D

Deleted member 451

Guest
Voor paasvakantie weer eens een mooi ticketje kunnen scoren:
landen in rome en terug vertrekken vanuit napels. 125 euro.

nu voor de 5 dagen wat in te plannen, dacht ik 3 dagen rome. (ben er al eens geweest... colloseum is natuurlijk een must, al heb ik het al eens gezien). voor de rest wat in de oude stad rondwandelen zeker? Trevi fountain, die triomfboog daar.... voor de rest herinner ik me niet meteen nog must see's?


en dan nemen we de 80 minuten durende trein naar Napoli. daar dan 2 dagen.

Daar ben ik dan nog niet geweest, maar ik dacht aan Vesuvius krater + Pompei te bezoeken,
hoe pak ik dit concreet aan? kunnen we daar naar toe met het openbaar vervoer, en ter plaatse toegangsticketje kopen dan om beiden te bezoeken?
of is dit nogal omslachtig, en doe je dit beter via organisatie?
 
Ik ben er dik vijf jaar geleden geweest.

Dingen die ik uit het blote hoofd weet/aanraad:

- Voorzie één dag om het Vaticaan te bezoeken. Voor het museum van het Vaticaan kan je best met een groep meegaan. Ik heb me laten verleiden om dit te doen. Kostte me wel vijftig euro, maar de wachtrij aan het museum was echt wel de langste die ik ooit heb gezien (en helaas heb ik er veel gezien). Dat was echt niet normaal. Met groep was het trouwens nog 45 minuten wachten. De Engelenburcht (Castel d'Angelo) ligt een beetje verderop en is wel een aanrader als je in de buurt bent.
- Als je een beetje off the grid wil gaan (als je het zo al kan noemen) vond ik Trastevere de leukste buurt om te verkennen. Dit is de buurt waar oorspronkelijk de eerste christenen verbleven in Rome. Is Iets minder druk, net een beetje meer authentiek, maar nog altijd wel toeristisch.
- Villa Borghese is naar verluidt wel de moeite, maar heb ik destijds niet kunnen doen omdat je tickets (lang) op voorhand moet reserveren.
- Als je Pompeii niet wil doen, bestaat er vlak buiten Rome een mooi alternatief waar je ook de ruïnes van een voormalige stad vindt. Helaas wist ik dit pas wanneer ik al terug was van Rome.

Als je de Roma card aanschaft, maak je gratis gebruik van het openbaar vervoer en zit je in de 'fast queue' bij het Forum Romanum en het Colosseum. Of dat was toch zo in 2017.
 
Je kan in Italië bijna alles doen met het openbaar vervoer. Zowel in Rome als in Napels en omstreken.

In Rome zelf kan je natuurlijk waanzinnig veel bezoeken. Drie dagen is eigenlijk veel te weinig, zelfs al heb je al een eerder bezoekje aan de stad gedaan. Meer dan genoeg gidsen voor Rome, maar ik geef mensen die de stad bezoeken altijd drie musts mee:
  • Bezoek de basiliek van Lateranen. Iedereen bezoekt de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad, ook wel terecht natuurlijk, maar de Sint-Jan van Lateranen is mijn inziens de échte must see. Ouder, belangrijker, maar vooral (voor mij toch) een stuk knapper. En bezoek je het in de late namiddag, loop je er nog eens vaak bijna alleen rond ook.
  • Ga naar Ostia Antica! De oude havenstad van Rome, waar @Mooncat ook al naar linkte. Half uurtje van het centrum van Rome, nauwelijks toeristen, goedkoop, en je kan er gemakkelijk een halve dag in verdwalen. Minder grandioos dan de villa's en tempels van Pompeii, maar voor mij een absolute must voor iedereen die Rome bezoekt en ook maar een beetje geïnteresseerd is in het Romeinse Rijk.
  • Heb je iets meer tijd, doe dan een daguitstap naar Tivoli en bezoek Villa d'Este, Villa Gregoriana en Villa Adriana. Je gaat het je niet beklagen. Villa d'Este en Gregoriana zijn werkelijk prachtig.

