Over het gebrek aan een uitgebreid aanbod aan nieuwe releases bij de launch van de Nintendo Switch 2 was wel wat commotie. Dat hield Nintendo niet tegen om een aantal van hun toppers in een nieuw jasje te steken. Eentje dat zeker niet mocht ontbreken was The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Het magische gevoel van een eerste playthrough zal vermoedelijk niet kunnen worden geëvenaard, maar of deze upgrade toch de moeite waard is, lees je in onderstaand review!
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
, ontwikkeld door Nintendo EPD en Monolith Soft en uitgegeven door Nintendo, is één van de meest besproken Zelda-titels. Het spel verscheen reeds in 2017 voor de Wii U en de Nintendo Switch en wist een nieuwe wind te blazen in het Zelda-landschap. Dit reflecteerde zich ook in een monsterverkoop, waarbij Breath of the Wild uitgroeide tot één van de meest succesvolle Switch-games aller tijden. Het hoeft dus niet te verwonderen dat deze titel in aanmerking kwam voor een Switch 2-upgrade.
Wat volgt is een immersieve en erg uitgebreide open wereld-ervaring vol puzzels, uitdagingen en vijanden. Uitgebreid mag je best letterlijk nemen. Naast het vergaren van de nodige uitrusting en wapens, zal je ook oude heiligdommen moeten betreden om sterke krachten te verkrijgen, zal je moeten werken aan je gezondheid en uithoudingsvermogen en zal je meer dan eens op zoek moeten gaan naar grondstoffen die je zullen helpen de harde wereld van Hyrule door te komen.
Eén van de grootste minpunten aan de originele Wii U- en Nintendo Switch-editie was de performantie in bepaalde gebieden, waarbij regelmatig lag of stuttering kon worden waargenomen. Ondanks dat de meeste reviewers aanhaalden dat dit geen afbreuk deed aan het verhaal of de spelervaring, waren menig gamers het erover eens dat de hardware toch iets te licht leek om de grote open Zelda-wereld te kunnen dragen. Ik kan jullie vertellen dat dit heuvel met de Switch 2-editie volledig is weggewerkt. Naast een visuele upgrade, is het namelijk vooral de soepele gameplay die meteen opvalt. Zowel bij 4K docked of 1080p in handheld-modus draait het spel steeds vlotjes aan zestig frames per seconde, ook in de ‘moeilijkere’ gebieden. Neem daarbij de veel snellere laadtijden, en je kan je voorstellen dat deze Switch 2-editie de best mogelijke manier is om het spel te spelen.
Wie reeds in het bezit is van de originele Switch-editie, kan voor € 9,99 upgraden naar deze Switch 2-versie. Hoewel je daar dus vooral een performantie-upgrade zal voor krijgen, vind ik deze het absoluut waard. Vond je de ervaring op de originele Switch al meer als voldoende, dan kan je deze beter links laten liggen. Maar voor zij die The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor de eerste keer moeten ervaren, kan ik absoluut de Switch 2-editie aanraden.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Het bestverkochte Zelda-spel in een splinternieuw jasje
Aan het verhaal werd niet gesleuteld. The Legend of Zelda: Breath of the Wild begint nog steeds met Link die aan geheugenverlies lijdt. Na een stevige slaap van honderd jaar, lijkt het kwaad niet verdreven. Ganon, het Onheil, lijkt in zijn opzet om het koninkrijk te verwoesten te slagen. Prinses Zelda lukt het niet alleen om Ganon in te tomen. Het is aan ridder Link om Hyrule van verder verderf te behoeden. In Breath of the Wild zal je Link moeten helpen zijn geheugen te herstellen, oude bondgenoten op te zoeken en zijn krachtig wapen, het Master Sword, terug te vinden.Wat volgt is een immersieve en erg uitgebreide open wereld-ervaring vol puzzels, uitdagingen en vijanden. Uitgebreid mag je best letterlijk nemen. Naast het vergaren van de nodige uitrusting en wapens, zal je ook oude heiligdommen moeten betreden om sterke krachten te verkrijgen, zal je moeten werken aan je gezondheid en uithoudingsvermogen en zal je meer dan eens op zoek moeten gaan naar grondstoffen die je zullen helpen de harde wereld van Hyrule door te komen.
