Review: NieR: Automata The End of YoRHa Edition

In 2017 maakte Square Enix een berekende gok met NieR: Automata. Het spel was namelijk het vervolg op een obscure culttitel uit 2010, gemaakt door Yoko Taro, een van de meest excentrieke figuren in de industrie. Ondanks de opmerkelijk aard van de eerste NieR-titel, moest NieR: Automata dus op zijn eigen benen kunnen staan. Om dit te bewerkstelligen werd ontwikkelaar PlatinumGames, die hun strepen hadden behaald met onder andere Bayonetta, Vanquish en Metal Gear Rising: Revengeance, erbij gehaald. Maar wie had ooit kunnen denken dat deze samenwerking een van de meest memorabele games van de afgelopen jaren zou voortbrengen, een spel waar zelfs hele studies, essays en analyses over worden gemaakt. Het succes van NieR: Automata leidde zelfs tot een herwaardering van de originele NieR, met een nieuwe fysieke print voor PlayStation 3 en de remake NieR Replicant ver.1.22474487139... die vorig jaar werd uitgebracht.

Deze remake verscheen enkel voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, de Nintendo Switch viel helaas uit de boot, net zoals dit het geval was voor NieR: Automata. Maar kijk, zeg nooit nooit, want vijf jaar na de release maakt NieR: Automata The End of YoRHa Edition alsnog zijn opwachting op Nintendo's console. De ultieme vraag was natuurlijk in welke mate deze port van Virtuos, die ook verantwoordelijk zijn voor de Switch-ports van bijvoorbeeld Dark Souls: Remastered en Dying Light, ook maar enigszins speelbaar zou zijn op de console, zeker gezien het niet om een Cloud-versie gaat zoals tegenwoordig wel vaker het geval is.

2022100815092900-9ED533556A034C0AE4438447003A99E1.jpg


For the Glory of Mankind

Het existentiële avontuur van de androïden 2B en 9S in een dystopische wereld waarbij de mensheid in oorlog is met een robotleger gestuurd door een buitenaardse invasie, is er één dat veel gamers nauw aan het hart ligt. NieR: Automata staat garant voor een onvergetelijke game-ervaring door de bijzondere verhaalstructuur van het spel, met meerdere playthroughs waarbij er telkens nieuwe elementen aan het spel worden toegevoegd, de unieke combinatie van verschillende gameplaysystemen en de opvallende sfeer van het spel. Veel van deze ingrediënten waren al aanwezig in de originele NieR, maar met NieR: Automata perfectionneerde Yoko Taro zijn formule en leken alle puzzelstukjes mooi in elkaar te vallen. De verfijnde en hyperkinetische actie van PlatinumGames, de meesters van het genre, maakte de puzzel vervolgens compleet.

NieR: Automata staat garant voor een onvergetelijke game-ervaring.


Niet alleen het verhaal en de setting zorgden voor een unieke ervaring, ook de visuele stijl en vooral de adembenemende muziek van componist Keiichi Okabe, die hier voor mij een van de beste OST's ooit voor een videogame maakte, drukten hun stempel swaar door op de ervaring. Het geheel zorgde voor een heuse emotionele rollercoaster die je regelmatig in top 100-lijstjes van de beste videogames zal zien staan. Ook al kende de release van het spel op de andere platformen heel wat problemen en met name de Steam-versie had heel wat oplapwerk nodig. De port voor de Nintendo Switch bracht dus heel wat argwaan met zich mee, zeker gezien de console technisch zwakker is dan de andere twee en het porten naar de Switch ook niet altijd van een leien dakje verloopt.

2022100913104200-9ED533556A034C0AE4438447003A99E1.jpg


For Better or Worse

Wonder boven wonder is het team van Virtuos erin geslaagd om NieR: Automata op een verbazingwekkend goede manier te porten naar de Switch. Er kwamen natuurlijk heel wat visuele downgrades aan te pas, maar gelukkig nooit tot op het niveau van bijvoorbeeld WRC 10 of The Outer World. Virtuos heeft hier duidelijk zijn beste beentje voorgezet. Opvallend is dat de Nintendo Switch-port bijvoorbeeld draait aan een hogere resolutie dan de basis PlayStation 4- en Xbox One-versie, namelijk 1080p tegenover 900p, en dit met anti-aliasing. De prijs die we hiervoor betalen, is wel dat deze versie draait aan een stabiele 30 frames per seconde, met hier en daar een dipje bij veel actie op het scherm, in plaats van de maximale 60 frames per seconde op de andere consoles. Verder zijn de textures en schaduwen duidelijk van een lagere kwaliteit, is er minder vegetatie aanwezig in de spelwereld en werd de belichting teruggeschroefd. Ik heb ter vergelijking het spel eens geïnstalleerd op mijn PlayStation 5 en de verschillen zijn uiteraard zeer duidelijk, maar de Switch-versie weet desondanks zijn mannetje te staan.

Een ander element dat me opviel, was dat er veel minder lijken te bespeuren waren van andere spelers. Op de PlayStation-versie vond ik nu nog steeds een hele hoop lijken die ik kon recupereren of herstellen om als tijdelijk teamlid te gebruiken. In de Switch-versie ben ik er slechts een handvol tegengekomen. Of dit toe te schrijven is aan het lagere aantal spelers of het feit dat de spelers de online functionaliteiten niet gebruiken, weet ik niet. Maar buiten de bovengenoemde elementen is er absoluut geen reden om deze versie van Nier: Automata te laten liggen als je hem graag op de Nintendo Switch wilt spelen. Voor mij is dit zelfs een van de beste ports op de console en de introductieprijs van € 39,99 en het feit dat de 3C3C1D119440927-DLC er gratis bijzit, spreekt alleen maar in het voordeel van deze Switch-port.

Conclusie

Virtuos mag zichzelf een schouderklopje geven want NieR: Automata The End of YoRHa Edition is een meer dan geslaagde port van deze cultklassieker voor de Nintendo Switch. Je kan deze technisch competente versie dus met een gerust hart in huis halen, al zal voor zij die het spel al op een ander platform hebben gespeeld de visuele downgrade wel zichtbaar zijn.

Pro

  • Geslaagde port
  • Prijs en gratis DLC
  • Ook op Switch een onvergetelijke ervaring

Con

  • Minder online activiteit
  • Grafische downgrade
  • Af en toe een dipje in de frame rate
9

Over

Beschikbaar vanaf

6 oktober 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Genre

  1. Hack and slash

Ontwikkelaar

  1. PlatinumGames Inc
  2. Virtuos

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan