Review: Mario Strikers: Battle League

Mario en zijn vrienden kunnen werkelijk alles, zoveel is intussen wel duidelijk. Racen, golfen, tennissen, ze gaan niets uit de weg. Wat heel typerend is hierin, is dat ze steeds hun eigen unieke twist geven aan de bekende activiteiten en sporten. Mario Strikers: Battle League is hierin geen uitzondering. Meer nog: ik zou durven stellen dat van alle sporten die al de revue gepasseerd zijn, voetbal het spel is waarvan deze bende de meeste regels gewoon aan hun laars lapt en er compleet hun eigen ding van maakt. Gelukkig komt er nog steeds een bal aan te pas, en die bal probeer je in het doel van de tegenstander te krijgen. Koste wat kost!

Nintendo gaat spaarzaam om met de Mario Strikers-reeks. In Mario Strikers: Battle League is het nog maar de derde keer dat Mario & co hun voetbalschoenen aantrekken en de voorgaande editie verscheen al vijftien jaar geleden. Ook deze keer werd het ontwikkelen ervan uitbesteed aan Next Level Games, een ietwat kleine studio die in handen is van Nintendo. Met hun laatste game, Luigi’s Mansion 3, zat het alvast goed. Benieuwd of ze die lijn konden doortrekken.

mario strikers 4.jpg


Vechten en af en toe ook voetballen

Al na een tweetal wedstrijdjes was ik erg geïntrigeerd door wat Mario Strikers te bieden heeft. Enerzijds gooit het zowat elke regel van klassiek voetbal totaal overboord en anderzijds is de gameplay veel diepgaander dan je van een dergelijk spel zou verwachten. Een scheidsrechter heeft Nintendo niet uitgenodigd. Eigenlijk geldt er maar één echte regel: stamp de bal in de goal. Je hoeft de bal zelfs niet eens aan de voet te houden, iets wat Wario maar al te graag illustreert. De gemene, gele dikkerd loopt gewoon vrolijk rond met de bal in zijn hand, maar het doet er allemaal niet toe. Mario Strikers ontaardt ook al heel snel in een compleet slagveld met overal knokpartijen. Soms gaat het er zodanig bruut aan toe dat ik in lachen uitbarstte. Ik kan dit wel smaken en Nintendo verrast me hier enigszins. Als een wedstrijd er erg competitief aan toe gaat, heeft het soms meer weg van een potje Smash Bros. Toch maar de bal niet uit het oog verliezen!

Soms gaat het er zodanig bruut aan toe dat ik in lachen uitbarstte.


Loopt je tegenstander met de bal aan de voet, dan heb je slechts één doel voor ogen: een welgemikte tackle, recht op de man af en niet op de bal. En als het nog even kan, katapulteer je die tegenspeler liefst tegen de muur, want dan wordt die nog eens geëlektrocuteerd ook waardoor hij iets langer buiten strijd is. Je kunt een tackle (net als een schot op doel trouwens) krachtiger maken door even op de knop te blijven drukken. Je moet dan ook proberen om de knop op exact het juiste moment lost te laten. Timing is alles in Mario Strikers. Als Donkey Kong keihard de bal op Toad trapt, vliegt Toad even uitgeteld tegen de grond. Intussen vliegen de tackles je om de oren. Om alles nog wat chaotischer te maken, kunnen natuurlijk ook onze vertrouwde items niet ontbreken. Als je een item-box kunt grijpen op het veld word je beloond met een groen of rood schild, een bob-omb, een bananenschil, een ster of een paddenstoel. Die laatste geeft je extra snelheid, net zoals in Mario Kart. Alle andere items gebruik je voornamelijk om zoveel mogelijk schade aan te richten bij de tegenpartij.

mario strikers 2.jpg


Hyper strikes

Soms verschijnt er een gloeiende bol op het veld. Als je die kunt pakken, heb je voor een bepaalde periode de kans om een hyper strike te lanceren. Je drukt dan lang op de knop om op doel te schieten en er wordt een metertje geactiveerd. Links en rechts in dat metertje moet je proberen om nogmaals op de schietknop te drukken wanneer de indicator in de blauwe zone passeert. Als je daar tweemaal in slaagt, knalt je speler een verschroeiend en onhoudbaar schot af dat je meteen twee punten oplevert. Klinkt in eerste instantie misschien als een gimmick of een overdreven sterke aanval, maar het uitvoeren hiervan is helemaal niet zo makkelijk. Als het je niet lukt om tweemaal te drukken in het blauwe stukje, is de kans op een doelpunt al een stuk kleiner en bovendien kun je getackeld worden terwijl het metertje loopt. Voor mij is dit alvast een van de vele tactische mogelijkheden die Mario Strikers te bieden heeft. De hyper strikers worden overigens leuk in beeld gebracht met kleurrijke close-ups.

