De bordspelwereld groeit elke dag meer en meer. Met toegankelijke bordspellen zoals Catan, Carcassonne, Ticket to Ride, ... is de deur naar de bordspelwereld voor velen opengezet. Gaandeweg word je in dit universum gezogen, worden je Kallax-kasten gevuld en slingeren de playmats en stapels bordspellen in de woonkamer. Ook de tablet en smartphone worden gulzig gevuld met bordspellen die een virtuele variant uitgewerkt krijgen. Toen ook Overboss tot dit selecte clubje ging behoren en een virtuele variant op de Nintendo Switch kreeg, was ik alvast sterk overtuigd om hiermee aan de slag te gaan. Benieuwd of deze Overboss zich tot Capo di Chapo van de virtuele bordspellen bekroont.
Alhoewel ik zelf een selectie bordspellen op de tablet heb en op een doods moment ook BoardGameArena afschuim voor wat tegenstanders, merk ik dat mijn voorkeur toch steeds naar de fysieke variant neigt. Niets beter namelijk om een bord te zien groeien en de vele details die tegenwoordig in de speelstukken zitten. Als je dan een spel hebt met een kleurrijk retro pixel-art-thema die in Arcadia plaatsvindt, dan weet je dat een virtuele variant noodzakelijk is om uit te werken. Dat Overboss dan ook tot het select clubje van virtuele bordspellen komt is niet meer dan logisch. Benieuwd hoe deze op de Nintendo Switch wordt ontvangen en een ode aan de 16-bit videogames brengt!
De tegels met terreinen zijn zowat het middelpunt van het spel. Zo zal je bij de bossen exponentieel meer punten scoren als je je wereld uit meerdere tegels van het bostype opbouwt, terwijl je bij de kampen moet proberen zoveel mogelijk verschillende kleuren vlaggen in het kamp te verzamelen. Elk type terrein komt met een andere kleurencode, waarbij de woestijnen en de kampen helaas te veel op elkaar lijken. De digitale editie heeft hier geen aanpassingen uitgevoerd en het design nagenoeg volledig overgenomen. Gelukkig staat er onderaan ook steeds een icoontje om het type duidelijk te maken. Binnen elke tegel heb je in het midden een gebied waar je de monsterfiches kan leggen.
Je score wordt voornamelijk bepaald door de punten van de verschillende terreinen waaruit je wereld opgebouwd is, maar ook elk individuele monsterfiche dat op zijn passende terrein staat levert punten op. Plaats je gelijke monsterfiches naast elkaar dan leveren ze nog extra punten op. Het ideale scenario bestaat niet, maar een leuke monsterpuzzel is het zeker. Verder krijg je nog twee punten als je een Miniboss plaatst, punten voor kristallen en de passieve krachten van je Boss. Veel rekenwerk heb je gelukkig niet in een digitale editie …
Waar de digitale Overboss-editie ook scoort is in mijn ogen de Solo Campaign Mode, waar je als beginnende speler het spel het snelste leert kennen. In de campagne probeer je drie doelstellingen te behalen per ronde, maar je hebt wel verschillende kansen om te proberen. Gaandeweg word je geïntroduceerd met nieuwe tegels en nieuwe Bosses, waardoor je heel gemakkelijk in dit spel rolt. Het grote nadeel is dat je bij bepaalde doelstellingen een aantal terreintypes moet verzamelen, maar waar je ze niet steeds voorgeschoteld krijgt, waardoor je op voorhand al verloren bent.
In handheld kan je heel gemakkelijk je tegels plaatsen, op tv voelt Overboss wat overkill aan. Toch liever op de tafel dan maar … Algemeen heb ik genoten van Overboss op de Switch, zeker als je een snel spelletje wil spelen van een twintigtal minuten zonder tear-up of tear-down tijd. Je krijgt genoeg variatie om een kort puzzelspel te spelen op je Switch. Dat de digitale editie ook een exacte kopie is van het bordspel, kunnen we alleen maar toejuichen. Maar of het ook de moeite waard is om aan te kopen als je het fysieke bordspel hebt, dat vind ik eerder niet. Overboss is een goed spel en een goede versie van het bordspel.
Alhoewel ik zelf een selectie bordspellen op de tablet heb en op een doods moment ook BoardGameArena afschuim voor wat tegenstanders, merk ik dat mijn voorkeur toch steeds naar de fysieke variant neigt. Niets beter namelijk om een bord te zien groeien en de vele details die tegenwoordig in de speelstukken zitten. Als je dan een spel hebt met een kleurrijk retro pixel-art-thema die in Arcadia plaatsvindt, dan weet je dat een virtuele variant noodzakelijk is om uit te werken. Dat Overboss dan ook tot het select clubje van virtuele bordspellen komt is niet meer dan logisch. Benieuwd hoe deze op de Nintendo Switch wordt ontvangen en een ode aan de 16-bit videogames brengt!
Ben jij de baas in Arcadia?
Voor wie Overboss niet kent: Overboss is een tegellegspel waarin je probeert het machtigste rijk in Arcadia te bouwen. Jij neemt de rol aan van één van de Bosses, kruipt uit de kerkers en probeert om je eigen Overworld op te bouwen. Elke beurt trek je een combinatie van een tegel en een monstertoken, legt deze op het spelersbord en probeert zo de beste puzzel neer te leggen en de Overboss te worden. Elk soort terrein heeft een andere waarde en een andere manier om punten te scoren. In totaal zijn er zo een elftal terreintypes en het grote voordeel is dat je in de digitale editie ook de DLC met torentegels krijgt!Fysieke of digitale bordspellen, that's the question!