In tegenstelling tot sommigen hier ben ik grote fan van de stad Napels. Ja, het is een vuile, vervallen stad. Neen, veilig ga je je er niet voelen. Maar die stad lééft. Er heerst daar zo'n heerlijke leef-alsof-het-je-laatste-dag-is-vibe. Als je er maar een dag bent, zou ik de stad eerlijk gezegd niet verlaten. Bezoek de Cappella Sansevero, een magnifieke kapel waar je je werkelijk vergaapt aan een paar schitterende Rococo-beelden. Je hebt het archeologisch museum waar je een dag in kan verdwalen, je hebt een aantal knappe kastelen, knappe kerken, mooie pleintjes en steegjes, slenteren langs de haven, ...

Als je er langer bent, is er natuurlijk heel veel te doen in de buurt. Je kan de oversteek maken naar Ischia, je hebt de schitterende Amalfitaanse kust (echt de moeite om de ferry te nemen, nog eens zoveel mooier om die stadjes binnen te komen langs zee), je kan Griekse ruïnes bezoeken in Paestum, uiteraard de Romeinse ruïnes van Herculaneum en Pompeii, je kan de Vesuvius op, ...

Heb al zin om terug te gaan :love:
 
Laatst bewerkt:
Ostia Antica juist, die heb ik tijdens mijn eerste bezoek in 2010 ook gezien maar was ik al vergeten.

Het ietwat nadeel is dat we ditmaal dus met 2 andere koppels gaan, en dus 3 mannen en 3 thaise vrouwen die niets om geschiedenis geven.

Ik vrees dat er vooral veel geslenterd en gewinkeld en gegeten/gedronken zal worden.
Voor mij is dit nu niet meteen een nadeel, aangezien ik toch al die archeologische kant van Rome heb gezien, en die Vesuvius krater in een ver verleden ook al.

Ik kan me nu wel niet meteen herinneren of Rome een leuke uitgaans stad was maar dat zien we dan weer wel.
Dus wel oppassen in Napoli zo te horen. Tja niet verwonderlijk natuurlijk, lijkt me samen met Palermo de maffia stad bij uitstek (zie ook de film Gomorra )
 
Ik ben nu al paar keer naar Italië geweest en ook roadtrip gedaan.
Wel nog geen Napoli gedaan.
Nochtans in Milan, Firenze, Venetië, Rome, Bari enzo gegeten en nog nooit van zulke hoge bestektoeslagen gehoord

Als het die coperto is dan ja maar meestal valt dat zelfs niet op in je totaalprijs.
Meestal moet je gewoon niet echt eten van wat ze extra op tafel zetten en je gaat zien dat die coperto dan niet op je rekening staat.


kleine tip : Vaticaanmuseum kan je op voorhand je tickets boeken en zo de wachtrij passeren.
Eenmaal in sixtijnse kapel moet je proberen mee te sluipen met een groep aangezien zij een korte binnenweg nemen naar Sint Pietersbasiliek.
 
Laatst bewerkt:
- Villa Borghese is naar verluidt wel de moeite, maar heb ik destijds niet kunnen doen omdat je tickets (lang) op voorhand moet reserveren.
Villa Borghese is de max. Zeer veel mooie kunstwerken (Caravaggio maakt schilderijen die je écht IRL moet zien bvb). Wij hebben toen niet gereserveerd en gingen eigenlijk gewoon het park doen. Maar bij navraag bleek er 2 man afgezegd te hebben, en wij waren met 2...
Echt énorme aanrader, ook het park zelf is superchill om rond te hangen.
 
Villa Borghese is de max. Zeer veel mooie kunstwerken (Caravaggio maakt schilderijen die je écht IRL moet zien bvb). Wij hebben toen niet gereserveerd en gingen eigenlijk gewoon het park doen. Maar bij navraag bleek er 2 man afgezegd te hebben, en wij waren met 2...
Echt énorme aanrader, ook het park zelf is superchill om rond te hangen.

