Review: The Gardens Between

De zomer staat telkens gekend als een rustige periode op vlak van gamereleases. Er worden wel veel kleinere games uitgebracht, maar die verdrinken tussen het aanbod. Gelukkig heb ik een lodderig oog die er toch de interessante spellen uitpikt. Eentje dat er de kleine parels, die je her en der in de digitale winkels van de verschillende platformen vindt, uitpikt. Zo ook The Gardens Between; een puzzelspel met een erg mooie grafische stijl. Of mijn arendsoog gelijk had, lees je in deze review.

’t Is altijd een beetje jammer om te moeten waarnemen dat indiegames niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Bij BeyondGaming maken we er echter ook graag tijd voor en voor The Gardens Between is dat uiteraard niet anders. De game werd enkele jaren geleden reeds uitgebracht en toen speelde ik het op PlayStation 4. Nu ligt The Gardens Between ook in de digitale winkelrekken voor PlayStation 5. Als fervente PlayStation-man ging ik er uiteraard mee aan de slag en laat me nu al vertellen dat de ervaring veel te snel voorbij was.

The Gardens Between 1.jpg


Echte vriendschap

The Gardens Between vertelt een verhaal over de erg nauwe vriendschap tussen Arina en Frendt. Ze wonen naast elkaar, met tussen hun huis een speeltuin waarop een boom met boomhut staat. Ze hebben al een pak avonturen beleefd en dit spel neemt je mee naar een herinnering aan die avonturen. Dat gebeurt door de twee vrienden op diverse eilanden te plaatsen waarbij ze samen de top moeten zien te bereiken. Die eilanden uit hun surrealistische wereld liggen vol met voorwerpen die hen aan hun erg sterke vriendschap doen denken, waaronder blikjes frisdrank, een televisiescherm of een dinosaurusskelet van die ene keer dat ze naar een museum zijn geweest.

The Gardens Between is een fijne puzzelgame waar je tijd voor moet vrijmaken.


Qua puzzels kan het spel wel tellen. In plaats van enkel beide personages te bedienen, bedien je zowel hen als de tijd op hetzelfde moment. Zo kan je met Arina en Frendt voorwaarts lopen en gaat de tijd ook vooruit, terwijl je ook op je stappen terug kunt keren en de tijd achteruit gaat. Dit gegeven heb je nodig om de diverse puzzels tot een goed einde te kunnen brengen. Zo moet je op elk eiland een lichtbol naar de top brengen, maar bepaalde elementen slorpen die lichtbol op, waardoor je dus een of andere manier moet vinden om de lichtbol er voorbij te loodsen. En daar waar de oplossing voor het eerste eiland erg eenvoudig is, verandert het spel al snel in een kleine hersenkraker voor de latere eilanden.

The Gardens Between 2.jpg


Innovatieve puzzels

Vooral de combinatie van het besturen van de tijd en het voeren van interactie met de omgeving, is erg plezant. Zo is een pad de ene moment afgesloten, maar door net lang genoeg op een videorecorder te drukken, werpt die een cassette uit en komt er een nieuw pad vrij. Ook met water en elektriciteit wordt er gepuzzeld, waardoor er op elk eiland wel iets nieuw te ontdekken valt. En daar waar je eerst soms de oplossing niet voor ogen ziet, krijg je plots een ingeving die na wat testen nog blijkt te werken ook. Daardoor kunnen Arina en Frendt hun weg voortzetten naar de top, om uiteindelijk weer bij een erg mooie herinnering uit te komen.

Het spel blinkt niet alleen uit in de erg innovatieve puzzels, ook hoe het verhaal gebracht wordt mag op enkele pluspunten rekenen. Nooit wordt er een woord gezegd, maar de beelden spreken voor zich. Geef vooral je ogen en oren de kost om te genieten van dit erg aangename spelletje, want The Gardens Between presenteert je een visueel mooie game met een erg knappe grafische tekenstijl. Bij het zien van de trailer was ik al verliefd en tijdens het spelen zelf voegen de levendige, vrolijke kleuren een heel pak toe aan de spelervaring. Geen slecht woord dus. Of toch … Helaas was The Gardens Between wel erg snel voorbij met zo’n drie uur op de teller.

Conclusie

The Gardens Between breekt niet echt potten qua vernieuwing, maar weet toch voor een heel amusante ervaring te zorgen. Je krijgt een verhaal voorgeschoteld over echte vriendschap en alles wat erbij komt kijken in een audiovisueel pareltje. Daarvan maken innovatieve puzzels een groot onderdeel uit, al blijft de ervaring al bij al kort.

Pro

  • Inventieve puzzels
  • Ontroerend verhaal
  • Audiovisueel een pareltje

Con

  • Kort
8

Over

Beschikbaar vanaf

16 juni 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5
  6. Stadia
  7. Xbox One

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. The Voxel Agents

Uitgever

  1. The Voxel Agents
 
Terug
Bovenaan