mario strikers 1.jpg


Voor je een wedstrijd of toernooi start moet je je team samenstellen. Elk team bestaat uit vijf spelers, maar de doelman is voor elk team dezelfde. Verder heb je dan keuze uit tien verschillende personages uit het Mario-universum. Zoals je kunt verwachten, kun je aan de slag met Mario, Luigi, Peach, Yoshi, Toad, Bowser, Wario, Waluigi, Donkey Kong en Rosalina. Elke speler heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Bowser is erg langzaam, maar zet je niet zomaar even opzij. Daarvoor moet je een perfect getimede tackle lanceren. Iemand als Toad heeft dan weer zijn snelheid mee en Luigi is extra behendig, waardoor het scoren van hyper strikes voor hem net iets makkelijker is. Je kunt deze eigenschappen zelf wat kneden door zogenaamde gear te kopen. Dit zijn kledingstukken die je spelers er wat stoerder laten uitzien, maar die ook hun vaardigheden beïnvloeden.

mario strikers 3.jpg


Veredelde demo

De gameplay van Mario Strikers is werkelijk ijzersterk. Stukken beter dan ik verwacht had, moet ik toegeven. Dat maakt het extra jammer dat het spel aanvoelt als een veredelde demo. Er is een schromelijk gebrek aan content. Er zijn slechts drie spelmodi. In quick battle kun je snel een wedstrijdje spelen, tegen de computer, online of met vrienden. In cup battles probeer je een reeks toernooien te winnen. Tot slot is er nog strikers club, waarin je grote teams vormt met een heleboel andere mensen. Je neemt het dan in online wedstrijden op tegen mensen van andere teams en er wordt een klassement bijgehouden. Dit laatste heb ik niet kunnen testen omdat er op het moment van spelen geen competitie gaande was. De cup battles zijn kleine toernooien die rond bepaalde thema’s draaien. Zo neem je het in de ene cup op tegen teams die focussen op het snel rondspelen van de bal en in de andere cup tegen teams die enkel gaan voor brute kracht. Aan elk toernooi nemen slechts vier teams deel, dus op een avondje kun je gemakkelijk alle cups behalen, zeker omdat de moeilijkheidsgraad hier vrij laag ligt. Slaag je daarin, dan speel je een tweede reeks toernooien vrij. Die zijn dan weer onwezenlijk moeilijk en ik ben er niet in geslaagd om deze uit te spelen.

Mario Strikers: Battle League voelt aan als een veredelde demo.


Er had dus gerust wat meer in dit spel gepropt mogen worden. Een campagne of story-mode bijvoorbeeld, of extra personages die je kunt vrijspelen, want tien is wel erg weinig, en bovendien een stuk minder dan in de voorgaande Mario Strikers-edities. Er zijn ook maar een handvol stadions aanwezig en je zult er tijdens het spelen niks van merken dat deze onderling van elkaar verschillen, want het veld zelf is steeds hetzelfde. In het verleden was het grasveld in sommige stadions anders. Mario Strikers: Battle League lijkt zich te gaan focussen op competitieve activiteiten en dat is nu net iets dat momenteel nog niet op punt staat. De gameplay is wel zodanig goed dat er op dat vlak potentieel rooskleurige vooruitzichten zijn voor Mario Strikers. Nintendo liet ook al weten dat er gratis DLC komt. Ik heb echter het gevoel dat hier een onafgewerkt spel uitgebracht werd. Dan mochten ze dit van mij gerust een half jaartje uitstellen, want het gebrek aan content gaat lang niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Conclusie

Kan ik Mario Strikers: Battle League dan wel aanraden, ondanks de grote tekortkomingen? Daarop antwoord ik volmondig: ja! Vooral als je dit spel met enkele vrienden kunt spelen, online of samen voor de tv, is dit een van de leukste multiplayer-ervaringen van het moment. Mario Strikers is een uniek spel, het enige raakvlak met FIFA is dat er een bal mee gemoeid is. In gelijk opgaande wedstrijden gaat het er hilarisch brutaal aan toe en de controls zijn heel erg veelzijdig en diepgaand. Er ligt helaas een grote schaduw over dit spel door een groot tekort aan variatie en mogelijkheden. Als Nintendo die situatie het komende jaar weet recht te zetten, tel dan gerust anderhalf punt op bij de eindscore.

Pro

  • Geweldige gameplay
  • Perfecte multiplayergame
  • Soms erg grappig
  • Geschikt voor competitieve events

Con

  • Veel te weinig variatie
  • Dwaze AI
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 juni 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. Next Level Games

Uitgever

  1. Nintendo
 
Heel veel zin in deze.
De Mario sport games vond ik altijd wel goed.
Alleen het gebrek aan content houdt me tegen. Ik wacht wel op de budgetbak.
 
Terug
Bovenaan