Dit. Het standbeeld Apollo en Daphne van Bernini zien is echt een bucket list item. Moet je gewoon ooit gedaan hebben.
Binnen geraken is ook niet al té moeilijk als je met wat charme de dame aan de tickets wat voor je kan winnen. Ben al 2x binnen geraakt zonder problemen met 2 personen.
 
Rome was misschien wel de mooiste stad die ik ooit heb gezien. Werkelijk alles was prachtig.
Zeker in de avond naar de Travestere wijk gaan voor de café's, hele leuke studentikoze sfeer die er hangt.
 
Laat zeker weten hoe het allemaal is gegaan!
Net terug.
3 dagen Rome waren dus the usual:
1 dag vaticaanstad en streek daar rond.
1 dag colosseum & forum romanum & die heuvel daar.
1 dag uitstapje naar Tivoli (viel wel tegen dit, was niet veel aan, maar ja... moest onze tijd vullen... Ik had al es Rome gezien, en had wel een groot deja vu gevoel).

Maar Rome is dus echt wel een aanrader voor mensen die daar nog aan durven te twijfelen.



Vervolgens hadden we slechts nog 2 volle dagen voor Napels;
1 dag Napels zelf gedaan, en de haven streek. Viel op hoe vuile stad dit was. overal zwerf vuil en gelegaliseerde weed paffende studenten. En geen enkel gebouw zonder graffiti. S'avonds wel leuk de match van het rijke Milan tegen het arme werkvolk van Napoli. Wat een clash daar in die straten. Overal match op tv en elke straat vol vlaggen van Napoli. Heerlijk die sfeer

Onze laatste dag was een ROLLERCOASTER van jewelste!
We namen de boot naar sorrento. Van daaruit was er nog 1 boot van 10.30 naar Amalfi coast, maar geen terug . (we moesten zelf zien terug te raken).
Deden we dus. Uitgestapt in Amalfi. Vonden we weinig aan eigenlijk. De boot trip met positano en amalfi vanuit de boot vonden we eigenlijk het indrukwekkendst van allemaal !!
Dan vanuit Amalfi de bus naar Positano, ook daar uit gestapt, maar dat was een misser van jewelste!
Positano was nog zoveel drukker , toeristischer , en teleurstellender dan Amalfi zelf. dan WOUDEN we de bus terug nemen naar Sorrento, en hier liep het volledig mis.
Er stonden reeds 300 mensen te wachten voor die bus!! (bussen komen dus allemaal van amalfi naar sorrento, met tussenstop in politano waar wij stonden, maar er stapte daar niemand uit, waardoor er amper mensen bij konden. )
Dan maar taxi geregeld, 120 knotsen betaald. Gelukkig waren we met 6 dus dat viel nog mee.

Maar dan in Sorrento door al die mizerie helaas te weinig tijd, nog rap es sorrento gedaan (tis te zeggen, de winkelstraten. Was super gezellig daar. Maar moesten dan de laatste trein terug naar hotel in Napels nemen). Dus om 21.30 de trein genomen!
Die viel dan nog eens stil halfweg, waardoor we daar bijna een uur hebben vast gezeten, en moeten overstappen hebben .... we kwamen rond middernacht aan in Napels, moesten dan nog avond eten ! En dat terwijl we al om 04.00 moesten opstaan, want we hadden onze vlucht om 06.15. Jeezes gekke afsluiter :)

Maar goed, nu goed thuis dus, en goed geamuseerd.
Napoli zelf zou ik wellicht niet meer doen, wegens te vuil en weinig mooie gebouwen. Maar wel nog es terug naar Sorrento streek.
En die Amalfi coast tjah.... vind het een overroepen dingetje.
Het was wel es fijn, om die eerst via de boot, daarna via de bus/taxi te beleven. Maar nu toch wel gezien hoor. Dit doe ik geen 2 keer meer.


