Review: Starship Troopers - Terran Command

Ondanks vervolgfilms, televisieseries, comics, videogames, een flipperkast en enkele tabletop games, is het toch vooral Paul Verhoevens verfilming van Robert A. Heinleins controversiële scifi-novel Starship Troopers die in ons collectieve geheugen gegrift staat. Verhoeven was eigenlijk geen fan van het fascistische karakter van het boek en vond er dan ook niets beter op dan de draak te steken met het militaristische en patriottistische karakter van het boek. De film werd in 1997 bij zijn release in de cinema met de grond gelijk gemaakt door de critici, maar groeide verbazingwekkend toch uit tot een ware cultklassieker. Maar nog verrassender, is dat we 23 jaar na de originele release een noemenswaardige real-time strategy game krijgen van Starship Troopers die bovendien van Belgische makelij is.

De studio achter Starship Troopers: Terran Command is namelijk het Hasseltse The Aristocrats die ons in 2015 het strategiespel Order of Battle: World War II bracht. Met Starship Troopers: Terran Command verdiepen ze zich verder in het genre en mochten ze met dank aan Sony Pictures aan de slag met de licentie van de iconische film. De verwachtingen waren hoog en sinds eind vorige week kunnen we eindelijk ontdekken of het spel zijn belofte waar kan maken, namelijk een boeiende RTS-game voorschotelen die de sfeer van de film tot leven brengt.

2022-06-16 (1).png


The only good bug is a dead bug

In Starship Troopers: Terran Command neem je het bevel over de Mobile Infantry die ingeschakeld wordt op de woestijnplaneet Kwalasha. Deze planeet wordt vooral bevolkt door mijnwerkers en zij hebben te kampen met een insectenprobleem. Helaas is dit niet het soort insecten waarvoor je een verdelgingsdienst inroept. Wie de films heeft gezien of het boek heeft gelezen, weet dat de Arachnid een te duchten vijand is die je met brute kracht en in grote getale overrompelt. De verhaalmodus van het spel laat je de militaire campagne op Kwalasha ervaren waarbij de United Citizen Federation in een twintigtal missies de controle over de planeet probeert terug te krijgen. De strijd is hevig en beide partijen zetten alles in om de aantallen van de tegenpartij te doen slinken. Zo hebben de Arachnids hun haast eindeloze stroom aan Warrior Bugs, maar zal je het ook moeten opnemen tegen vliegende Hoppers, Tanker bugs en uiteraard de iconische Plasma Bugs. De Mobile Infantry beschikt gelukkig over haar eigen assortiment aan units. Je Rifle Troopers zijn ideaal om de hordes aan Warrior Bugs neer te maaien, maar om de grotere exemplaren te liquideren, zal je gebruik moeten maken van meer gespecialiseerde troepen zoals snipers of rocket troopers. Uiteraard krijg je nog heel wat leuks toegevoegd aan je arsenaal zoals E-Pulse rifles, TAC Fighter airstrikes en zelfs bipedal mechs.

Net als in de film zijn je grondtroepen eigenlijk niet meer dan kanonnenvoer voor de vijand.


Het spel focust zich duidelijk meer op de tactische gevechten, want veel base building komt er in deze RTS niet aan te pas. In een aantal missies heb je wel een basis en kan je units bijmaken. Maar het spel werkt met een simpele limiet van het aantal troepen dat je kan maken en deze limiet verhoog je door supplies te zoeken. Zodra een unit sterft, kan je dus steeds gratis een nieuwe maken. Wat zeker welkom is, gezien het tempo waaraan je troepen zullen sterven. Net als in de film zijn je grondtroepen eigenlijk niet meer dan kanonnenvoer voor de vijand. Helaas is de A.I. ook navenant. Om enkele voorbeelden te geven: op een gegevenen moment waren er Arachnids iets verder aan de andere kant van een gebouw en wanneer ik klikte op de Arachnids om ze aan te vallen, bleven mijn troepen staan en schoten ze gewoon op het gebouw waar de vijand achter stond. Zeer doeltreffend! Wanneer je jouw troepen naar ergens stuurt, zullen zij bijvoorbeeld ook niet stoppen om vijanden die hen aanvallen te doden. In de plaats daarvan blijven ze doodleuk doorlopen terwijl ze afgeslacht worden.

