Risico op parkeer boete of niet?

Silence

Well-known member
Maak gerust een topic voor je kleine vraag.. dus bij deze

Ons werk ligt in een woonwijk en de parking hiervan is inrijden tussen 2 gebouwen, parking is afgesloten met een poort aan de straat.
Op deze poort hangt het verkeersbord E1 + takelen voertuig

In de straat is het parkeren via 4411.
In de straat staan er aangeduide parkeervakken.
Voor de poort is er geen parkeervak (logisch)

Nu is de vraag: vermits het een kleine parking is en soms plaats te kort is.
Kan ik mijn auto voor de poort zetten zonder een parkeerticket te kopen? Riskeer ik dan een boete of niet?

chatgpt zegt:

Op basis van de beschrijving riskeer je waarschijnlijk een boete als je je auto voor de poort van de parking parkeert zonder een parkeerticket, ook al is het je eigen werkplek. Dit is om de volgende redenen:

1. Verkeersbord E1 (parkeerverbod): Dit bord geeft een parkeerverbod aan, wat betekent dat er helemaal niet geparkeerd mag worden op die plek, ongeacht of je een ticket hebt of niet. Het bord in combinatie met de waarschuwing voor takelen suggereert dat fout geparkeerde voertuigen actief kunnen worden verwijderd.
2. Parkeervakken: In de straat zijn specifieke parkeervakken aangeduid waar parkeren is toegestaan. Het ontbreken van een parkeervak voor de poort is bewust gedaan om de toegang tot de parking niet te blokkeren.
3. Betalend parkeren (via 4411): Aangezien de straat onder een betalend parkeren-regime valt, moet je in principe een parkeerticket kopen als je in een aangeduid vak parkeert. Voor de poort zelf lijkt parkeren echter sowieso niet toegestaan, dus een ticket zou je geen vrijstelling geven voor het negeren van het parkeerverbod.

Conclusie: Het parkeren voor de poort is waarschijnlijk niet toegestaan, zelfs niet zonder parkeerticket. Je riskeert dus zowel een boete voor het negeren van het parkeerverbod als mogelijk een extra sanctie (zoals het laten takelen van je auto) voor het blokkeren van de toegang tot de parking.

Voor een poort mag je nooit parkeren zonder dat je nummerplaat vermeld wordt op die poort. Dat bord dat er ophangt met parkeerverbod heeft daarbij geen waarde.
Als je er legaal voor mag parkeren door je plaat er op te hangen, moet je nog betalen.
Maar: Stel dat de rijbaan in stroken verdeeld is, mag je er nooit staan doordat er geen parkeervak getekend is.

Maar: Stel dat de rijbaan in stroken verdeeld is, mag je er nooit staan doordat er geen parkeervak getekend is.
Correct, maar als de rijbaan niet in stroken verdeeld zijn dan mag je perfect er buiten parkeren als er geen ander parkeerverbod geldt. Wel nog altijd te betalen.
Je bent zelfs momenteel niet verplicht mooi binnen de vakken te blijven. Zelfs in de nieuwe wegcode (KB van 03/06/2024 dat denk ik pas ingaat in 2026) staat het onduidelijk:
§ 3. Indien er parkeerplaatsen zijn, moeten de voertuigen zo worden opgesteld dat de markeringen niet worden overschreden.
Waar parkeerplaatsen zijn gemarkeerd in een parking of op een plein moeten de voertuigen op die parkeerplaatsen worden opgesteld.
Als ik dit correct lees ga je binnen je vak moeten staan en niet over de lijn, maar mag je (indien de straat niet in rijstroken onderverdeeld is) nog altijd perfect buiten de vakken staan als er geen ander parkeerverbod geldt...

Maak gerust een topic voor je kleine vraag.. dus bij deze

Ons werk ligt in een woonwijk en de parking hiervan is inrijden tussen 2 gebouwen, parking is afgesloten met een poort aan de straat.
Op deze poort hangt het verkeersbord E1 + takelen voertuig

In de straat is het parkeren via 4411.
In de straat staan er aangeduide parkeervakken.
Voor de poort is er geen parkeervak (logisch)

Nu is de vraag: vermits het een kleine parking is en soms plaats te kort is.
Kan ik mijn auto voor de poort zetten zonder een parkeerticket te kopen? Riskeer ik dan een boete of niet?
Zelfs met een ticket mag je daar niet staan. En als er iemand moet vertrekken en die kan niet doordat je auto in de weg staat dan gaan er nog eens takelkosten bij komen.