EDIT: 1 keer "genaaid" geweest eigenlijk. Toevallig of niet: in napoli :D .... Ze zeiden, "we brengen wat kaasjes voor tijdens het wachten op jullie meal". We zeiden ok. kregen we daar 3 plateaus met kaas, hesp en salami. 14 euro per plateau !
En die coperco fooi / taks tja, was ook maar helft van de keer die dit gerekend werd. Hoogste was 2 euro per persoon.
meestal eerder 1 a 1,5 euro. Viel best mee dit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook eens aan het kijken voor een citytripje volgend jaar (mei) richting Rome

Verlof is geen probleem en wil liefst zoveel mogelijk zien. Wat raden jullie aan? 4dagen? 5 dagen?
 
Vier dagen vind ik zelf wel voldoende. Het hangt er natuurlijk af van wat je wil zien. Rome heeft een enorme schat aan cultuur en geschiedenis, maar wel heel veel Renaissance en uit de Romeinse tijd. Qua diversiteit scoort het imho niet heel erg hoog en dan vind ik vier dagen wel genoeg.
 
Ook eens aan het kijken voor een citytripje volgend jaar (mei) richting Rome

Verlof is geen probleem en wil liefst zoveel mogelijk zien. Wat raden jullie aan? 4dagen? 5 dagen?
't is wat je zelf kiest 🤷‍♂️ wij zijn er 5 dagen geweest en ik had totaal niet het gevoel dat we rond waren (we hebben echt wel veel gedaan. Vaticaan, Colosseum, Pantheon, Travestere, Villa Borghese,...) Alles te voet gedaan, dus daar "verlies" je wel veel tijd mee, maar je krijgt een mooie indruk van de stad zelf. Door alles te voet te doen passeer je ook wat lokalere restaurantjes ipv de typische tourist traps en kan je fantastisch eten voor geen geld.
Ik had niet het gevoel dat we rondwaren op die 5 dagen in elk geval.

Wel een aanrader, alles waar je zeker naartoe wilt, gewoon op voorhand online tickets kopen. Vaticaan, Colosseum,... Alles kan je online op voorhand kopen.
 
Vier dagen vind ik zelf wel voldoende. Het hangt er natuurlijk af van wat je wil zien. Rome heeft een enorme schat aan cultuur en geschiedenis, maar wel heel veel Renaissance en uit de Romeinse tijd. Qua diversiteit scoort het imho niet heel erg hoog en dan vind ik vier dagen wel genoeg.
Maar als je houdt van kunst en geschiedenis heb je aan een jaar Rome nog niet genoeg.
 
Vier dagen vind ik zelf wel voldoende. Het hangt er natuurlijk af van wat je wil zien. Rome heeft een enorme schat aan cultuur en geschiedenis, maar wel heel veel Renaissance en uit de Romeinse tijd. Qua diversiteit scoort het imho niet heel erg hoog en dan vind ik vier dagen wel genoeg.

't is wat je zelf kiest 🤷‍♂️ wij zijn er 5 dagen geweest en ik had totaal niet het gevoel dat we rond waren (we hebben echt wel veel gedaan. Vaticaan, Colosseum, Pantheon, Travestere, Villa Borghese,...) Alles te voet gedaan, dus daar "verlies" je wel veel tijd mee, maar je krijgt een mooie indruk van de stad zelf. Door alles te voet te doen passeer je ook wat lokalere restaurantjes ipv de typische tourist traps en kan je fantastisch eten voor geen geld.
Ik had niet het gevoel dat we rondwaren op die 5 dagen in elk geval.

Wel een aanrader, alles waar je zeker naartoe wilt, gewoon op voorhand online tickets kopen. Vaticaan, Colosseum,... Alles kan je online op voorhand kopen.
Thnx!

Nu aan het kijken om bv. donderdagochtend te vertrekken en dan maandagavond terug te vertrekken. 3 volle dagen en 2 halve lijkt me wel oké te zijn dan.
 
