Het videospelletje Tetris is al zo oud als de straat, maar de bordspelvariant is van recentere makelij. In 2021 bracht het Amerikaanse Buffalo Games Tetris uit in bordspelvorm en sinds vorig jaar voorzag bordspeluitgever Megableu de Nederlandstalige en Franstalige versie. Hoewel Tetris in se maar Tetris is, merkte ik wel op dat de designer van het spel niemand minder dan Phil Walker-Harding is. Een ontzettend grote naam in het bordspelwereldje, dus mijn interesse was sowieso gewekt. Of het daadwerkelijk ook iets geworden is, lees je in deze review.
Ik heb Tetris destijds kapot gespeeld. Lang geleden was dat, toen nog op een baksteenachtige handheld die de Game Boy werd genoemd. Je weet wel, zo'n grijs ding van net geen dertig kilogram met een grijsgroen scherm en zonder verlichting. Om de zoveel dagen moest je de batterijen vernieuwen, want van batterijen opladen had niemand al gehoord. Maar goed, de nostalgie daargelaten, genoeg over deze tijdreis van zo'n dertig jaar. Tetris
, het bordspel van Megableu dus, wordt gespeeld met twee tot en met vier spelers en duurt zo'n twintig minuten tot een halfuur. Alle spelers spelen tegelijkertijd, waardoor er geen downtime is. Dat verklaart ook de korte speelduur van nog geen halfuur. De winstconditie is eenvoudig: wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft gescoord, wint. Er zijn verschillende manieren om punten te krijgen, maar daarover later meer. Laten we eerst eens een spelletje opzetten.
Tetris wordt door alle spelers tegelijkertijd gespeeld en dat zorgt ervoor dat er amper tot geen downtime is. Je zit dus niet nodeloos te wachten op andere spelers en dat is een verademing. Er wordt een kaart van de open trekstapel genomen en deze wordt op het 'speel'-vak geplaatst. Dit blokje moet nu door iedere speler genomen en gespeeld worden. Tegelijkertijd wordt ook de volgende te spelen kaart zichtbaar, zodat je toch enigszins zicht krijgt op wat er komt en daardoor een beetje kunt plannen. Het genomen speelstuk wordt nu in de matrixtoren geplaatst en dat mag op alle mogelijke manieren. Spiegelen is niet mogelijk, dus het blijft, net zoals in de videogame, bij het draaien van een blokje. Fouten maken is hierbij niet mogelijk, want gespiegelde speelstukken passen niet in de toren. Kun je een speelstuk niet meer plaatsen, dan is het spel voor jou over en is het wachten geblazen tot aan de puntentelling.
Heeft iedereen diens speelstuk geplaatst, wordt er gecontroleerd of een speler de voorwaarde op de prestatiekaart heeft voltooid. Is dat het geval, dan wordt het spelerstoken naast de hoogste nog vrije waarde gelegd. Bereiken meerdere spelers dit in dezelfde ronde, dan krijgen beide spelers dat aantal punten. Speel je met vier, dan is het mogelijk dat iemand uit de boot valt, aangezien er maar drie keer punten te rapen vallen (behalve als er gelijktijdig gescoord wordt dus). In het basisspel wordt de kaart voor het voltooien van zes volle lijnen gebruikt, maar er zijn nog elf toffe varianten aanwezig die de herspeelbaarheid en de moeilijkheid verhogen. Zo zijn er kaarten waarin je bepaalde speelstukken moet plaatsen die deel uitmaken van twee of meerdere volle lijnen. Een oranje L-stuk bijvoorbeeld dat deel moet uitmaken van drie volle lijnen. Succes! Uiteindelijk volgt de puntentelling nadat de laatste kaart werd gespeeld. Elke speler krijgt nu twee punten per volle rij, een extra punt per pictogram dat juist werd bedekt en eventuele punten van de prestatiekaart. Degene met de meeste punten wint. Hoera!
Persoonlijk had ik een beetje mijn twijfels bij Tetris, toen Megableu vroeg of ik het wou reviewen. De reden is dat Megableu bekendstaat om spellen voor de kleinsten onder ons, met weinig diepgang, maar wel veel plezier voor voornamelijk kleuters. Mijn kinderen zijn ondertussen twaalf en bijna elf, dus vallen ze voor het grootste deel uit het portfolio van de uitgever. Tetris heeft mij op dat vlak wel verrast. Zowel mijn kinderen als ik halen het al snel eens boven om ermee aan de slag te gaan. De korte beurten, korte speeltijd en eenvoudige opzet zorgen ervoor dat je een half uur aan vrije tijd snel kunt opvullen. Daarnaast zorgt de variant voor gevorderden voor wat extra pit. Uiteindelijk wordt er enkel gespeeld met twee prestatiekaarten tegelijk, maar dat zorgt wel voor een extra race, want je wil tweemaal de hoogste waarde op de kaart binnenhalen.
Ik heb Tetris destijds kapot gespeeld. Lang geleden was dat, toen nog op een baksteenachtige handheld die de Game Boy werd genoemd. Je weet wel, zo'n grijs ding van net geen dertig kilogram met een grijsgroen scherm en zonder verlichting. Om de zoveel dagen moest je de batterijen vernieuwen, want van batterijen opladen had niemand al gehoord. Maar goed, de nostalgie daargelaten, genoeg over deze tijdreis van zo'n dertig jaar. Tetris
Blokjes laten vallen
Alle Tetromino- en Mino-speelstukken (in vrolijke kleurtjes) worden gesorteerd op vorm en binnen handbereik van alle spelers gelegd. Het kleine speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst en de kaarten worden geschud, waarbij één kaart ongezien terug in de doos wordt gelegd. De geschudde trekstapel wordt open op het vak 'volgende' gelegd, zodat iedereen ziet wat de volgende te spelen Tetromino is. Pak de prestatiekaart waarop staat dat er zes volle lijnen gescoord moeten worden en leg deze naast het spelbord. Elke speler krijgt uiteindelijk een eigen matrixtoren. Er zijn twee manieren om deze in de voet te plaatsen. Dit moet voor elke speler hetzelfde zijn. Elke speler krijgt ook één spelerstoken in een eigen gekozen kleur en een Mino-speelstuk (stuk van één blok). Het valt direct op dat Tetris erg degelijk spelmateriaal bevat. De matrixtoren is stevig en de speelstukken zijn van een kleurrijk, hard plastic gemaakt. Eens de opzet achter de rug is, is het tijd voor het echte werk.Tetris wordt door alle spelers tegelijkertijd gespeeld en dat zorgt ervoor dat er amper tot geen downtime is. Je zit dus niet nodeloos te wachten op andere spelers en dat is een verademing. Er wordt een kaart van de open trekstapel genomen en deze wordt op het 'speel'-vak geplaatst. Dit blokje moet nu door iedere speler genomen en gespeeld worden. Tegelijkertijd wordt ook de volgende te spelen kaart zichtbaar, zodat je toch enigszins zicht krijgt op wat er komt en daardoor een beetje kunt plannen. Het genomen speelstuk wordt nu in de matrixtoren geplaatst en dat mag op alle mogelijke manieren. Spiegelen is niet mogelijk, dus het blijft, net zoals in de videogame, bij het draaien van een blokje. Fouten maken is hierbij niet mogelijk, want gespiegelde speelstukken passen niet in de toren. Kun je een speelstuk niet meer plaatsen, dan is het spel voor jou over en is het wachten geblazen tot aan de puntentelling.