Op basis van je beschrijving toch, want ik vind het een beetje raar dat je dat vraagt aangezien dat toch iets redelijk logisch is? Of is het een speciale situatie hoe het eruit ziet? Een foto verduidelijkt ook wel altijd veel.

Zelfs met een ticket mag je daar niet staan. En als er iemand moet vertrekken en die kan niet doordat je auto in de weg staat dan gaan er nog eens takelkosten bij komen.

Op basis van je beschrijving toch, want ik vind het een beetje raar dat je dat vraagt aangezien dat toch iets redelijk logisch is? Of is het een speciale situatie hoe het eruit ziet? Een foto verduidelijkt ook wel altijd veel.
Takelen gaat niet gebeuren want dan moet de werkgever bellen (iemand die uit moet)
Het max een collega of 8 en kennen elkaars auto + visitekaartje ligt echter het raam met tel nr 😅

De vraag wel alleen, moet je er betalen of niet.
De ene zegt van wel, de andere zegt van niet omdat het geen parkeerplaats is 😅

Trouwens 1 richting verkeer
Foto van plaats in kwestie kan via pb

Takelen gaat niet gebeuren want dan moet de werkgever bellen (iemand die uit moet)
Het max een collega of 8 en kennen elkaars auto + visitekaartje ligt echter het raam met tel nr 😅

De vraag wel alleen, moet je er betalen of niet.
De ene zegt van wel, de andere zegt van niet omdat het geen parkeerplaats is 😅

Trouwens 1 richting verkeer
Foto van plaats in kwestie kan via pb
Verkeerd geparkeerd moet je ook ticketje nemen of parkeerwachter afwachten en retributie (geen boete) betalen.

Neen, dat mag niet.

Parkeerzone is van toepassing op iedere centimeter weg in die zone, dus inclusief poorten, zebrapaden, gele borduur,...
Dan heb je de bijkomende (verkeersregels) van waar je mag staan en waar niet (niet voor poorten, niet 5m voor zebrapaden, niet aan gele borduren,...) en de uitzonderingen (je mag voor een poort staan als je nummerplaat op die poort is aangebracht).

In jouw geval mag je dus voor die poort staan (mits nummerplaat aangebracht op die poort), maar dat ontslaat je niet van de verplichting om een geldig parkeerbewijs te hebben.

Ander voorbeeld: Als de gemeente beslist om voor je eigen privépoort de stoeprand geel te verven (en er is geen parkeerzone), mag je daar niet op parkeren, ook al is het voor uw eigen poort met uw eigen auto, met de nummerplaat op de poort aangebracht.

Kunnen je collega’s nog passeren als je daar parkeert?
Indien niet, kan je niet gewoon in de poortopening parkeren? Dan sta je niet op straat en ben je niet aan hun regels onderhevig.

Ik heb het hier al eens vermeld in een ander topic ettelijke maanden/jaren geleden maar los van de parkeerdiscussie zelf,
als die toegang vermeld staat in het brandveiligheidsdossier dat een gebouwbeheerder moet opstellen en laten goedkeuren door de brandweer, dan kan je serieus in de problemen komen in geval van een incident. Los van het feit dat de kans bestaat dat de brandweer jouw wagen aan de kant duwt met de eerste de beste autopomp om ter plaatse te komen, worden zo'n zaken ook genoteerd in het interventieverslag indien deze relevant zijn voor de interventie (vooral in het kader van eventuele schadeclaims).

Mochten er tijdens die interventie slachtoffers zijn (al dan niet overleden) of "schade" en de brandweer is van mening dat dit een gevolg is van het feit dat ze niet tijdig ter plaatse konden komen door jouw foutgeparkeerd voertuig dan kan je hier wel degelijk voor aangeklaagd worden.
In Nederland bijvoorbeeld zijn er in het verleden al verschillende mensen veroordeeld voor "dood door schuld" (of wat de benaming in Nederland ook is) omdat ze de hulpdiensten hinderden door oa foutparkeren.

