LEGO heeft de voorbije jaren een nieuwe wind in de zeilen gekregen door steeds nadrukkelijker in te zetten op een volwassen doelgroep. LEGO die niet bedoeld is om mee te spelen, maar als nostalgisch geïnspireerd displayobject genereert anno 2026 dan ook een stevig deel van de omzet voor de LEGO Group. Sets geïnspireerd op iconische films als Jaws of Back to the Future, landmarks zoals de piramide van Gizeh of de Eiffeltoren, of zelfs replica's van de Game Boy en de Polaroid Camera. Er lijkt maar geen einde te komen aan de ideeën waar LEGO Designers mee op de proppen komen. We waren dan ook maar wat blij dat we een gloednieuwe set onder de loep mochten nemen, eentje waar de term 'iconisch' maar al te goed bij past.
Als je alle controverse rond de FIFA en hun dubieuze keuze voor gastlanden wegcijfert, blijft het Wereldkampioenschap voetbal toch de hoogmis voor fans van ‘the beautiful game’. De beste landenteams ter wereld strijden voor het prestige om die legendarische trofee de lucht in te houden. Er hangt dan ook een aura van allure rond het ding. Ontworpen in 1974 door de Italiaanse beeldhouwer Silvio Gazzaniga, symboliseert het design van twee figuren die de aardbol torsen de manier waarop atleten een overwinning bereiken die impact heeft over de hele wereld. De enigen die de trofee mogen aanraken, zijn het selecte clubje personeel dat garant staat voor de veiligheid van het ding, staatslieden en uiteraard de winnaars. Dankzij deze LEGO-replica kun je je echter eventjes inbeelden hoe het moest zijn voor Messi toen hij het begeerde ding in 2022 in ontvangst nam. Wanneer de trofee uiteindelijk, na een stevige acht uur, gebouwd is... heb je ook wel wat.
De weg naar het displayen begint echter vrij intimiderend als je nog niet al te veel grote sets hebt gebouwd. De gigantische doos bevat namelijk twintig zakjes vol studs en een dikke handleiding om je op je pad te begeleiden. Omdat zakje 1 de minifig en het kleine voetbalpodium bevat dat op het einde in de trofee moet, besloot ik meteen te beginnen met zakje 2 aan de trophy. Het maken van de base is meteen fun. Het kleine geprinte cirkeltje waar alle vorige winnaars op staan, bevestig je onderaan de voet en is een erg leuke easter egg. Ook het plaatsen van het logo en het smaragdgroene van de basis is erg bevredigend om te doen. Het is ook het eerste moment waarop de schaal van het ding echt duidelijk begint te worden en het is zelfs wat kicken wanneer je technic-elementen begint te gebruiken en ziet dat je de hoogte in begint te werken. Je werkt eerst aan de interne fundering van de trofee en ziet zo stukje per stukje het ding de outline van het uiteindelijke bouwwerk krijgen. So far, so fun.
Dat is niet echt een minpunt. Ik liet de trofee in een hoekje van mijn bureau staan als een work in progress en bouwde een zakje of twee wanneer ik even een uurtje me-time had. Door het repetitieve karakter van de build ging ik in een zen-like bouwmodus. Enkel wanneer het aankomt op de kleine gouden details op de trofee, moet je even je kopje erbij houden, want de details zijn soms zo klein dat de papieren handleiding niet altijd superduidelijk is wanneer het aankomt op de plaatsing. Een goede tip is dan ook om de officiële app van LEGO te downloaden, omdat de instructies daar je toelaten om alles volledig in 3D te bekijken en te zoomen op details.
Als je alle controverse rond de FIFA en hun dubieuze keuze voor gastlanden wegcijfert, blijft het Wereldkampioenschap voetbal toch de hoogmis voor fans van ‘the beautiful game’. De beste landenteams ter wereld strijden voor het prestige om die legendarische trofee de lucht in te houden. Er hangt dan ook een aura van allure rond het ding. Ontworpen in 1974 door de Italiaanse beeldhouwer Silvio Gazzaniga, symboliseert het design van twee figuren die de aardbol torsen de manier waarop atleten een overwinning bereiken die impact heeft over de hele wereld. De enigen die de trofee mogen aanraken, zijn het selecte clubje personeel dat garant staat voor de veiligheid van het ding, staatslieden en uiteraard de winnaars. Dankzij deze LEGO-replica kun je je echter eventjes inbeelden hoe het moest zijn voor Messi toen hij het begeerde ding in 2022 in ontvangst nam. Wanneer de trofee uiteindelijk, na een stevige acht uur, gebouwd is... heb je ook wel wat.
