De release van MindsEye was op zijn minst bizar te noemen. Hoewel dit eerste spel van ontwikkelaar Build a Rocket Boy een grote naam achter zich had met Leslie Benzies, een van de voormalige Grand Theft Auto-producers, was de marketing lang minimaal voor het spel en leek het alsof we de richting uitgingen van een nieuwe The Day Before. Dat twee directeurs het bedrijf verlieten vlak voor de release en er geen reviewcodes voor de release werden uitgestuurd, deed het ergste vermoeden. Wat volgde was inderdaad een desastreuze launch die deed denken aan de release van Cyberpunk 2077, in die mate zelfs dat Sony ook voor deze titel refunds gaf aan spelers.
Gelukkig ontvingen wij alsnog een code van MindsEye
zodat we onze eigen bevindingen met jullie kunnen delen. De ontwikkelaars van Cyberpunk 2077 slaagden er immers in om het tij te keren en dit spel werd alsnog een succesverhaal. Of MindsEye hier ook in zal slagen, is een andere vraag. Naast het probleem van de performance, moet je immers ook goede gameplay en een interessant verhaal als basis hebben. Ik was alvast benieuwd om te ontdekken wat MindsEye in zijn mars heeft.
Hoewel het verhaal van MindsEye het niveau van de gemiddelde Michael Bay-blockbuster niet overstijgt, houdt het je toch een tiental uurtjes zoet. Over het algemeen zorgen de plottwists ervoor dat je enigszins geïnvesteerd blijft, al kent het verhaal toch een dipje halverwege, wanneer je driemaal een bepaald toestel ergens moet installeren. Twee van de missies hierbij waren bovendien niet de meest aangename om te spelen. Zonder teveel te verklappen, werd het verhaal naar het einde toe ook redelijk waanzinnig, maar helaas eindigt het op een zware sisser. Al bij al wist het verhaal van MindsEye mij te entertainen, maar verwacht je echt niet aan een diepgaande en intelligente vertelling.
Opvallender is de manier waarop het spel haar zijmissies aanpakt. Dit zijn namelijk vrij losstaande ervaringen die je veelal vanuit het menu zal activeren en die je voltooit om een bepaalde medaille te behalen. Andere incentives om deze te spelen zijn er eigenlijk niet echt. Deze missies zelf blinken niet echt uit in originaliteit en diegene die ik heb gespeeld waren vrij banale shootouts of races die je kan ondernemen. Sommige van de zijmissies vind je wel als een soort van portaal tijdens de campagne en hebben een kleine link met het overkoepelende verhaal, maar voor mij droegen ze te weinig bij aan de ervaring. Naarmate je vordert in het verhaal speel je ook de free roam-modus vrij, maar omdat er zo weinig te beleven valt in deze wereld is deze modus eigenlijk veel te steriel. Je kan zelfs met moeite een auto stelen in deze modus, laat staan dat er iets van een politiesysteem aanwezig is. Ter info, MindsEye was ook gelinkt aan een online platform waar gebruikers hun eigen content kunnen maken, genaamd Everywhere, maar gezien de staat van MindsEye en ontwikkelaar Build a Rocket Boy, leek het mij weinig zinvol om hier verder op in te gaan in deze review.
Ondertussen kan je ook nog rekenen op heel wat bugs en (grafische) glitches. Vreemde belichting, texture pop-ups, deuren die niet opengaan wanneer dit zou moeten, NPC's en auto's die plotsklaps verschijnen of verdwijnen, personages die uit auto's vliegen als je op hen schiet, auto's die wild in het rond vliegen nadat ze een steentje hebben aangeraakt ... Ik heb het helaas allemaal gezien en meegemaakt. Als kers op de taart is er dan ook nog eens de erbarmelijke A.I., wat best wel grappig is gezien artificiële intelligentie een van de hoofdthema's is van het spel. Ook hier heb ik weer de meest dwaze dingen gezien. NPC's lijken zich nauwelijks bewust te zijn van jouw aanwezigheid, tenzij je op hen schiet - en zelfs dan schieten ze bijvoorbeeld in de lucht als ze zelf een wapen bovenhalen. Ik had eens een kleine test uitgevoerd en mijn wagen zijdelings op de baan gezet, met als resultaat dat alle auto's gewoon frontaal op mij inreden. Terwijl je zelf niet teveel burgerslachtoffers mag maken, ging dit niet op voor je A.I.-kompanen, want zij mogen blijkbaar klakkeloos inrijden op drie voetgangers wanneer ze aan het stuur zitten. Ik kan hier gerust nog even doorgaan, maar ik denk dat het betoog wel duidelijk is. Build a Rocket Boy heeft met MindsEye nog heel wat oplapwerk voor de boeg, maar in welke mate dit gaat lukken is nog heel onduidelijk op dit moment.