Wat het spel verder ook overneemt van de film is de humor en een goede dosis satire. De hele presentatie van Starship Troopers: Terran Command is in lijn met het gegeven van het Federal Network News uit Starship Troopers, dit tot op het punt waar de openingsmissie bijvoorbeeld letterlijk een verslag is voor het televisienetwerk. Vaak krijg je ook via een voice-over commentaar te horen van de verslaggevers en door de manier van presentatie komt dit lekker droog over. Tussen de missies door word je verder nog getrakteerd op knap getekende stripverhaalachtige cutscenes die het verhaal en de missies wat verder aankleden. Wat de missies zelf betreft, zit er gelukkig voldoende variatie in de objectieven en de landschappen. Het spel speelt zich dan wel af op één planeet, maar probeert afwisseling te bieden door naast de vele woestijnlevels je ook bijvoorbeeld nachtelijke levels, meer stedelijke gebieden en missies die zich volledig ondergronds afspelen voor te schotelen.

2022-06-19 (2).png


Would you like to know more?


Wat het spel nog te bieden heeft naast de verhaalmodus, is een scenariomodus en een uitgebreide encyclopedie die in het spel de naam The Federal Archives kreeg. Hier vind je naast informatie over de gameplay ook heel wat nuttige info over de units en de verschillende soorten Arachnids die je pad kruisen. De scenariomodus laat je de verhaalmissies herspelen en bevat daarnaast nog een aantal extra levels in de vorm van Challenges, wat best wel pittige missies zijn. Helaas blijft het daarbij: geen multiplayer of coöp, geen skirmishes of hordemodus, geen map editor,... Je hebt enkel de verhaalmissies en wat extra uitdagingen. Inhoudelijk valt Starship Troopers: Terran Command dus wat magertjes uit. Maar gelukkig is het prijskaartje niet te hoog en is de verhaalmodus leuk om eens te spelen.

Toch heb ik het gevoel dat hier meer in zat en dat het spel wat werd tegengehouden door een gebrek aan budget en expertise. De keuze uit vijf moeilijkheidsgraden kan ik bijvoorbeeld wel toejuichen, maar het gebrek aan Achievements in de Steamversie is ronduit bizar. Veel mogelijkheden om de graphics aan te passen heeft het spel bijvoorbeeld ook niet. Je kan de resolutie aanpassen en v-sync activeren, maar verder is het optimaliseren van de graphics beperkt tot het kiezen van de kwaliteit van de graphics waarbij je kan kiezen uit Fast, Simple, Good, High en Maximum. Voor een spel dat zich puur richt op het pc-publiek had ik toch net iets meer verwacht als ik eerlijk mag zijn. Zelf de user interface oogt behoorlijk gedateerd, alsof je een spel uit de late jaren negentig aan het spelen bent. Dat is eigenlijk zo'n beetje de teneur die ik had bij het spelen van dit spel. Mocht Starship Troopers: Terran Command rond de eeuwwisseling zijn verschenen, had het waarschijnlijk wel potten gebroken, maar nu is het helaas niet meer dan een degelijk en vrij klassiek tussendoortje dat zich snel in de vergeethoek zal bevinden. Hoewel er natuurlijk nog altijd de hoop is dat de ontwikkelaars een hoop content en quality of life-verbeteringen toevoegen aan het spel.

Conclusie

Fans van Starship Troopers kunnen zich eindelijk nog eens uitleven met het vermoorden van de Arachnids in een goed, maar ook vrij standaard strategiespel. De verhaalmodus houdt je enkele uurtjes zoet, maar helaas valt er buiten deze modus weinig te beleven in Starship Troopers: Terran Command, dus wie op zoek is naar een diepe RTS-ervaring is hier voorlopig niet aan het juiste adres.

Pro

  • Degelijke gameplay
  • Gevarieerde missies
  • Humor

Con

  • Zwakke A.I.
  • Weinig content
  • Beperkte grafische settings
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 juni 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. The Artistocrats

Uitgever

  1. Slitherine
 
Terug
Bovenaan