Van sommige remakes kan je je afvragen of ze überhaupt hadden moeten bestaan. Van andere gaan je mondhoeken al lichtjes de hoogte in als je hoort dat ze op de planning staan. Eén van de, naar mijn bescheiden mening, beste Mario-games ooit gemaakt, valt zeker in die laatste categorie. Jawel mensen, ik heb het over Super Mario Galaxy, een titel die reeds in 2007 voor het eerst het daglicht zag. De meningen zullen ongetwijfeld variëren, maar naast Super Mario World en Super Mario Odyssey blijft Super Mario Galaxy voor mij nog steeds één van Nintendo’s grootste toppers. Ik was dus enorm verheugd toen ik hoorde dat Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 in een bundel als remake zouden verschijnen op de Switch. Nintendo bezorgde ons alvast een reviewexemplaar, waarmee ik maar al te graag aan de slag ging!
Super Mario Galaxy verscheen reeds in 2007 voor de Wii. Naast Super Mario 64 en Super Mario Sunshine was het het derde 3D-platformspel in de Mario-franchise. Dat ik niet alleen sta in mijn mening over dit topspel, bewees het wereldwijde succes, waarbij menig recensenten het bestempelden tot beste Wii-spel ooit gemaakt. Het hoefde niet te verwonderen dat drie jaar later een opvolger verscheen. Met Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2
bundelt Nintendo nu deze twee toppers en brengt ze de Galaxy-reeks naar de huidige standaard. Benieuwd of deze de tand des tijds hebben kunnen doorstaan!
Super Mario Galaxy 2 gaat op hetzelfde elan verder. Slechterik van dienst, Bowser, is terug, maar deze keer groter dan ooit. Als een gigantische versie van zichzelf ontvoert hij opnieuw Prinses Peach en dreigt hij het universum te veroveren. Het is aan Mario om hier een stokje voor te steken. Deze keer krijgt hij hierbij echter de hulp van de Luma Lubba, zijn trouwe vriend Yoshi en een gigantisch ruimteschip in de vorm van Mario’s hoofd.
Uiteraard ziet Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 er dankzij opgepoetste graphics, een 1080p resolutie in handheld en 4K resolutie in docked modus (op Nintendo Switch 2), erg goed uit. Voor de meeste mensen zal dit echter geen doorslaggevende factor zijn om een remake te verantwoorden. Daarenboven, als we dan toch kritisch mogen zijn, mocht het wat mij betreft gerust nog iets gelikter. Sommige kleine elementen, zoals tijdens interacties met NPC’s of sommige cutscenes, verraadden namelijk hier en daar de ouderdom van het spel. Al moet ik toegeven dat dat voor mij nooit echt storend aanvoelde. Gelukkig blijven ook de andere elementen van de originele games nog steeds overeind. Denk hierbij aan de prachtige muziek, de leuke variatie in gameplay, een simpel maar doeltreffende verhaallijn, … Kortom, genoeg redenen om Super Mario Galaxy opnieuw te herbeleven!
Waar iets meer gewenning voor nodig was, was op vlak van besturing. De Wii-controllers maken nu plaats voor de gyroscopische controllers van de Switch. Waar voor mij het grootste verschil ligt, is wanneer je bepaalde levels in handheld speelt. Zo dien je bijvoorbeeld bij de ‘roggenrace’ de Switch in zijn geheel te kantelen. Iets dat mijn inziens iets minder intuïtief aanvoelde en enige gewenning vergde, maar uiteindelijk wel zijn doel bereikte. Daarenboven dien je voor het verzamelen van de sterren ook steeds je joy-cons te gebruiken, al merkte ik dat ik in handheld mode vooral rechtstreeks op het scherm duwde. Speel je trouwens in 2P-modus, dan kan je ook gebruik maken van de muisbesturing van de Switch 2, al heb ik dit helaas niet kunnen testen.
Super Mario Galaxy verscheen reeds in 2007 voor de Wii. Naast Super Mario 64 en Super Mario Sunshine was het het derde 3D-platformspel in de Mario-franchise. Dat ik niet alleen sta in mijn mening over dit topspel, bewees het wereldwijde succes, waarbij menig recensenten het bestempelden tot beste Wii-spel ooit gemaakt. Het hoefde niet te verwonderen dat drie jaar later een opvolger verscheen. Met Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2
Op dubbel intergalactisch avontuur!
Zoals de naam reeds doet vermoeden, gaan we in Super Mario Galaxy op intergalactische reis. Tijdens het Star Festival wordt Prinses Peach namelijk ontvoerd door Bowser, die haar op zijn schip mee de ruimte insleurt. Samen met zijn snode handlanger Kamek zorgt hij ervoor dat er een grote afstand ontstaat tussen Mario en zijn vriendin. Mario zal verschillende planeten moeten doorkruisen om op zoek te gaan naar de prinses. Gelukkig zal hij hierbij de hulp krijgen van Rosalina en haar Luma’s. Rosalina stelt haar schip, de Comet Observatory ter beschikking. Om in hun opzet te slagen zullen ze echter over voldoende kracht moeten beschikken om naar het centrum van het universum te reizen. Deze kracht is te vinden in de vorm van Krachtsterren, welke verspreid zijn over verschillende planeten in verschillende sterrenstelsels, waar uiteraard heel wat uitdagingen en gevaren schuilen.Super Mario Galaxy 2 gaat op hetzelfde elan verder. Slechterik van dienst, Bowser, is terug, maar deze keer groter dan ooit. Als een gigantische versie van zichzelf ontvoert hij opnieuw Prinses Peach en dreigt hij het universum te veroveren. Het is aan Mario om hier een stokje voor te steken. Deze keer krijgt hij hierbij echter de hulp van de Luma Lubba, zijn trouwe vriend Yoshi en een gigantisch ruimteschip in de vorm van Mario’s hoofd.
De gameplay en leveldesigns voelen nog steeds fris aan!
Waar Mario-games steevast in uitblinken zijn de gameplay en leveldesigns. Super Mario Galaxy tilde dit in 2007 naar een nog hoger niveau, dankzij vernieuwde mechanics waarbij je langs alle kanten over planeten kon wandelen en zonder zwaartekracht naar andere oppervlakken kon springen. Een voor die tijd verfrissende gameplay, gecombineerd met creatieve levels, zorgde ervoor dat het spel de grote massa kon overtuigen. Het doet mij dan ook deugd te kunnen vaststellen dat deze zaken achttien jaar na datum nog steeds modern aanvoelen. Of je hiervoor per se een remake nodig hebt, is natuurlijk de vraag.Beide titels hebben met glans de tand des tijds doorstaan!
Uiteraard ziet Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 er dankzij opgepoetste graphics, een 1080p resolutie in handheld en 4K resolutie in docked modus (op Nintendo Switch 2), erg goed uit. Voor de meeste mensen zal dit echter geen doorslaggevende factor zijn om een remake te verantwoorden. Daarenboven, als we dan toch kritisch mogen zijn, mocht het wat mij betreft gerust nog iets gelikter. Sommige kleine elementen, zoals tijdens interacties met NPC’s of sommige cutscenes, verraadden namelijk hier en daar de ouderdom van het spel. Al moet ik toegeven dat dat voor mij nooit echt storend aanvoelde. Gelukkig blijven ook de andere elementen van de originele games nog steeds overeind. Denk hierbij aan de prachtige muziek, de leuke variatie in gameplay, een simpel maar doeltreffende verhaallijn, … Kortom, genoeg redenen om Super Mario Galaxy opnieuw te herbeleven!
Mogen we ook nieuwigheden verwachten?
Uiteraard bevat de remake ook nog een aantal andere nieuwe zaken. Zo bevat het spel nu ook een Assist Mode, waarbij de makers je een iets toegankelijkere versie voorschotelen door Mario’s HP uit te breiden en iets vergevingsgezinder te zijn wanneer je van platformen valt. Een ideale mode voor de jongere spelers. Daarenboven werd ook het verhaal rond Rosalina wat verder uitgebreid. Of deze uitbreiding een grote meerwaarde is, laat ik in het midden, maar wat mij betreft is elke toevoeging mooi meegenomen.Waar iets meer gewenning voor nodig was, was op vlak van besturing. De Wii-controllers maken nu plaats voor de gyroscopische controllers van de Switch. Waar voor mij het grootste verschil ligt, is wanneer je bepaalde levels in handheld speelt. Zo dien je bijvoorbeeld bij de ‘roggenrace’ de Switch in zijn geheel te kantelen. Iets dat mijn inziens iets minder intuïtief aanvoelde en enige gewenning vergde, maar uiteindelijk wel zijn doel bereikte. Daarenboven dien je voor het verzamelen van de sterren ook steeds je joy-cons te gebruiken, al merkte ik dat ik in handheld mode vooral rechtstreeks op het scherm duwde. Speel je trouwens in 2P-modus, dan kan je ook gebruik maken van de muisbesturing van de Switch 2, al heb ik dit helaas niet kunnen testen.
Conclusie
Met Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 brengt Nintendo één van de best onthaalde Mario-games nu ook naar de Switch! Respectievelijk achttien en vijftien jaar na de originele launch, kan ik bevestigen dat beide titels de tand des tijds met glans hebben doorstaan! Hoewel de remake niet heel erg veel nieuwe elementen weet toe te voegen, denk hierbij aan opgepoetste graphics, een extra verhaallijn rond Rosalina en een Assist Mode, zullen deze titels menig mensen toch kunnen overtuigen. Speelde je deze toppers nooit eerder (shame on you!), dan is deze remake absoluut de best beschikbare versie. Hoewel het prijskaartje redelijk stevig is voor een remake, krijg je uiteraard twee toppers in de plaats. Een must play voor iedere gameliefhebber!
Pro
- Super Mario Galaxy 1 + 2 in hetzelfde spel
- Verbeterde graphics
- Assist Mode voor jongere gamers
- Extra content voor Rosalina
Con
- De gyrocontrols voelden soms wat onwennig aan in handheld
- Grafisch sterk opgepoetst, maar mocht hier en daar nog iets beter
- Camera kan niet vrij gedraaid worden zoals in Mario Oddysey
8.5
Over
Beschikbaar vanaf