Prestatiekaart(en) scoren
Bij het plaatsen van speelstukken dien je rekening te houden met enkele extra regels. Zo kun je eenmaal per spel een speelstuk 'vasthouden' door deze naast je speelbord te leggen. Dit stuk wordt gedurende het spel niet gespeeld en kan soms het verschil betekenen tussen doorgaan met spelen en uit het spel gezwierd worden. Daarnaast bevat de matrixtoren een aantal pictogrammen. Bedek je een pictogram met een speelstuk van dezelfde vorm, dan krijg je bij de puntentelling een extra punt. Er zijn ook pictogrammen waarop Mino's afgebeeld staan. Bedek je dit, dan krijg je zo'n speelstukje dat je in de volgende ronde kunt gebruiken. Per beurt, voordat je de Tetromino plaatst, mag je namelijk een aantal Mino's inzetten. Deze stukjes zijn ontzettend handig om lege gaatjes op te vullen en volle lijnen te scoren, want die volle lijnen zijn natuurlijk hetgeen waar Tetris om draait. En daarmee scoor je dus punten.Tetris is een kwalitatieve productie.
Heeft iedereen diens speelstuk geplaatst, wordt er gecontroleerd of een speler de voorwaarde op de prestatiekaart heeft voltooid. Is dat het geval, dan wordt het spelerstoken naast de hoogste nog vrije waarde gelegd. Bereiken meerdere spelers dit in dezelfde ronde, dan krijgen beide spelers dat aantal punten. Speel je met vier, dan is het mogelijk dat iemand uit de boot valt, aangezien er maar drie keer punten te rapen vallen (behalve als er gelijktijdig gescoord wordt dus). In het basisspel wordt de kaart voor het voltooien van zes volle lijnen gebruikt, maar er zijn nog elf toffe varianten aanwezig die de herspeelbaarheid en de moeilijkheid verhogen. Zo zijn er kaarten waarin je bepaalde speelstukken moet plaatsen die deel uitmaken van twee of meerdere volle lijnen. Een oranje L-stuk bijvoorbeeld dat deel moet uitmaken van drie volle lijnen. Succes! Uiteindelijk volgt de puntentelling nadat de laatste kaart werd gespeeld. Elke speler krijgt nu twee punten per volle rij, een extra punt per pictogram dat juist werd bedekt en eventuele punten van de prestatiekaart. Degene met de meeste punten wint. Hoera!
Persoonlijk had ik een beetje mijn twijfels bij Tetris, toen Megableu vroeg of ik het wou reviewen. De reden is dat Megableu bekendstaat om spellen voor de kleinsten onder ons, met weinig diepgang, maar wel veel plezier voor voornamelijk kleuters. Mijn kinderen zijn ondertussen twaalf en bijna elf, dus vallen ze voor het grootste deel uit het portfolio van de uitgever. Tetris heeft mij op dat vlak wel verrast. Zowel mijn kinderen als ik halen het al snel eens boven om ermee aan de slag te gaan. De korte beurten, korte speeltijd en eenvoudige opzet zorgen ervoor dat je een half uur aan vrije tijd snel kunt opvullen. Daarnaast zorgt de variant voor gevorderden voor wat extra pit. Uiteindelijk wordt er enkel gespeeld met twee prestatiekaarten tegelijk, maar dat zorgt wel voor een extra race, want je wil tweemaal de hoogste waarde op de kaart binnenhalen.
Conclusie
Tetris is een snel te spelen spel waarbij twee tot en met vier spelers de strijd aangaan met elkaar. Iedereen speelt tegelijk een speelstuk in diens matrix in de hoop volle lijnen te scoren en de vereiste op de prestatiekaart te voltooien. Lukt dat, dan scoor je namelijk extra punten. Met twaalf prestatiekaarten is er wat variatie, al blijft het spel uiteindelijk steeds hetzelfde. Een groot nadeel is dat niet, want Tetris blijft natuurlijk Tetris. Mijn kinderen zijn alvast fan en dat zorgt ervoor dat Tetris toch regelmatig op tafel zal komen.
Pro
- Snel te spelen
- Variatie door de prestatiekaarten
- Iedereen tegelijk aan de beurt
- Heel degelijk spelmateriaal
Con
- Blijft uiteindelijk steeds hetzelfde
7
Over
Uitgever
- Megableu
Designer