Review: Trust GXT 872 Xyra Mechanisch TKL-gamingtoetsenbord

Voor de doorsnee pc-gebruiker is een toetsenbord … een toetsenbord. Je gebruikt het om tekst mee op je scherm te toveren, is bij voorkeur ergonomisch en voelt comfortabel aan om een lange tijd te gebruiken. Voor de gamers onder ons komen daar al iets meer toeters en bellen bij kijken. Het moet bijvoorbeeld ook responsief zijn, de mogelijkheid bieden om macro’s te programmeren en een hoge polling rate hebben. De laatste jaren is er echter ook een heuse community ontstaan van keyboard enthusiasts die nog een stapje verder gaan. High quality mechanische toetsenborden met verschillende sets van tactiele, lineaire of clicky switches, hot swappable keycaps, verschillende form factors, en dergelijke meer. Het nadeel, ze worden al snel prijzig. Hoewel er ook goedkopere mechanische alternatieven op de markt zijn, komen deze doorgaans toch met wat minpuntjes. Trust tracht met de GXT 872 Xyra nu ook een betaalbare, maar kwalitatieve oplossing te bieden voor zij die op zoek zijn naar een mechanisch toetsenbord in het hogere segment, maar daar niet per se de premium prijs voor willen betalen. Benieuwd of ze hierin slagen? Lees het in onderstaande review!

We moeten het niet onder stoelen of banken steken: Trust stond jarenlang bekend als een budgetmerk voor gaming accessoires. Daar is uiteraard niets mis mee. De laatste jaren proberen ze echter ook de premium user aan te spreken en brachten ze al heel wat duurzame, kwalitatieve producten op de markt. In dat segment bevindt zich ook het Trust GXT 872 Xyra Mechanische TKL-gamingtoetsenbord . Een premium product, voor een betaalbare prijs, altijd interessant! Trust bezorgde ons alvast een exemplaar, waar ik maar al te graag mee aan de slag ging!

Trust 1.jpg

Een premium product voor een betaalbare prijs?

Een premium product moet uiteraard premium ogen. In dat opzicht lijkt Trust alvast te slagen. Het GXT 872 Xyra Mechanische toetsenbord heeft een neutraal, minimalistisch, maar aangenaam ogend uiterlijk, waarbij wit wordt afgewisseld met blauw-grijze accenten. Aangezien het een 80% TKL (Tenkeyless) toetsenbord betreft, is het numpad afwezig. Voor de ene een voordeel, voor de andere misschien niet de voorkeur, maar zeker als gamingtoetsenbord verkies ik de compactheid boven het gebruiksgemak van een numeriek klavier. Uiteraard is er ook RGB aanwezig, waarbij meteen de leds aan de zijkant zullen opvallen. Deze geven het toetsenbord niet enkel wat extra cachet maar zorgen er ook voor dat je bureau extra wordt verlicht en je muismat nog meer zichtbaar wordt.

Daarnaast moet een premium product natuurlijk ook premium aanvoelen en klinken. Dankzij een gewicht van 831 gram valt het toetsenbord niet meteen in de zwaardere gewichtscategorie. De plastic behuizing en ABS keycaps voelen best goed aan, maar zijn toch niet helemaal vergelijkbaar met de duurdere varianten. Desondanks komt het toetsenbord met voorgesmeerde toetsen en kan het rekenen op een gasket mounted constructie, waarbij extra pakkingsmateriaal wordt gebruikt om het toetsenbord soepeler en stiller te maken. Daarenboven wordt gebruik gemaakt van hot swappable lineaire Seia switches van Leobog. Wie niet honderd procent tevreden is van de meegeleverde toetsen, kan dus ook andere 3- of 5-pins switches gebruiken. Hoewel ik mezelf geen echte keyboard enthusiast zou noemen, moet ik zeggen dat de meegeleverde set alvast goed klonk en aangenaam aanvoelde om op te typen. Trust gaf al aan dat deze ‘creamy’ en soepel zouden aanvoelen, maar dat kan ik bij deze dus zeker beamen.

Trust 2.jpg

Een uitstraling die op alle vlakken wordt doorgetrokken​

Wat ook meteen opvalt is de meegeleverde coiled USB-A naar USB-C kabel in de kleur van de accenttoetsen die bijdraagt aan de algemene uitstraling. Deze is afneembaar en voelt duurzaam en degelijk aan. Hoewel je de kabel kan wegnemen, kan het toetsenbord helaas niet draadloos worden gebruikt. Verder wordt naast een handleiding ook een handige 2-in-1 toets- en switchverwijderaar meegeleverd.

De missie om ook het iets hogere segment aan te spreken, maar aan een betaalbare prijs, lijkt met deze Trust GXT 872 Xyra alvast te lukken.

Daarnaast geven de makers graag mee dat de Trust GXT 872 Xyra beschikt over N-key rollover-functionaliteit met anti-ghosting. Dit houdt in dat wanneer meerdere toetsen tegelijkertijd worden aangeslagen, elke toets accuraat wordt geregistreerd, ook wanneer meerdere toetsen tegelijkertijd worden ingedrukt.

Trust 4.jpg

Aanpassen naar wens met de GXTrust software

Het zou in huidige tijden geen gamingtoetsenbord zijn zonder RGB-mogelijkheden. In dat opzicht voorziet Trust ook software waarmee je de verlichting volledig kan aanpassen. Wens je een vaste kleur of eerder voorgedefinieerde effecten, dan kan dat dus via de GXTrust software. Naast de kleur of het effect kan je ook de helderheid en de snelheid van het effect instellen. Daarnaast kan je uiteraard ook sneltoetsen toewijzen of macro’s instellen. Hoewel de software doet wat het moet doen en alles meteen werkte, mist de software wel de finesse van de iets duurdere varianten. Wie RGB maar niets vindt, no worries, met een switch aan de zijkant van het toetsenbord kan je de verlichting ook uitschakelen.

Een toetsenbord vergt soms wat gewenning. Maar ondanks de relatief korte gebruikstermijn waarop ik deze review baseer, bleek de Trust GXT 872 Xyra alvast een erg betrouwbaar pc accessoire. Wie ook benieuwd is, dient hier zo’n kleine negentig euro voor neer te tellen. Een prijs die mijn inziens relatief bescheiden is, want wens je dezelfde functionaliteit bij andere merken, dan zal je daar doorgaans toch ietsjes meer voor betalen.

Conclusie

Wie op zoek is naar een betaalbaar hot swappable, mechanisch TKL-gamingtoetsenbord is mogelijks bij Trust aan het juiste adres. Met de Trust GXT 872 Xyra trachten ze namelijk een premium toetsenbord op de markt te brengen aan een aanvaardbare prijs. Hoewel de behuizing en de keycaps initieel iets minder high-end lijken, doet dit geen afbreuk aan de algemene premium look and feel. Het minimalistisch, mooi ogend uiterlijk en het aangename geluid door de voorgesmeerde toetsen, zal vermoedelijk veel mensen kunnen aanspreken. De missie om ook het iets hogere segment aan te spreken, maar aan een betaalbare prijs, lijkt met deze Trust GXT 872 Xyra alvast te lukken.

Disclaimer: kijk bij aankoop altijd goed welke uitvoering je bestelt! De voorgestelde link betreft een qwerty-uitvoering.

Pro

• Aanrader in zijn prijsklasse
  • Erg aangenaam gevoel en geluid
  • Hot swappable en voorgesmeerd

Con

• Ondanks dat je de USB-kabel kan verwijderen, niet draadloos te gebruiken
  • Het materiaal van de behuizing en keycaps zijn niet high-end (maar voelen zeker niet slecht aan!)
  • Software kan nog wat liefde gebruiken
8

Over

Fabrikant

1. Trust

Specifiek dit dan? Want op de tijd dat ik het gebruik, vind ik het echt geen brol.
Niet specifiek dit. Maar IT werd bij ons gevraagd om Trust muizen aan het personeel te geven als ze een nieuwe nodig hadden. Ik zelf heb er op een halfjaar tijd drie versleten.
In het verleden heb ik nog randapparatuur gehad van Trust, dat blijkbaar ook maar een beperkte levensduur had. (Interne dvd speler, speakertjes en een micro + een koptelefoon)
Die micro + koptelefoon had ik gekregen, want voor mezelf had ik na de speakers al beslist: "Trust is not to be trusted"

Terug
Bovenaan