Maar als je houdt van kunst en geschiedenis heb je aan een jaar Rome nog niet genoeg.
Op dat vlak is Rome echt wel een unieke stad. Er zijn weinig steden die daar tegenop kunnen of het kunnen evenaren in de hoeveelheid en reikwijdte aan stadsgeschiedenis dat je nog tastbaar kan zien. Het enige wat me aan die stad echt stoort is dat het enorm toeristisch is: dus véél drukte en véél tourist traps. Veel restaurants in het centrum zijn duidelijk gericht op toeristen en bieden niet het beste wat Italië te bieden heeft. Heel wat zaken boek je best op voorhand en als je Vaticaanstad wil bezoeken moet je best zo vroeg mogelijk gaan voor de hordes bustoeristen toekomen. Alleen denk ik dat de stad nog meer lééft dan andere steden die door het massatoerisme zijn getroffen. In het centrum van Venetië leven bijvoorbeeld amper nog Italianen.

En ja, Sint-Jan van Lateranen zoals je zelf al aangaf ... dat is een enorm indrukwekkende, monumentale kerk. Er zijn véél prachtige kerken in Rome, daarmee alleen al kan je een aantal dagen vullen. Het plafond van de Sant'Ignaziokerk is ook een must-see, net als de bloedmooie Caravaggio (Madonna di Loreto) in Sant'Agostino. Caravaggio-hoppen is ook een ding, daar.

Om in de sfeer te geraken voor zo'n Rometrip zijn La Dolce Vita van Fellini of La Grande Bellezza van Sorrentino ook aanraders.
 
Een goed restaurant vinden is inderdaad altijd een uitdaging in deze toeristische steden. Wat ik soms doe is ergens in de buitenwijken iets zoeken, waar weinig toeristen komen. Vorige week in Milan daar van het beste Italiaans gegeten en zelfs goedkoper dan het crappy food dat ze aan toeristen geven. In het centrum ben je inderdaad 9/10 keer afgezet door een of andere toerist trap.

Op Google Reviews kan je ook niet altijd afgaan, in Athene zo eens ergens gegeten midden in het toeristencentrum in iets dat 4.7/5 had op Google, eten kwam duidelijk 'kant & klaar' recht uit de supermarkt & dan microgolf in....Niet iedereen is blijkbaar even kritisch.
 
Laatst bewerkt:
Hoh ja, vaak hoef je het ook niet zo ver te zoeken als de buitenwijken. Ook in centrum Rome heb je heel wat minder door toeristen bewandelde zijstraten. Het voordeel is ook dat voor simpele pasta's zelfs de tourist traps meestal best wel lekker zijn, het zijn vooral de prijzen die pijn doen.

Wij zaten een jaar of 12 geleden op 300 meter van Vaticaanstad, met vlakbij zo'n typische Italiaanse koffiebar waar je kon ontbijten en lunchen, vol met Italianen die daar hun ochtendkoffie (al dan niet met croissant) kwamen halen op weg naar hun werk. Gingen daar elke ochtend en waren daar quasi de enige toeristen. Op onze laatste dag, toen we zeiden dat we 's middags naar huis vlogen, maakten ze ons speciaal een lunchpakketje klaar :love:. Is intussen wel gesloten zie ik :(.
 
Een goed restaurant vinden is inderdaad altijd een uitdaging in deze toeristische steden. Wat ik soms doe is ergens in de buitenwijken iets zoeken, waar weinig toeristen komen. Vorige week in Milan daar van het beste Italiaans gegeten en zelfs goedkoper dan het crappy food dat ze aan toeristen geven. In het centrum ben je inderdaad 9/10 keer afgezet door een of andere toerist trap.

Op Google Reviews kan je ook niet altijd afgaan, in Athene zo eens ergens gegeten midden in het toeristencentrum in iets dat 4.7/5 had op Google, eten kwam duidelijk 'kant & klaar' recht uit de supermarkt & dan microgolf in....Niet iedereen is blijkbaar even kritisch.
Wij hebben de vraag gewoon gesteld aan de hotelreceptionist en we zijn dan naar een lokaal restaurant geweest dat dik in orde was. Weinig geld, lekker eten. Restaurants met afbeeldingen van de gerechten en luid schranzende Amerikanen kan je gemakkelijk op voorhand spotten en vermijden. Met reviews moet je inderdaad oppassen, want je kan die ook gewoon afkopen. En soms gewoon eens splurgen in een duurder restaurant met een schoon zicht.
 
Terug
Bovenaan