Review: Thalassa: Edge of the Abyss

De mysteries verbonden aan het leven dat zich afspeelde op een schip voordat het zonk en richting de bodem van de oceaan verdween, blijven tot de verbeelding spreken. Het is een van de redenen waarom de Titanic in ons collectieve geheugen blijft met een film, documentaires, boeken, puzzels en zelfs bijvoorbeeld een Lego-set. Ik denk dat als we de kans kregen, er wel meer dan enkele onder ons graag eens op ontdekking zouden gaan in een gezonken schip. Dat is alvast de premisse waarmee ontwikkelaar Sarepta Studio ons wil overtuigen om te ervaren wat hun nieuwste spel Thalassa: Edge of the Abyss te herbergen heeft.

In Thalassa: Edge of the Abyss mag je namelijk op onderzoek gaan in de (fictieve) S.S. Thalassa, een schip dat aan het begin van de twintigste eeuw om onduidelijke redenen zonk tijdens een duikexpeditie naar een ander gezonken schip. Enkele maanden na deze ramp, daal je met de hulp van Bailey, een ander voormalig expeditielid, af naar het gezonken schip om te achterhalen wat er is gebeurd met het schip en je collega's tijdens deze expeditie. Terwijl je een tocht maakt doorheen het scheepswrak, ontdek je geleidelijk aan dat er heel wat misliep en hoe de relaties tussen de verschillende personages hun invloed hebben gehad op deze tragische gebeurtenis.

Schermafbeelding 2024-07-12 210311.png

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden​

Het spel opent met een korte proloog aan boord van het schip dat vooral dienstdoet als sfeerschepper en om je te laten kennismaken met enkele van de sleutelfiguren in het spel. Het geeft je natuurlijk ook een kans om enigszins al even rond te lopen op het schip voordat het de diepte induikt. Daarnaast dient deze proloog ook om je te laten kennismaken met een van de primaire gameplay-mechanismes van het spel. Thalassa: Edge of the Abyss legt namelijk een grote nadruk op onderzoeken en hoewel je het spel in grote mate kan omschrijven als een walking simulator, zal je het mysterie moeten oplossen op een iets originelere manier. Al zal dit gameplay-gedeelte wel bekend ogen voor de fans van Frogwares' Sherlock Holmes-serie.

Eens je op de zeebodem aan het rondlopen bent, is er namelijk geen levende ziel meer te bespeuren om te ondervragen en zal je het moeten doen met de vele relikwieën die je terugvindt op het schip. Aan de hand van deze voorwerpen zal je moeten achterhalen wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de aanloop naar de fatale gebeurtenis. Je zal dus heel wat voorwerpen kunnen oprapen, gaande van audiologs, foto's en documenten tot dingen zoals een kousenband of een gebroken kompas, met als doel verbanden te zoeken tussen deze voorwerpen en de personages op een soort van deductiebord om zo een mysterie op te lossen. Langzamerhand schets je zo het verhaal van de tragische ondergang van de S.S. Thalassa. Het oplossen van deze mysteries is niet al te moeilijk, want bij elk voorwerp krijg je een beschrijvende tekst die behulpzaam is om te kunnen linken met de andere aanwijzingen. Bovendien krijg je steeds een melding en zal een mysterie in het oranje aangeduid zijn zodra je alle aanwijzingen hebt om dit mysterie op te lossen. Hierdoor zit je niet nodeloos te stresseren wanneer je de oplossing niet zou vinden omdat je een bepaalde aanwijzing mist.

Onderwater zijn, is een sleur​

Dit oplossen van de mysteries neemt slechts een klein gedeelte van je speeltijd in beslag. Je zal immers voornamelijk rondlopen op het schip en de verschillende ruimtes verkennen. Uiteraard zal je doorgangen tegenkomen die je pas later in het spel zal kunnen openen, door middel van een boutensnijder of een moersleutel bijvoorbeeld, waardoor je toch enigszins geleid wordt doorheen het schip. Je hebt ook steeds je map die aangeeft welke ruimtes nog afgesloten zijn (en met welk type van werktuig je deze kan openen) alsook welke ruimtes nog interessant zijn om te verkennen. Hoewel je nooit helemaal verloren zal lopen, heb ik toch af en toe wat tijd verloren doordat ik een bepaald iets niet direct vond. Maar zelfs als je iets niet onmiddellijk vindt, kan je nog altijd een soort van assist-modus aanzetten waarbij voorwerpen waarmee je in interactie kan gaan, aangeduid worden door middel van een sterretjeseffect.

