Rookverbod vanaf geboortejaar in VK - ook in België verbod op verslavende middelen?

We leven in een stress maatschappij. Alles moet steeds beter, sneller, efficiënter. Het is een ratrace. Roken en drinken (met mate!!!!) kan uw stresslevels naar beneden brengen om hier mee te kunnen omgaan. Als je dat afpakt van iemand die al rookt of drinkt zoals jij of ik, dan 'raar maar waar' kan dat er net voor zorgen dat die persoon sneller overlijdt dan wanneer die persoon zou blijven roken en/of drinken.

Jaja ik hoor de niet rokers en drinkers al orakelen: Je kan toch ook gewoon sporten om te ontstressen! Ja dat kan. Maar eens je 'mentaal' reeds een matige drinker of roker bent, je dit gebruikt als je ontstress momentje en je wil NIET stoppen, dan krijg je gewoon rete véél stress.

In onderzoeken wordt er altijd gekeken naar de fysieke schade en impact. Maar er wordt zelden onderzoek gedaan naar mentale stress wat ook een negatieve impact kan hebben op uw lichaam. Dus het ASAP afschaffen voor iedereen? Ik ben tegenstander.

Maar in uw linkje hierboven gaat het over het afschaffen vanaf een bepaalde leeftijd. Ik ben hiervoor al 'meer' te vinden maar ik vind dat men dit dan moet invoeren voor mensen geboren vanaf 2027 (die mensen die nog geboren moeten worden, hebben nog nooit gerookt of gedronken dus op die toekomstige mensen is de impact nihil). En niet vanaf het jaartal 2008. But hey that is just my opinion :)

Ter info: Ik heb zelf nog nooit gerookt en als ik 1 avond per maand iets drink dan zal het al véél zijn. Ik geef gewoon mijn mening.
'k vind het wel fascinerend dat uw conclusie dan basically is "dus roken en drinken zijn nodig", en niet "we moet eigl iets doen aan al die stress, dit is niet menselijk meer".

'k vind het wel fascinerend dat uw conclusie dan basically is "dus roken en drinken zijn nodig", en niet "we moet eigl iets doen aan al die stress, dit is niet menselijk meer".
Mee eens maar ... roken en drinken kan je doen of laten op eigen initiatief. De stress = onze maatschappij.
De druk om te presteren of 'go with the flow'. Je moet mee of je geraakt achter op. Ironie en cynisme ten top 'ja'.

"we moet eigl iets doen aan al die stress, dit is niet menselijk meer".
Het wordt volgens mij nog erger ipv beter door AI.

Mee eens maar ... roken en drinken kan je doen of laten op eigen initiatief. De stress = onze maatschappij.
De druk om te presteren of 'go with the flow'. Je moet mee of je geraakt achter op. Ironie en cynisme ten top 'ja'.

Het wordt volgens mij nog erger ipv beter door AI.
Maar heel het "alcohol gebruiken tegen stress" moet je dan ook wel bekijken naar "hoeveel mensen krijgen een alcoholprobleem omdat ze drinken door de stress". Ik denk oprecht niet dat er effectief mensen later sterven omdat ze alcohol drinken tegen hun stress hoor. Stress is cortisol in uw lichaam, en de lever breekt cortisol af. Maar de lever geeft wel voorrang aan de "ergere" dingen, zoals ... alcohol. Bijgevolg zorgt alcohol er dus voor dat je meer last hebt van stress.

Maar heel het "alcohol gebruiken tegen stress" moet je dan ook wel bekijken naar "hoeveel mensen krijgen een alcoholprobleem omdat ze drinken door de stress". Ik denk oprecht niet dat er effectief mensen later sterven omdat ze alcohol drinken tegen hun stress hoor. Stress is cortisol in uw lichaam, en de lever breekt cortisol af. Maar de lever geeft wel voorrang aan de "ergere" dingen, zoals ... alcohol. Bijgevolg zorgt alcohol er dus voor dat je meer last hebt van stress.
Veel is toch ook wel ergens psychologisch.

* Als je oprecht denkt dat alcohol uwe stress verlaagt (maar je kan nu geen toneel spelen en doen alsof dat werkt niet), dan ga je voor, tijdens en na het drinken mogelijks minder cortisol opbouwen, waardoor uw cortisol level lager blijft of praktisch nihil is.