Performantie voorop in deze Switch 2-upgrade
The Legend of Zelda: Breath of the Wild Switch 2-editie bouwt nog steeds verder op de succesformule van weleer. Over de kwaliteit van het spel kan ik dus heel kort zijn: heb je het nog nooit gespeeld, dan wordt het nu dringend tijd! Het is wat mij betreft namelijk één van de beste Nintendo-spellen ooit gemaakt. Hoewel er aan de gameplay zelf nagenoeg niets is veranderd, zijn er ook voor de ervaren spelers een aantal argumenten om deze upgrade aan te schaffen.De absoluut beste manier om je te laten onderdompelen in deze must-play Nintendo-klassieker!
Eén van de grootste minpunten aan de originele Wii U- en Nintendo Switch-editie was de performantie in bepaalde gebieden, waarbij regelmatig lag of stuttering kon worden waargenomen. Ondanks dat de meeste reviewers aanhaalden dat dit geen afbreuk deed aan het verhaal of de spelervaring, waren menig gamers het erover eens dat de hardware toch iets te licht leek om de grote open Zelda-wereld te kunnen dragen. Ik kan jullie vertellen dat dit heuvel met de Switch 2-editie volledig is weggewerkt. Naast een visuele upgrade, is het namelijk vooral de soepele gameplay die meteen opvalt. Zowel bij 4K docked of 1080p in handheld-modus draait het spel steeds vlotjes aan zestig frames per seconde, ook in de ‘moeilijkere’ gebieden. Neem daarbij de veel snellere laadtijden, en je kan je voorstellen dat deze Switch 2-editie de best mogelijke manier is om het spel te spelen.
Maar zijn er ook functionele aanpassingen?
Uiteraard is iedereen ook benieuwd of er naast het grafische en behalve op het vlak van prestaties, ook inhoudelijke toevoegingen zijn gebeurd. Hoewel ik daar in-game “nee” moet op antwoorden, kan ik wel meegeven dat het spel via de Nintendo Switch app voor smartphones gebruikt kan worden in combinatie met Zelda Notes. Deze app stelt spelers niet alleen in staat om hun avonturen te volgen en te documenteren, maar biedt ook een aantal functionaliteiten zoals het plaatsen van markers op een interactieve kaart, het verkrijgen van bonussen, en het luisteren naar extra achtergrondverhalen van personages. Of dit een meerwaarde is, zal ieder voor zich moeten uitmaken. Ik vond het alvast iets te omslachtig om steeds je smartphone paraat te moeten houden, maar kan begrijpen dat sommige mensen hier toch een meerwaarde in zien, vooral completionists zullen vermoedelijk regelmatig gebruik willen maken van de interactieve kaart.Wie reeds in het bezit is van de originele Switch-editie, kan voor € 9,99 upgraden naar deze Switch 2-versie. Hoewel je daar dus vooral een performantie-upgrade zal voor krijgen, vind ik deze het absoluut waard. Vond je de ervaring op de originele Switch al meer als voldoende, dan kan je deze beter links laten liggen. Maar voor zij die The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor de eerste keer moeten ervaren, kan ik absoluut de Switch 2-editie aanraden.
Conclusie
Acht jaar na de originele release brengt Nintendo ons nu The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition. In deze nieuwe uitgave is het vooral de performantieverbetering die meteen opvalt. Zowel bij 4K docked als 1080p in handheld-modus draait het spel steeds vlot aan zestig frames per seconde. Van enige lag of stutter is er met andere woorden geen sprake meer. Hoewel een prijs van € 9,99 mijn inziens te verantwoorden is, tenminste als je het origineel al hebt, brengt deze upgrade verder enkel de compatibiliteit met de Zelda Notes smartphone app met zich mee. Hoewel dit voor sommige spelers mogelijks een meerwaarde kan bieden, vond ik het gedoe met de smartphone toch iets te omslachtig. Desalniettemin is deze The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition de absoluut beste manier om je te laten onderdompelen in deze must-play Nintendo-klassieker!
Pro
- 4K docked en 1080p handheld met constant vlotte gameplay aan 60fps
- Upgrade-prijs te verantwoorden
- Blijft een absoluut topspel
- Compatibel met de Zelda Notes smartphone app ...
Con
- ... al had ik de extra functionaliteiten liever zonder 'omslachtige' app gezien
9.5
Over
Beschikbaar vanaf
4 juni 2025
Gespeeld op
- Nintendo Switch 2
Beschikbaar op
- Nintendo Switch 2
Genre
- Action
- Adventure
Ontwikkelaar