De tegels met terreinen zijn zowat het middelpunt van het spel. Zo zal je bij de bossen exponentieel meer punten scoren als je je wereld uit meerdere tegels van het bostype opbouwt, terwijl je bij de kampen moet proberen zoveel mogelijk verschillende kleuren vlaggen in het kamp te verzamelen. Elk type terrein komt met een andere kleurencode, waarbij de woestijnen en de kampen helaas te veel op elkaar lijken. De digitale editie heeft hier geen aanpassingen uitgevoerd en het design nagenoeg volledig overgenomen. Gelukkig staat er onderaan ook steeds een icoontje om het type duidelijk te maken. Binnen elke tegel heb je in het midden een gebied waar je de monsterfiches kan leggen.
Je score wordt voornamelijk bepaald door de punten van de verschillende terreinen waaruit je wereld opgebouwd is, maar ook elk individuele monsterfiche dat op zijn passende terrein staat levert punten op. Plaats je gelijke monsterfiches naast elkaar dan leveren ze nog extra punten op. Het ideale scenario bestaat niet, maar een leuke monsterpuzzel is het zeker. Verder krijg je nog twee punten als je een Miniboss plaatst, punten voor kristallen en de passieve krachten van je Boss. Veel rekenwerk heb je gelukkig niet in een digitale editie …
Bouw je netwerk in de solocampagne
Elk terreintype komt met een eigen bijpassend monsterfiche, dat in tegenstelling tot de fysieke boardgame nadien geen opruimwerk vraagt. Want zoals gezegd, geef ik wel de voorkeur aan de fysieke variant, maar hou ik er niet altijd van om na het spelen nog lang bezig te zijn met het opruimen van het bordspel. Overboss heeft met zijn vele kleine fiches in het bordspel wat opruimwerk, terwijl de digitale Switch-editie gewoon naar een ander spel gaat. Win! Een ander "ruim" voordeel is dat een digitale versie uiteraard geen ruimte inpakt in de Kallax.Waar de digitale Overboss-editie ook scoort is in mijn ogen de Solo Campaign Mode, waar je als beginnende speler het spel het snelste leert kennen. In de campagne probeer je drie doelstellingen te behalen per ronde, maar je hebt wel verschillende kansen om te proberen. Gaandeweg word je geïntroduceerd met nieuwe tegels en nieuwe Bosses, waardoor je heel gemakkelijk in dit spel rolt. Het grote nadeel is dat je bij bepaalde doelstellingen een aantal terreintypes moet verzamelen, maar waar je ze niet steeds voorgeschoteld krijgt, waardoor je op voorhand al verloren bent.
Zandworm, ik kies jou!
De multiplayer kan je zowel online als via een lokale co-op spelen, maar dan kom ik terug op het feit dat je niet dezelfde ervaring hebt dan het fysieke bordspel. Het is juist leuk om op dat punt te kijken naar het bord van je tegenspeler en te kijken of je niet een bepaalde tegel of combinatie kan wegnemen. In de Switch editie voelt het net-niet-dat … Speel je tegen een CPU, dan kan je geen moeilijkheidsgraad kiezen. Speel je de solo highscore mode, kan je heel snel een spel opzetten met de verschillende types terreinen die je zelf wilt. Terwijl de solo campagne mode altijd voor een verrassing komt te staan.In handheld kan je heel gemakkelijk je tegels plaatsen, op tv voelt Overboss wat overkill aan. Toch liever op de tafel dan maar … Algemeen heb ik genoten van Overboss op de Switch, zeker als je een snel spelletje wil spelen van een twintigtal minuten zonder tear-up of tear-down tijd. Je krijgt genoeg variatie om een kort puzzelspel te spelen op je Switch. Dat de digitale editie ook een exacte kopie is van het bordspel, kunnen we alleen maar toejuichen. Maar of het ook de moeite waard is om aan te kopen als je het fysieke bordspel hebt, dat vind ik eerder niet. Overboss is een goed spel en een goede versie van het bordspel.
Conclusie
Overboss is een leuk tegellegspel waarin je op verschillende manieren je punten kan verzamelen. Het pixelart thema is leuk uitgewerkt en dat er een digitale versie van het bordspel gemaakt werd is dan ook niet meer dan logisch. Speel je de digitale versie als nieuweling, dan zal je via de campagne gradueel in contact komen van het spel en zijn mechanismen. Ben je reeds in het bezit van de fysieke versie, dan biedt Overboss op de Switch geen grote meerwaarde. Het is een goede digitale kopie van het bordspel, maar dan blijf ik toch een voorkeur hebben voor het bordspel. Overboss laat je snel een spelletje tussendoor spelen, maar zal je zeker geen avonden gekluisterd houden.
Pro
- Digitale kopie van een goed bordspel
- Geen opruimwerk nadien
- Muziek is een meerwaarde voor het spel
Con
- Je speelt deze enkel solo
- Bij multiplayer toch liever de fysieke versie
- Geen meerwaarde als je reeds het bordspel hebt
6.5
Over
Beschikbaar vanaf
15 augustus 2024