Roestvlekjes verwijderen

Brick Top

Active member
Hey iedereen,

Ik heb een fitness toestel dat buiten staat doch weliswaar overdekt. Ik dacht dat dat voldoende zou zijn om roest te vermijden maar nu zie ik hier en daar toch enkele 'roestpokken' ontstaan. Gelukkig nog maar heel oppervlakkig. Is er toevallig een manier waarop ik die vlekjes toch nog verwijderd krijg? Ik las online iets over azijn maar mogelijks zijn er hier mensen met andere/betere ervaringen. Verder ga ik dan maar een grote hoes kopen om over dat toestel te trekken wanneer ik het niet gebruik.

Heb verder ook een pull-up bar gekocht die eigenlijk niet voor buitengebruik is, maar die ik toch buiten zoek te hangen. Is er een manier waarop ik die kan 'behandelen' dat die toch (semi-)roestproof wordt? Dat ik die om de vijf jaar moet vervangen, is geen drama. Maar wil gewoon niet dat die na 1 seizoen al compleet naar de vaantjes is.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden & nog een fijne dag gewenst!

Groet,
B.T.

Azijn of citroenzuur( eender welk zuur eigenlijk) werkt goed tegen roest. Dus je kan op de plekken met roest wat azijn doen, een bepaalde tijd laten inwerken. Die tijd hangt af van hoe diep het geroest is. Als het maar oppervlakkige roest is, volstaat een halfuurtje meestal. Als het dieper is dan een paar uren.

Hierna kan je het met wat staalwol, scotchbrite of oude tandenborstel de roestplek opschuren en daarna met een vod schoonmaken, de roest zou nu zo goed als weg moeten zijn.
Indien niet, opnieuw vorige stappen herhalen.

Belangrijk is om hierna het zo snel mogelijk te behandelen met een antiroestmiddel of gewoon verven.

Voor je pull up bar: beste manier is om het thermisch te laten verzinken, geeft een heel goede bescherming tegen roest. Er zijn bedrijven die dat voor je doen.
Als het al geverfd is, biedt dat eigenlijk ook al bescherming tegen roest, maar kan na een half jaar of jaar toch kleine roestplekken beginnen te vertonen. Dat hangt af van de verfkwaliteit en verfsoort.
Maar als het roest kan je eigenlijk bovenstaande stappen toepassen en opnieuw laagje verf erover.

Heb verder ook een pull-up bar gekocht die eigenlijk niet voor buitengebruik is, maar die ik toch buiten zoek te hangen. Is er een manier waarop ik die kan 'behandelen' dat die toch (semi-)roestproof wordt? Dat ik die om de vijf jaar moet vervangen, is geen drama. Maar wil gewoon niet dat die na 1 seizoen al compleet naar de vaantjes is.
Misschien van die verf die roest zou tegenhouden, genre Hammerite? Grip zou een probleem kunnen worden als je daarmee een textuur wegschildert.

Je kan eens opzoeken hoe die outdoor-modellen roestvrij blijven. Misschien inderdaad door te verzinken of een poedercoating, maar als je dat door een bedrijf laat doen voor 1 stuk koop je misschien beter gewoon meteen zo een bar.

Laatst bewerkt:
En als je het schuren of behandelen niet ziet zitten: gewoon zo laten.

Ik heb zo'n power tower (om pull ups, dips, enz. te doen) en stond altijd binnen of overdekt. Wegens geen plaats staat die nu al 3 jaar gewoon buiten, niet overdekt. Hier en daar roest dat, maar dat gaat niet kapot. Tegen dat die buizen doorroest zijn, zijn we tientallen jaren verder.

Het enige waar je wel van moet opletten zijn onderdelen in kunststof, die kunnen na enkele winters/zomers broos worden en kapotgaan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan