Review: Train Valley - Console Edition

Simulatiegames doen het goed. Je hebt ze in alle vormen en kleuren, van geitensimulatoren tot het managen van een hele stad, dierentuin of pretpark. Train Valley bracht een aangename manier van spoorwegsimulatie richting pc en dat reeds in 2015. Zoveel jaren en een sequel later kunnen ook consolegamers eindelijk van dat avontuur genieten, en of dat de moeite is, zocht ik voor jullie uit.

Grafisch hoef je van deze 'port' geen mirakels te verwachten. Train Valley: Console Edition bundelt het basisspel uit 2015 met enkele DLC-pakketten, maar ondanks de mogelijkheden op hedendaagse consoles werd daarin niet geïnvesteerd. Hoewel het altijd mooi meegenomen is, staat of valt een spel zoals dit niet met haar uiterlijk en dus zoom ik graag in op de gameplay-mogelijkheden en de daaraan gelinkte plus- en werkpunten. Wanneer je een simulatiespel in huis haalt, wil je ook het gevoel krijgen dat je iets in de pap te brokken hebt en op dat vlak scoort het spel zeker goed genoeg.

Train-Valley_20220723124127-scaled.jpg


Geld maakt gelukkig

Je beslissingen worden zoals wel vaker gestuurd door geld. Wanneer je een afstand met spoorweg moet overbruggen, kan je je door de hoge kosten geen bochtje te veel permitteren en dus zoek je best altijd de kortste weg richting het eindpunt. Aangezien elke trein met een kleurcode aanduidt waarheen de reis gaat, kan je eigenlijk geen fouten maken en is het veelal een kwestie van tijdig reageren en je budget goed in te schatten om geen domme uitgaves te doen. Er is overigens geen enkel echt gevaar om fouten te maken, want je kan eender wanneer het spel op pauze zetten en zo in alle rust constructiewerken uitvoeren.

Budgetbeheer is belangrijker dan met een trein kunnen rijden.


Omdat je het simulatieaspect kan pauzeren, verandert Train Valley eigenlijk in een puzzelspel waarbij hoofdrekenen bij wijze van spreken belangrijker is dan het opleveren van functionele spoorlijnen. Bepaalde locaties vergen wat inventiviteit om door een trein bediend te worden, en als je dan snel kan uitrekenen hoeveel geld je aan grondwerken kan spenderen, weet je meteen of je nu wel of niet rond heel de mogelijk te vernielen constructie moet heen bouwen. Al dat voorbereidende denkwerk doe je ook best vooraleer je eventuele splitsingen aanlegt, want je wil natuurlijk geen treinen richting het verkeerde eindstation gidsen. Ik zei het al eerder: fouten maken is moeilijk, want in de pauzeermodus kan je je spoornet bewerken om zo flaters te voorkomen. Dat is meteen ook het vreemde aan het spel. Ondanks het feit dat je regelmatig pauzeert, vliegt de tijd 'in real life' voorbij, omdat je telkens nadenkt over de optimale oplossing voor het volgende probleem. De game slorpt je echt op en dat is een zeer positieve eigenschap.

TrainValleyConsoleEdition_06.jpg


De omgeving is bijzaak

Wanneer je het spel een paar uur in de vingers hebt, zal je die pauzemodus op handen dragen. Zonder zou het spel onmogelijk tot een goed einde te brengen zijn, want de vervelende controls maken het er niet makkelijker op. Enfin, vervelend is misschien wat overdreven, maar er zijn te veel mogelijkheden voor een controller, dat is duidelijk. Dat is wat mij betreft van een 'port' naar console; de niet-geoptimaliseerde controls voor console. Je went er wel aan, de tijdsdruk is er niet, maar als je dan bijvoorbeeld een Diablo bekijkt … Er waren toch andere, betere bedieningsschema’s mogelijk geweest.

Wat ook beter had gekund, was de variëteit tussen de verschillende spelomgevingen. Het spel pakt uit met de verschillende tijdsperiodes en geografische locaties, maar eenmaal je binnen een specifieke campaign aan het bouwen bent, voel of merk je amper dat je bijvoorbeeld in Amerika of Duitsland aan het spelen bent. Akkoord, de studio probeert met enkele reallife gebeurtenissen wat extra pigment aan de campaign toe te voegen, maar gezien de onbestaande impact van bijvoorbeeld een toch noemenswaardige gebeurtenis zoals de val van de Berlijnse Muur, hadden ze deze extraatjes ook gewoon achterwege mogen laten.

Conclusie

Train Valley: Console Edition is een dubbeltje op z'n kant. Het is geen echte simulator, eerder een halve puzzelgame, en qua verhaallijn of randanimatie is het wat povertjes. Ook de controls konden beter, maar wie voorbij al die "omkadering" kijkt en zich op de core gameplay focust, ziet een aangename game waarvoor je eigenlijk niet zo veel geld neertelt.

Pro

  • Leuke core gameplay
  • Voor je het weet, zijn er uren voorbij gevlogen

Con

  • Eerder puzzelen dan simuleren
  • Controls wat onhandig
  • Geen verhaal
7

Over

Beschikbaar vanaf

27 juli 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Puzzle
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Blitworks

Uitgever

  1. Blitworks
 
Terug
Bovenaan