Review: Railbound

Op Nintendo Switch worden er wel regelmatig schattige puzzelgames uitgebracht. Toch sprak deze mij extra aan door de leuke stijl en de animaties. Veel van deze games stellen wat teleur wat moeilijkheidsgraad betreft dus was ik benieuwd of er voldoende uitdaging was.

Railbound was al eerder uitgebracht op Steam, waar het al zeer positieve reacties kreeg. Toegegeven, het is een beperkt aantal, maar als iedereen het bijna unaniem eens is dan is er hopelijk iets van aan. Uiteindelijk zijn dit soort puzzelgames ideaal om 's avonds nog even te spelen, waarvoor de Nintendo Switch ideaal is.

Railbound1.jpg


Op wereldreis met twee honden

Het verhaal draait rond twee honden die op reis zijn rond de wereld. Dat ze dat met de trein doen mag door de titel geen verrassing meer zijn. Alles draait rond het oplossen van puzzels om treinwagons in de juiste volgorde aan een locomotief te hangen. Een concept dat zeer simpel lijkt. Dat is het ook, maar de puzzels worden toch moeilijker. Elk level heeft een aantal vast geplaatste sporen en je krijgt een aantal sporen om alles aan elkaar te verbinden en zo alle wagons naar de locomotief te loodsen. Doorheen de verschillende werelddelen worden extra obstakels en mechanismen toegevoegd. Waar het bij de start enkel draait om de juiste volgorde van wagons te respecteren, zal het algauw ingewikkeld worden. Tunnels in de juiste volgorde gebruiken, drukpunten passeren die slagbomen bedienen en wissels op het juiste moment gebruiken zijn van cruciaal belang.

Railbound is een uitdagende puzzelgame.


Een werk van passie, zoveel is duidelijk. Wie al een eerste blik werpt op de afbeeldingen kan dit misschien al beamen. Er is veel aandacht geweest voor kleine details. Van het botsend geluid, het wisselen van sporen en het leuke geluid als de wagons aan de locomotief hangen. De tuut-tuut van de vertrekkende locomotief klinkt als muziek in de oren. Wat mij naadloos bij de achtergrondmuziek brengt: relaxerende deuntjes die de frustraties van de moeilijke puzzels wat draaglijker maken.

Railbound2.jpg


Moeilijk, moeilijk, moeilijk

Het moet gezegd, de puzzels kunnen zeer moeilijk zijn. Drie wagons door een wirwar van mechanismen leiden zonder dat ze botsen, vast zitten of in een oneindige lus terechtkomen, het is een uitdaging. Gelukkig is er ook een hintsysteem, waarbij telkens de juiste plaatsing van drie stukken spoor wordt getoond. Ik durf gerust aangeven dat het meermaals nodig was om die hints aan te vragen, want te lang vastzitten op een puzzel kan ook frustrerend worden. Verstopt achter al die schattige animaties gaat een uitdagend spel schuil. In dit geval bedriegt de schijn wel degelijk, mispak je dus niet aan het uiterlijk want met meer dan 150 puzzels is het een taaie kluif.

Conclusie

Ik was aangenaam verrast door verschillende aspecten. De animaties zijn met veel passie gemaakt, het geluid past perfect bij de stijl van het spel en de puzzels zijn uitdagender dan verwacht. Achter het schattige uiterlijk gaat een kleine hersenkraker schuil, die soms heel ingewikkelde puzzels heeft. Er wordt gebruik gemaakt van alle mogelijke trein gerelateerde mechanismen en met meer dan 150 puzzels ben je even zoet, afhankelijk van hoe snel je de hints gebruikt. Voor dit soort puzzelspellen is het ongetwijfeld een werk van hoge kwaliteit.

Pro

  • Animaties
  • Geluid
  • Uitdagend

Con

  • Kan heel ingewikkeld worden
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

1 december 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Afterburn

Uitgever

  1. 7Levels
 
Terug
Bovenaan