Gelukkig ontvingen wij alsnog een code van MindsEye
Op zoek naar antwoorden
In MindsEye kruipen we in de huid van Jacob Diaz, een voormalig soldaat en dronepiloot die een speciaal geavanceerd implantaat kreeg, een MindsEye. Tijdens een missie waarbij zijn team een vreemde ondergrondse structuur vindt, loopt het echter mis en is Jacob de enige overlevende. Drie jaar later aanvaardt hij een job als veiligheidsagent bij het hi-tech bedrijf Silva Corporation en verblijft hij bij een oude jeugdvriend die hem aan de job hielp. Jacob heeft echter achterliggende bedoelingen: hij herinnert zich niets meer van het incident drie jaar geleden en hoopt bij Silva Corporation, dat wordt gerund door de Elon Musk-achtige Marco Sylva, de nodige antwoorden te vinden door Hunter Morrison op te sporen, de man die de MindsEye heeft ontwikkeld.Hoewel het verhaal van MindsEye het niveau van de gemiddelde Michael Bay-blockbuster niet overstijgt, houdt het je toch een tiental uurtjes zoet. Over het algemeen zorgen de plottwists ervoor dat je enigszins geïnvesteerd blijft, al kent het verhaal toch een dipje halverwege, wanneer je driemaal een bepaald toestel ergens moet installeren. Twee van de missies hierbij waren bovendien niet de meest aangename om te spelen. Zonder teveel te verklappen, werd het verhaal naar het einde toe ook redelijk waanzinnig, maar helaas eindigt het op een zware sisser. Al bij al wist het verhaal van MindsEye mij te entertainen, maar verwacht je echt niet aan een diepgaande en intelligente vertelling.
Een niet zo speelse speeltuin
De stad waarin alle actie zich afspeelt is Redrock, een kruising tussen Silicon Valley en het entertainment-district van Los Angeles, omgeven door een grote woestijn. Als spelomgeving is Redrock best een interessante plek, met heel wat diverse locaties die je zal bezoeken. Wel belangrijk om te noteren, is dat de verhaalmodus van MindsEye lineair is en je dus niet zomaar kan doen wat of waar je wilt. Het spelverloop hier doet eerder denken aan de twee eerste Mafia-spellen, waarbij de open wereld vooral dient als bindmiddel voor de missies. De gameplay bestaat met andere woorden uit een combinatie van meer klassieke third-person shooter-actie afgewisseld met stukken waarbij je achter het stuur kruipt om van de ene plaats naar de andere te gaan, al dan niet tijdens een achtervolging.De open wereld dient vooral als bindmiddel voor de missies.
Opvallender is de manier waarop het spel haar zijmissies aanpakt. Dit zijn namelijk vrij losstaande ervaringen die je veelal vanuit het menu zal activeren en die je voltooit om een bepaalde medaille te behalen. Andere incentives om deze te spelen zijn er eigenlijk niet echt. Deze missies zelf blinken niet echt uit in originaliteit en diegene die ik heb gespeeld waren vrij banale shootouts of races die je kan ondernemen. Sommige van de zijmissies vind je wel als een soort van portaal tijdens de campagne en hebben een kleine link met het overkoepelende verhaal, maar voor mij droegen ze te weinig bij aan de ervaring. Naarmate je vordert in het verhaal speel je ook de free roam-modus vrij, maar omdat er zo weinig te beleven valt in deze wereld is deze modus eigenlijk veel te steriel. Je kan zelfs met moeite een auto stelen in deze modus, laat staan dat er iets van een politiesysteem aanwezig is. Ter info, MindsEye was ook gelinkt aan een online platform waar gebruikers hun eigen content kunnen maken, genaamd Everywhere, maar gezien de staat van MindsEye en ontwikkelaar Build a Rocket Boy, leek het mij weinig zinvol om hier verder op in te gaan in deze review.
