Review: We Were Here Together

Het begon allemaal met We Were Here, waarna al snel We Were Here Too volgde. Daarmee was het We Were Here-verhaal nog niet voorbij, want de Nederlandse studio Total Mayhem Games bracht in 2019 We Were Here Together uit, waarmee ik aan de slag ging. En voor wie denkt dat TMG het hierbij zal laten, heeft het bij het verkeerde eind. Ondertussen is al even bekend dat het vierde spel uit de reeks nog dit jaar zal verschijnen.

De opzet van de We Were Here-games is telkens hetzelfde. Je speelt in dit volledig coöperatief spel in first-person modus en moet een aantal puzzels oplossen om het einde te bereiken en de credits over het scherm te zien rollen. Je kunt het in principe vergelijken met een virtuele versie van de klassieke escape rooms waarbij je in een ruimte opgesloten zit en dient te ontsnappen door het oplossen van puzzels. Een tof concept en dat pakt in We Were Here Together erg goed uit.

WWHT1.png


Coöperatief zoals het hoort

De We Were Here-games zijn reeds enkele jaren oud en verschenen eerst voor pc, maar werden alle drie eerder dit jaar uitgebracht voor PlayStation 4. Reden genoeg dus om de drie spellen na elkaar te spelen en er een oordeel over te vellen. Redacteur sharkmen nam We Were Here Too op zich, terwijl ik de laatste game uit de reeks op mij nam. Op die manier kan er een goed en eerlijk oordeel geveld worden. Zo kan ik niet onder stoelen en tafels steken dat We Were Here Together veruit de beste van de drie games is. De puzzels zijn het tofst, de speelduur is betrekkelijk langer dan de twee voorgaande spellen en ook grafisch is We Were Here Together een flinke stap voorwaarts.

We Were Here Together is de beste game van de drie.


Daar waar je in het eerste spel op zo'n anderhalf uur alles had gezien, tikte de speelduur in deel twee aan tot zo'n twee uur. We Were Here Together breidt daar nog een uurtje extra aan. Een leuk gegeven, maar naar mijn gevoel nog net iets te kort. Dat de game erg leuk is om te spelen, heeft daar natuurlijk het een en ander mee te maken. Zo speel je dus samen met één andere medespeler, waarbij jullie samen puzzels moeten oplossen. De ene geeft informatie door aan de ander, terwijl die dan bepaalde zaken moet uitvoeren. De communicatie loopt hierbij niet altijd van een leien dakje, want je weet niet wat de ander ziet en welke informatie die dus nodig heeft. Dat zorgt voor heel wat overbodige informatie en soms onduidelijke beschrijvingen, maar dat maakt de game net plezant.

WWHT2.png


Tijdsdruk en onduidelijkheden

Je legt samen met de andere speler een gescheiden parcours af waarbij je elkaar zelden ziet. Je moet dan ook te allen tijde communiceren met je medespeler door middel van een walkietalkie. Je drukt daarvoor net als ik het echt een knop in, terwijl de ander dan luistert. Door elkaar spreken is hier dus niet mogelijk. Deze vorm van communiceren voegt een extra laagje toe aan het geheel en is heel tof in uitvoering gebracht. Ik moet hierbij wel een kanttekening maken dat het niet altijd even correct werkte, waardoor mijn medespeler en ik eens via de voicechat-functie van de PlayStation 5 met elkaar moesten communiceren.

In We Were Here Together moet je, net zoals in voorgaande delen en pas nadat je het spel hebt uitgespeeld, ook eens in de huid van de andere speler kruipen om de volledige ervaring mee te hebben. Je medespeler doet uiteraard hetzelfde en voert dan uit wat jij zopas in het spel hebt gedaan. Zo krijg je alles van de andere kant te zien en begrijp je al snel dat bepaalde zaken niet erg simpel uit te voeren waren. Dit is voornamelijk het geval bij puzzels die je binnen een bepaalde tijdslimiet moest uitvoeren. Even een 'stresske' om het op tijd uitgelegd te krijgen, waarna je weer op een rustiger elan verder kunt gaan. Daarnaast zijn niet alle puzzels even duidelijk. Zelfs na het oplossen ervan, wisten we niet altijd hoe we nu net tot die oplossing kwamen. Laat dat echter geen hindernis zijn, want We Were Here Together is de beste game van de drie.

Zin gekregen in dit spel? Waag nu je kans in onze wedstrijd!

Conclusie

We Were Here Together is de langste en mooiste game van de drie, maar schotelt je soms erg onduidelijke puzzels voor. Zelfs na de oplossing toevallig te vinden, wisten zowel mijn medespeler als ikzelf niet hoe we precies aan de oplossing kwamen. De speelduur van deze derde telg werd ook wat opgetrokken tot een uur of drie. Dit mocht gerust iets langer zijn, want we hebben erg genoten van We Were Here Together. En nu is het dus afwachten tot We Were Here Forever in de digitale winkelschappen verschijnt.

Pro

  • De mooiste game van de drie
  • De langste game van de drie
  • Erg tof concept

Con

  • Korte speelduur
  • Sommige puzzels erg onduidelijk
7

Over

Beschikbaar vanaf

10 oktober 2019

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Total Mayhem Games

Uitgever

  1. Total Mayhem Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan