laatste pagina's gelezen, dus excuses mocht het antwoord eerder gegeven zijn.
Heb het spel gekocht bij release en vrijwel direct aan de kant gelegd omdat het voor geen meter draaide op mijn pc. Is er op dat vlak vooruitgang geboekt met patches?
Mijn specs:
- AMD Ryzen 7 7700X
- 32gb ram
-NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER

Ben ook aan het uitkijken om mijn graphische kaart te vervangen, maar wel rond de 500 euro, dus als iemand daar een tip voor heeft.

Hoy Mormel, hoewel ik ervan overtuigd ben dat men de game al heel wat stabieler heeft gemaakt dan in het begin (Ik heb, met uitzondering van één enkele plaats met één of andere memory leak, in de laatste 80-90 uur geen enkele crash meer gehad) denk ik niet dat de overall performance veel verbeterd is. Je zal dus niet plots 20+ fps meer hebben. Enfin, ik heb dat toch niet ervaren. Wel zijn de NPC hubs stabieler geworden. Daar zal je normaal wel wat verschil merken maar verwacht ook weer geen wonderen.

De game is gewoon veeleisend en zal dit ook blijven vrees ik. Ik heb een 6900 XT en speel de game al vanaf het begin met FSR en frame generation met alles op high. Ik haal bijna over de gehele lijn minstens 100fps (Edit: 1440p)zo en ben zeer tevreden over de grafische kwaliteit. Ik vind persoonlijk de game zelfs iets mooier zo. Alles is in de verte duidelijk wat waziger dan als je speelt zonder FSR maar dat vind ik blijkbaar wat mooier en aangenamer.

Jou kaart ondersteund dit, als ik het goed heb, ook allemaal en het zal de enige manier zijn om boven de 60fps te geraken vrees ik.

Ik zou, mocht ik jou zijn, wachten tot ik een nieuwe beeldkaart heb. Spaar misschien nog wat bij zodat je eventueel voor een RX 9070 XT kan gaan. Is nog wat beter dan mijn kaart en je hebt een processor die vergelijkbaar is met de mijne dus... dan haal je minstens wat ik haal en dat is in mijn ogen héél genietbaar.

Maar goed, jij kiest natuurlijk. Ik vind het in ieder geval, ondanks de mankementen, nog altijd een fantastische game. Heb er bijna 250 uur op zitten en ben zopas opnieuw begonnen. 🙄 :p

Laatst bewerkt:
RBMK: bedankt voor je reactie. Het was ook geen kritiek op het spel zelf omdat ik maar al te goed besef dat mijn graphische kaart oud begint te worden.
Ga het spel voorlopig opzij laten liggen, maar heb zoals de meesten allicht nog genoeg alternatieven die op mij wachten.

20 november op PS5.

951x1200.jpg

Is dat spel ondertussen volledig gepolijst?
ik heb het in september via game pass gespeeld en dat was toch nog een serieus buggy game.
Aangezien Stalker 2 telkens een Unreal engine crash geeft, kan ik vermoedelijk stellen dat ik het spel uitgespeeld heb, ook al zat ik op 3/4de denk ik :p Ik vond het een oké spel, maar niet direct een must have.
Enkele opmerkingen
- Een groot punt dat ik haat in loot games zoals deze (also looking at Witcher 3), is dat ze de wereld vol steken met loot en elke vijand wel iets dropt, maar je amper iets extra kan dragen zonder over je gewicht te zitten. Ik snap dat je niet oneindig wapens kan dragen, maar het mag wel wat meer zijn, zeker als je geen fasttravel hebt en dus kunt kiezen om tegen een slakkengangetje met je loot naar de basis te gaan of gewoon alles achter te laten en je tegen een redelijk tempo voort te bewegen. Maak dan dat er ook amper loot is he.
- vijanden die je van mijlenver weten te raken terwijl jij ze zelf niet kan zien door alle vegetatie en als je ze wel ziet zijn ze een pixel groot. Ze zijn allemaal scherpschutters ook al hebben ze een shotgun in hun handen. Het was bij momenten echt absurd.
- bugs: uitschakelen van DLSS heeft geholpen, maar dan nog had ik soms performance issues. En na hun nieuwste update kan ik dus niet meer spelen; zodra ik op 'continue' druk crashed het spel.

Ik heb het gekocht sinds patch 1.7 en ik heb weinig klachten qua bugs. Het loopt soepel en er zijn weinig bugs / crashes.
Ik heb een mod geïnstalleerd zodat food, ammo, etc geen weight heeft, want dat is te belachelijk anders.
Ik blijf in de zones van de verhaallijn en vind de progressie van wapens en armor perfect. Niet te snel, niet te traag. Het is waardevol als je iets nieuws vindt.

De wapen-skills van de vijanden lijken mij eerlijk. Een sniper heeft mij effectief eens kunnen headshotten. Voor de rest is er marge als ze je van ver zien. Ik zit nu late-game en er komen bullet-sponges opdagen. Daar mogen ze aan werken. Headshots moeten dodelijk blijven, imo.

Stalker 2 op steam.
De release was allesbehalve vlekkeloos met crashes, een bugfestijn en liep voor geen meter. Maar mijn PC toen was sowieso outdated.
Maar nu met nieuwe rig es opgepikt in de sales en een aantal patches/fixes verder is dit toch uitgegroeid tot een pareltje.
Met alle toeters en bellen aan is de sfeer voor mijn part ongeëvenaard.
Heerlijk vertoeven in de zone en de uren vliegen voorbij 😍

Krijgt deze zomer een expansion, met nu ook de kerncentrale toegankelijk.

Step into a fresh expedition across the Zone — a massive nonlinear expansion packed with dozens of hours of gameplay. Expect haunting stories, twisted characters, and that same heavy atmosphere of decay… with just a flicker of hope breaking through.

“Cost of Hope” introduces two new regions to explore. Navigate the iconic Chornobyl Nuclear Power Plant, once abandoned and locked away for decades, now calling stalkers back in. Traverse the Iron Forest’s maze-like paths and uncover uncharted locations along the way. Each region features its own hub, quests, and activities. New weapons and gear give Skif a fighting chance against mutants, anomalies, and other dangers that are lurking.

Terug
Bovenaan