Eyecatcher
Laat me meteen beginnen met stellen dat de 2D-foto op de grote doos het ding geen eer aandoet. In het echt, wanneer je het vanuit alle hoeken kan bewonderen, is het een heel overtuigende 1-op-1-replica die dat speelse van LEGO blijft behouden, maar overduidelijk de look van de trophy eer aandoet. De 2842 stukjes creëren een 36 cm hoge World Cup Trophy die met zijn 1,87 kg uiteraard niet zo zwaar weegt als het origineel, dat ruim 6 kilo weegt, maar desondanks erg gewichtig aanvoelt. Het is een displayobject dat een prominente plek verdient en met de juiste lichtinval echt wel in het oog springt dankzij de vele goudkleurige steentjes die de build gebruikt.De weg naar het displayen begint echter vrij intimiderend als je nog niet al te veel grote sets hebt gebouwd. De gigantische doos bevat namelijk twintig zakjes vol studs en een dikke handleiding om je op je pad te begeleiden. Omdat zakje 1 de minifig en het kleine voetbalpodium bevat dat op het einde in de trofee moet, besloot ik meteen te beginnen met zakje 2 aan de trophy. Het maken van de base is meteen fun. Het kleine geprinte cirkeltje waar alle vorige winnaars op staan, bevestig je onderaan de voet en is een erg leuke easter egg. Ook het plaatsen van het logo en het smaragdgroene van de basis is erg bevredigend om te doen. Het is ook het eerste moment waarop de schaal van het ding echt duidelijk begint te worden en het is zelfs wat kicken wanneer je technic-elementen begint te gebruiken en ziet dat je de hoogte in begint te werken. Je werkt eerst aan de interne fundering van de trofee en ziet zo stukje per stukje het ding de outline van het uiteindelijke bouwwerk krijgen. So far, so fun.
Repetitief bouwen
Zodra je fundering er staat, inclusief die geinige kubus die dient als basis voor de globe en het ‘geheime’ compartiment, begint de build echter wat repetitief te worden. Dat is onvermijdelijk als je naar het design kijkt. Je moet de twee kanten van de hals maken, de twee figuren die de globe vasthouden en uiteraard de vier zijden van de globe zelf. Dat zijn uiteraard verschillende zakjes waar je steeds dezelfde dingen zit te bouwen, met steeds maar erg kleine variaties. Misschien is het daarom dat ik er wat langer over gedaan heb dan ik oorspronkelijk had gepland. Dit is namelijk geen build die je in één à twee sessies doet, maar eentje die je het best in verschillende stadia doet om het leuk te houden. Anders kan ik je garanderen dat je na een paar uur je buik vol hebt van kleine goudkleurige stukjes.Door de overdaad aan dezelfde technieken en steentjes, is het een build die je het best in meerdere stappen aanpakt.
Dat is niet echt een minpunt. Ik liet de trofee in een hoekje van mijn bureau staan als een work in progress en bouwde een zakje of twee wanneer ik even een uurtje me-time had. Door het repetitieve karakter van de build ging ik in een zen-like bouwmodus. Enkel wanneer het aankomt op de kleine gouden details op de trofee, moet je even je kopje erbij houden, want de details zijn soms zo klein dat de papieren handleiding niet altijd superduidelijk is wanneer het aankomt op de plaatsing. Een goede tip is dan ook om de officiële app van LEGO te downloaden, omdat de instructies daar je toelaten om alles volledig in 3D te bekijken en te zoomen op details.
Overtuigende winnaar
Zodra de trofee er uiteindelijk stond en het laatste stuk van de globe met een bevredigende ‘klik’ zijn plekje vond, was het tijd om terug te grijpen naar zakje 1 en het kleine podium met de minifig te assembleren en vlotjes in de trofee te schuiven. Ik ben geen grote fan van het feit dat die kant van de globe wat losjes zit en niet met een soort scharnier zich laat openklappen, maar het stuk laat zich dus wel vlot verwijderen en terugplaatsen. Wanneer je uiteindelijk klaar bent, dan heb je echter een eyecatcher die er in het echt stukken beter uitziet dan op de promotionele foto’s.Conclusie
De LEGO FIFA Official World Cup Trophy, het is een hele mond vol voor een stevige mastodont die met 2842 steentjes de meest iconische trofee aller tijden weet te vatten. Het bouwen van de trofee begint gaandeweg weliswaar wat repetitief te worden, maar eens gebouwd heb je een indrukwekkend displayobject dat er stukken beter uitziet dan de foto’s op de doos doen vermoeden.
Pro
- Indrukwekkend display object
- Uren aan meditatief bouwplezier
- Niet al te complex om te bouwen, zeker met behulp van de app
Con
- Het bouwen van de buitenkant van de trofee is repetitief
8