Het zijn intussen niet meer de recentste games, maar doorwinterde South Park-fans zullen ze waarschijnlijk levenslang koesteren: The Stick of Truth en The Fractured But Whole. Vooral de eerstgenoemde heeft een quasi legendarische status verworven. Het waren voornamelijk klassieke RPG’s, doorspekt met typische South Park-humor van de bovenste plank. Randy Marsh zijn bengelend scrotum ontwijken omdat je op zijn slaapkamer gekrompen bent tot Lemmiwinks-formaat, een sleutelmoment om een traantje bij weg te pinken. Toen vorig jaar South Park: Snow Day! aangekondigd werd, en daarbij bleek dat dit zich in dezelfde kinderlijke pseudofantasiewereld zou afspelen als de voorgangers, werd er meteen enige hype gecreëerd. Benieuwd of de verwachtingen worden ingelost!
Waar Snow Day!
zich meteen al onderscheidt, is in het perspectief. Ontwikkelaar Question LLC voegde een extra dimensie toe, en ruilde beurtelings vechten in voor realtime actie. Het gaat hier dan ook niet echt om een rechtstreeks vervolg op de tweedimensionale RPG’s, hoewel er nog steeds dezelfde strijdt woedt, en Cartman zich nog steeds een ongenaakbare tovenaar waant die alles voor het zeggen heeft. En dat zouden we ook niet anders willen!
Snow Day! telt in totaal vijf hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, ongeveer veertig tot zestig minuten duurt. Elk hoofdstuk is zowat hetzelfde opgevat, waarbij je verschillende waves aan vijanden zal moeten verslaan alvorens je bij een eindbaas terechtkomt. Tijdens de verschillende levels zal je TP (Toilet Paper) en DM (Dark Matter) moeten verzamelen om nieuwe items en kaarten te kopen en skills te upgraden.
Ook verder in het spel wordt het er helaas niet betere op en steekt enige repetitiviteit al snel de kop op. Niet enkel op vlak van gameplay, maar ook op vlak van level design kregen we het niet echt warm (ha!). Al kan je natuurlijk maar zoveel nuances brengen in een sneeuwlandschap als een sterrenchef in een kom cornflakes. Een klein lichtpuntje waren voor mij wel de baasgevechten. Waar ook de vijanden al snel repetitief aanvoelden, wisten de makers bij de boss fights toch steeds een iets andere insteek te brengen. Hetzelfde geldt enigszins voor de bullshitkaarten, al was daar helaas ook al vrij snel het nieuwe vanaf. Snow Day! kampt dus wat mij betreft helaas met iets te veel minpunten, wat ervoor zorgde dat ik niet zoveel plezier beleefde aan mijn trip door South Park. Ben je fan van de franchise, dan kan je het spel wel een kans geven, maar verwacht zeker niet de kwaliteit van de voorgangers. In dat opzicht kreeg ik vooral zin om The Stick of Truth nog eens te installeren!
Waar Snow Day!
Don't eat the yellow snow kids!
Je begint het spel zoals bij ongeveer elke RPG. Je creëert een uniek personage, de 'New Kid', waarin je alle denkbare trekjes van typische South Park-personages kunt verwerken, en dan mag je op verkenning in een kleine overworld hub. Eens je de basisbesturing onder de knie hebt, ga je in gesprek met zijne heerschap Cartman, die je op pad zal sturen om missies te voltooien. Ik deed dat zowel solo, als met mijn collega @Sir. K . Voor je op avontuur vertrekt, kun je je uitrusting nog aanpassen, gewoonlijk tegen betaling. Het kan gaan om cosmetische veranderingen (ik ging voor het charmerende, bengelende balzakje als kin), of om wapens. Zoals je kunt verwachten van een RPG, kun je ook je skills bijschroeven. Dat doe je bij Mr. Hankey, de kerstkakadrol. En net zoals elk kind met enige affiniteit voor geeky stuff, verzamelt ook je personage in dit spel kaarten. Deze worden bij de aanvang van missies ingezet als modifiers om de spelregels aan te passen of om je personage extra krachten te geven.Snow Day! weet helaas niet dezelfde kwaliteit af te leveren als zijn voorgangers.
Snow Day! telt in totaal vijf hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, ongeveer veertig tot zestig minuten duurt. Elk hoofdstuk is zowat hetzelfde opgevat, waarbij je verschillende waves aan vijanden zal moeten verslaan alvorens je bij een eindbaas terechtkomt. Tijdens de verschillende levels zal je TP (Toilet Paper) en DM (Dark Matter) moeten verzamelen om nieuwe items en kaarten te kopen en skills te upgraden.
Screw you guys, I'm going home!
Al vrij snel vielen me twee zaken op die helaas mijn initieel enthousiasme de kop indrukten. Zo bleek de humor lang niet in de buurt te komen van die in de voorgaande spellen. Toen lag het niveau quasi even hoog als in de beste South Park-afleveringen. In Snow Day! kwamen mijn mondhoeken amper in beweging, en dat is niet wat je verwacht bij dit soort spellen. Het andere probleem (als je het zo kunt noemen) is dat de besturing en algemene gameplay een beetje aanvoelen alsof je een onafgewerkt spel aan het spelen bent. Zowel met muis en keyboard als met een controller voelt het allemaal niet zo vloeiend, en je verliest al snel het overzicht van wat er om je heen gebeurt in taferelen van totale chaos. Zulke chaos kan heerlijk zijn, als het op de juiste manier wordt toegepast, maar dat voelde ik hier niet. De basis van de gameplay is heel eenvoudig, maar er zijn een paar details die het anderzijds nodeloos verwarrend maken.Ook verder in het spel wordt het er helaas niet betere op en steekt enige repetitiviteit al snel de kop op. Niet enkel op vlak van gameplay, maar ook op vlak van level design kregen we het niet echt warm (ha!). Al kan je natuurlijk maar zoveel nuances brengen in een sneeuwlandschap als een sterrenchef in een kom cornflakes. Een klein lichtpuntje waren voor mij wel de baasgevechten. Waar ook de vijanden al snel repetitief aanvoelden, wisten de makers bij de boss fights toch steeds een iets andere insteek te brengen. Hetzelfde geldt enigszins voor de bullshitkaarten, al was daar helaas ook al vrij snel het nieuwe vanaf. Snow Day! kampt dus wat mij betreft helaas met iets te veel minpunten, wat ervoor zorgde dat ik niet zoveel plezier beleefde aan mijn trip door South Park. Ben je fan van de franchise, dan kan je het spel wel een kans geven, maar verwacht zeker niet de kwaliteit van de voorgangers. In dat opzicht kreeg ik vooral zin om The Stick of Truth nog eens te installeren!
Conclusie
Met South Park: Snow Day! krijgen we een langverwacht vervolg op eerdere toppers The Stick of Truth en The Fractured But Whole. De gekende 2D-RPG's maken plaats voor een fris, nieuw 3D realtime actiespel. Helaas voelde het spel zelf ook een beetje aan als spelen in de sneeuw. In het begin lijkt het heel aantrekkelijk en amuseer je je rot, maar na een tijdje wordt het toch iets te repetitief en zijn het vooral de vervelende natte, koude handen die achterblijven. Iets te kritisch? Misschien ... maar dat zal vooral liggen aan het feit dat South Park een fantastische franchise is en dat voorgaande games pareltjes waren, waarbij Snow Day! helaas niet dezelfde kwaliteit weet af te leveren. Wens je het spel toch een kans te geven, dan zal je vooral je plezier halen uit het co-op-gedeelte. Ga je liever alleen aan de slag? Dan raad ik aan om The Stick of Truth nog eens te herspelen!
Pro
- Baasgevechten
- De bullshitkaarten zijn een leuke insteek
- Co-op brengt nog enige fun
Con
- Gameplay niet altijd even vlot
- Te repetitief
- Humor niet op niveau van de eerdere games
- Controls voelen niet vlot aan
5
Over
Beschikbaar vanaf