Ik wil nog wel even verduidelijken dat ik helemaal niet tegen het 'bespreekbaar maken' van pedofilie ben. Ik vind dat mensen met pedofiele neigingen (die nog niet tot daden zijn overgegaan, voor alle duidelijkheid) altijd terecht moeten kunnen bij een professional die daar dan niet-veroordelend mee gaat werken. Als die persoon dan zo geholpen kan worden om zijn neigingen te onderdrukken en niet over te gaan tot daden (en bij 'daden' reken ik ook het opzoeken van bestaande beelden, bijvoorbeeld) dan heb je alweer iets goeds gedaan.
Wat
@Loser en
@anders. zeggen kadert in hetzelfde principe, denk ik. Moest het zo zijn dat we kunnen bewijzen dat die AI beelden het aantal misbruikers kunnen verlagen, dan kan je daar inderdaad een discussie over voeren. Al vind ik persoonlijk het gebruiken van levensechte AI beelden al wel een veel grotere stap dan pedofielen de ruimte geven om, in een professioneel kader, over hun neigingen te praten. Ik ben niet genoeg thuis in die wereld om een oordeel te vellen over of dat nu nuttig kan zijn of niet, dus het kan zijn dat er ooit nog een onderzoek komt dat stelt dat het zeker nuttig kan zijn, maar wat mij betreft moeten we dat soort zaken toch zo veel mogelijk in de verboden sfeer laten.
Praten over je neigingen met professionals (of zelfs gewoon een vertrouwenspersoon) zonder daarvoor onmiddellijk verketterd (gesteld dat je nog niks van actie hebt ondernomen) te worden: zeker OK. Levensechte AI beelden gaan gebruiken: laat dat maar zo. We staan ook nog maar aan de vooravond van AI, dus wie weet waar eindigt dat.