Verkeerd geparkeerd moet je ook ticketje nemen of parkeerwachter afwachten en retributie (geen boete) betalen.
Klopt niet. Ze kunnen enkel parkeergeld vragen voor plaatsen waar je mag parkeren. Parkeer je fout, riskeer je geen retributie voor niet betalen, maar wel een (gas)boete.

Dus als hij er mag staan, moet hij parkeergeld betalen. Mag hij er niet staan, moet hij geen parkeergeld betalen maar riskeert hij wel een boete.

Ik zou zelf gewoon daar parkeren en niet betalen en dan kijken of je een retributie of een boete krijgt. Dan weet je het ineens.

Kunnen je collega’s nog passeren als je daar parkeert?
Indien niet, kan je niet gewoon in de poortopening parkeren? Dan sta je niet op straat en ben je niet aan hun regels onderhevig.
Te voet? Ja
Met een auto? Nee

Poort kan niet open blijven want staan ook fietsen van collega's.

Vergelijk het met deze situatie/poort (zonder verhoogde stoep) - enkel plaat van niet parkeren op de poort en geen parkeervak uiteraard

@Enforcer begrijp ik, maar is een open parking (zoals op de foto)

Klopt niet. Ze kunnen enkel parkeergeld vragen voor plaatsen waar je mag parkeren. Parkeer je fout, riskeer je geen retributie voor niet betalen, maar wel een (gas)boete.

Dus als hij er mag staan, moet hij parkeergeld betalen. Mag hij er niet staan, moet hij geen parkeergeld betalen maar riskeert hij wel een boete.

Ik zou zelf gewoon daar parkeren en niet betalen en dan kijken of je een retributie of een boete krijgt. Dan weet je het ineens.
Dit is dus wat collega's bedoelen.
Alleen nie veel zin in een gasboete natuurlijk dus voorlopig durfde ik niet 😂

@Enforcer begrijp ik, maar is een open parking (zoals op de foto)
Zelfs met die foto kan ik daar weinig nuttig overzeggen. Die brandveiligheidsdossiers zijn vrij uitgebreid en daar staan regelmatig zaken in waar de leek niet aan denkt. Toegangen tot een gebouw inclusief ondergrondse constructies, elektrische onderstations, etc. Boven- en ondergrondse hydranten, calamiteitentanks en rioolafsluiters, afsluiters van de utiliteiten (voornamelijk water en gas), aansluitingen van droge sprinklerinstallaties of schuimblusinstallaties, etc. Evacuatiewegen en meldpunten voor de persoon die de hulpdiensten moet opwachten, etc. Locatie waar een autoladder zich moet opstellen voor horizontale evacuaties, etc.

Mijn persoonlijke mening is dat een parkeerverbod een parkeerverbod is, de situatie rond het brandveiligheidsdossier is maar bijkomend.

Je hebt idd gelijk, maar wat ga je doen als je een retributie krijgt? Ga je ze aanvachten om dan een parkeerboete in de plaats te krijgen.

Je hebt idd gelijk, maar wat ga je doen als je een retributie krijgt? Ga je ze aanvachten om dan een parkeerboete in de plaats te krijgen.
Tuurlijk, want ze kunnen die retributie niet gaan aanpassen naar een (gas)boete na de feiten. Natuurlijk moet je daarna wel op je passen letten. :p Maar dat enkel in het geval je zeker bent dat je fout staat he. In dit geval heb ik niet echt een idee en is het meer om te kijken wat er gebeurt. Er is ook altijd een kans dat ze geen retributie en geen boete geven.

Tuurlijk, want ze kunnen die retributie niet gaan aanpassen naar een (gas)boete na de feiten. Natuurlijk moet je daarna wel op je passen letten. :p Maar dat enkel in het geval je zeker bent dat je fout staat he. In dit geval heb ik niet echt een idee en is het meer om te kijken wat er gebeurt. Er is ook altijd een kans dat ze geen retributie en geen boete geven.
Eigenlijk een absurde situatie. Hang je nummerplaat op de garagepoort en je mag daar parkeren. Je moet dan wel gewoon betalen. Hangt je nummerplaat niet op de poort, sta je in overtreding maar tenzij er een klacht komt zal men nooit een pv opstellen. Je hoeft dus niets te betalen.

Terug
Bovenaan