* Drink je geen alcohol? Dan wind je u juist ferm op (mentaal) en stijgt uw cortisol level naar grote hoogtes.

Echter heb je wel een goed punt. :) Ik moet NIET de vraag stellen: Hoe werkt het bij één individu? één zwaluw maakt de lente niet. Als bij 90% van Jan Modaal alcohol nefast is voor hun stresslevel en bij amper 10% is het 'raar maar waar' het omgekeerde. Wat wens je dan voor de maatschappij?

Maar heel het "alcohol gebruiken tegen stress" moet je dan ook wel bekijken naar "hoeveel mensen krijgen een alcoholprobleem omdat ze drinken door de stress".
Nog zo'n goed punt. Ik ben persoonlijk op dat vlak ne 'beenharde dwarskop' op vlak van verslavingen. Was ik dat niet dan was in al lang alcohol verslaafd geweest.

Laatst bewerkt:
Grootste verschil tussen Alcohol en Roken is toch het passief meeroken ?

Bij roken schaadt je een medemens die dat niet wilt.
Stoor je ook meteen een medemens die er geen fan van is (rook, geur,...)

Bij drinken stoor je soms enkel andere als je over je theewater gaat en "schaadt" je enkel jezelf.
(Schade aan andere is dan vooral door verkeersongevallen / agressie/...)

Beide mogen wel van mij , zolang ze me niet storen.
Roken graag beperken in publieke ruimtes
Alcohol graag misbruik beperken en gedrag (bvb. verkeer)
Dat is inderdaad wel het grootste en best een significant verschil: als je drinkt doe je dat vooral jezelf aan, bij roken dwing je de omstaander om passief mee te roken.

In sommige Scandinavische landen is de verkoop van alcohol meer gereguleerd en kan je enkel in speciale winkels alcohol kopen.
Natuurlijk dan verplaatst het probleem zich misschien van thuis naar de café's.
Op die manier zou je er wel kunnen een limiet op zetten, een maximale hoeveelheid alcohol per persoon per week of per maand ofzo.

Mensen hun pleziertje niet ontzeggen en toch overmatig gebruik tegengaan.
En dan mensen die dronken gevat worden achter het stuur kan je beletten dat ze nog alcohol gaan kopen op die manier.

Juist omgekeerd. Zweden zijn "voordrinkers" want alcohol is nog vele malen duurder is bij uitgaan.

Ik vind het verbod vanaf geboortedatum eigenlijk wel een mooie oplossing. Ik heb er alle begrip voor dat mensen die ooit begonnen zijn met roken, er nu moeilijk afgeraken, en je hen daardoor in de criminaliteit zou duwen om roken volledig te verbieden.

Ik denk dat we als maatschappij jongeren toch wat moeten beschermen en er zouden in staat voor moeten zijn dat jongeren die nog nooit gerookt hebben, er ook niet mee beginnen. Dat lost ook het stress argument op: als je nooit een sigaret gebruikt hebt om te ontspannen, is dat ook geen gewoonte en ga je andere manieren vinden om hier mee om te gaan.

Het grootste argument tegen het roken is voor mij niet zozeer de gezondheid van de roker, maar wel de overlast en gezondheid van de mensen rondom de roker. De enige reden dat rokers roken, is omdat ze er verslaafd aan zijn. Misschien kot door de bocht als niet-roker, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier bewust mee zou willen beginnen vandaag.

Anderzijds ben ik een groot voorstander van persoonlijke vrijheden. Als iemand *echt* de effecten van nicotine wil ervaren, dan zou ik er geen problemen mee hebben moesten er nicotine pleister of nicotine pilletjes of whatever beschikbaar zijn. Zou het nog altijd oerdom vinden om daar mee te beginnen, maar men doet maar. Het is echt het 'rook' aspect van het roken dat mijns inziens moet aangepakt worden.

Verder mag er ook strenger opgetreden worden tegen openbaar dronkenschap met overlast, of andere druggebruikers die overlast creeren. Als men het prive zou houden, dan mag er meer drugs gelegaliseerd worden van mij.

Terug
Bovenaan