Verder zal je ook regelmatig toegesproken worden door je collega Bailey en een ander personage, maar hierover wil ik nog niet te veel verklappen. Ik stoorde mij enkel aan de "gesprekken" met Bailey, want je personage zegt zelf niets en Bailey lijkt te reageren op bepaalde dingen die je doet, maar hoe hij dit ziet of weet, daar heb je maar het raden naar. Iets waar ik me ook een bedenking bij maakte, was hoe al die documenten leesbaar blijven onder water. Al bij al zijn dit onbenulligheden, maar waar ik mij echter meer aan stoorde, is het tempo van het spel. Daar Thalassa: Edgy of the Abyss zich hoofdzakelijk onder water afspeelt, is het ergens logisch dat je in dat zware duikerspak niet snel kan bewegen. Maar een loopknop die je iets sneller laat bewegen, had toch welkom geweest, zeker om door reeds bezochte ruimtes te gaan. Bovendien gaat alles wat je doet gepaard met een lang uitgesponnen animatie, of het nu gaat om een voorwerp oppakken, een deur openen of een ladder beklimmen. Dit gaat zelfs zover dat als je een voorwerp oppakt vanuit een verkeerde hoek, het spel eerst je personage goed zal positioneren voordat je de animatie te zien krijgt van hoe je dit voorwerp oppakt. In het begin stoorde ik mij hier niet zo aan, maar na enkele uren spelen zorgde dit wel voor een nodeloze sleur die het tempo van het spel net iets te veel onderuit haalt.

Een sfeervolle ervaring met knappe graphics die een ietwat cartoonachtige stijl hebben.

Gelukkig schotelt Thalassa: Edge of the Abyss ons wel een sfeervolle ervaring voor, met knappe graphics die een ietwat cartoonachtige stijl hebben. Het spel lijkt niet helemaal geoptimaliseerd te zijn en mist enkele belangrijke features zoals ondersteuning voor DLSS or FSR. Hierdoor ondervond ik toch wat gestotter tijdens het spelen op Ultra en 1440p. Op de High-settings ondervond ik gelukkig geen visuele problemen. Wat niet wil zeggen dat het spel geen andere hiccups vertoonde. Zo kwam het een paar keer voor dat ik niet meer kon bewegen nadat ik in het menu zat en het spel dus moest herladen. Daarnaast vond ik het ook vreemd dat als je het menu opent, je nog eens op "Show Menu" moet klikken, waarvoor is dat nu goed? Een ander bizar element is dat je de map niet kan openen en sluiten met dezelfde key. Om je map te sluiten moet je op Esc of de key van de Mind Journal, waar je de mysteries oplost, drukken. Op zich gaat dit vlot als je bijvoorbeeld zoals mij de map op 'A' bindt en je Mind Journal op Tab. Twee keys naast elkaar, dus doenbaar. Alleen, als je van verdieping wisselt in je map, dan werkt de Tab-key niet meer, waardoor je verplicht bent om Esc te gebruiken. Helaas zit het spel vol met dit soort van vreemde en vaak onlogische elementen die de ervaring toch wat onderuit halen.

Conclusie

Thalassa: Edge of the Abyss neemt je mee naar de bodem van de oceaan waar je een gezonken schip kan verkennen om te achterhalen welke gebeurtenissen zorgden voor het tragische lot van het schip en zijn bemanning. Het spel combineert klassieke walking simulator-gameplay met het oplossen van mysteries en doet dit op een interessante manier, maar de ervaring wordt helaas gesaboteerd door enkele vreemde keuzes van de makers alsook enkele technische issues.

Pro

• Sfeervolle en immersieve ervaring
  • Knappe graphics
  • Fascinerend om de gebeurtenissen te reconstrueren

Con

• Enkele onlogische elementen
  • Technische problemen
  • Talrijke animaties halen tempo naar beneden
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

1 augustus 2024