Technische teleurstelling
Waar het spel echter compleet de mist ingaat, is de algehele presentatie. Dit klinkt misschien raar, want over het algemeen ziet MindsEye er vrij knap uit, waarbij vooral de motion capture performances van de acteurs opvallen, alsook de knappe vormgeving van de omgevingen. Helaas gaat veel van deze pracht vaak verloren dankzij de upscaling-techniek die wordt gebruikt, waardoor het beeld er vaak zeer blurry uitziet. Dankzij de mannen van Digital Foundry weten we dat het spel op PlayStation 5 een dynamische native resolutie heeft die ligt tussen 972p en 1080p, die vervolgens waarschijnlijk wordt geüpscaled naar 4K. De enige "enhancement" voor de Pro-editie is dat de resolutie hierbij wordt opgetrokken naar 1296p, verder zouden er geen verbeteringen zijn. Ondertussen probeert de framerate te streven naar een magere dertig frames per seconde (een Performance-modus aan zestig frames per seconde is niet beschikbaar), maar zelfs dit wordt niet consistent gehaald en zal je dus regelmatig framedrops en stutters mogen verwachten. Een bepaalde achtervolgingsscène was bij mij zelfs haast een slideshow, zo erg waren de framedrops. Gelukkig heeft de laatste patch enige verbetering gebracht, waardoor mijn laatste uurtjes met het spel toch wat draaglijker waren.Ondertussen kan je ook nog rekenen op heel wat bugs en (grafische) glitches. Vreemde belichting, texture pop-ups, deuren die niet opengaan wanneer dit zou moeten, NPC's en auto's die plotsklaps verschijnen of verdwijnen, personages die uit auto's vliegen als je op hen schiet, auto's die wild in het rond vliegen nadat ze een steentje hebben aangeraakt ... Ik heb het helaas allemaal gezien en meegemaakt. Als kers op de taart is er dan ook nog eens de erbarmelijke A.I., wat best wel grappig is gezien artificiële intelligentie een van de hoofdthema's is van het spel. Ook hier heb ik weer de meest dwaze dingen gezien. NPC's lijken zich nauwelijks bewust te zijn van jouw aanwezigheid, tenzij je op hen schiet - en zelfs dan schieten ze bijvoorbeeld in de lucht als ze zelf een wapen bovenhalen. Ik had eens een kleine test uitgevoerd en mijn wagen zijdelings op de baan gezet, met als resultaat dat alle auto's gewoon frontaal op mij inreden. Terwijl je zelf niet teveel burgerslachtoffers mag maken, ging dit niet op voor je A.I.-kompanen, want zij mogen blijkbaar klakkeloos inrijden op drie voetgangers wanneer ze aan het stuur zitten. Ik kan hier gerust nog even doorgaan, maar ik denk dat het betoog wel duidelijk is. Build a Rocket Boy heeft met MindsEye nog heel wat oplapwerk voor de boeg, maar in welke mate dit gaat lukken is nog heel onduidelijk op dit moment.
Conclusie
Laten we eerlijk zijn, MindsEye was duidelijk nog niet klaar voor release, met als resultaat dat het spel te kampen heeft met heel wat technische problemen. Mijn score is bijgevolg nog redelijk genereus, in de veronderstelling dat deze problemen kunnen worden opgelapt. Maar zelfs als de ontwikkelaars hier het nodige werk insteken, blijft de ervaring ondermaats door voornamelijk de discrepantie tussen de lineaire verhaalstructuur en de steriele open wereld. Wie interesse heeft in dit action-adventurespel begint er dus best aan met niet te hoge verwachtingen, dan zal je waarschijnlijk nog enig plezier halen uit dit "B-movie" scifi-avontuur.
Pro
- Interessante setting en spelwereld
- Filmische ervaring
- Knappe cutscenes
Con
- Heel wat technische mankementen
- Teleurstellende A.I.
- Saaie en onsamenhangende (zij)missies
- Steriele open wereld
5
Over
Beschikbaar vanaf