Review: Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

Vorige zomer bracht Capcom het bijzondere Kunitsu-Gami: Path of the Goddess uit op PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. MicVlaD schreef toen alvast een diepgaande en leerrijke review over deze release, waarin duidelijk werd dat het Japanse bedrijf een bescheiden hit en cultgame in wording in handen had. Fast forward naar begin april en tijdens de Nintendo Direct die volledig in het teken stond van de Switch 2 werd aangekondigd dat het spel een launchgame zou zijn voor de nieuwe console en daarbovenop ook nog eens nieuwe content kreeg. Ik was alvast benieuwd of Kunitsu-Gami ook op de Nintendo Switch 2 weet te overtuigen.

Omdat ik deze keer een port onder de loep neem van een spel dat al een jaar oud is en we toen uitvoerig hebben besproken, zal ik het in deze review verder wat beknopter houden en vooral focussen op hoe deze port speelt en welke nieuwigheden er zijn. Want jawel, samen met deze Switch 2-release bracht Capcom ook een nieuwe modus uit voor het spel, genaamd Otherworldly Ventures. Op deze manier beantwoordde Capcom de vraag naar meer post-game content naast de New Game+-modus. Maar voor we hierin duiken, kijken we even naar hoe het spel speelt op de Switch 2. Kunitsu-Gami: Path of the Goddess was misschien geen game die de hardware naar zijn limieten pushte, maar de combinatie van de opvallende visuele stijl die Capcom uit de RE Engine toverde en de gameplay die hack'n'slash combineerde met Tower Defence-achtige elementen zorgden alvast voor een opvallende ervaring.

KunitsuGamiPathOfTheGoddess_01.jpg

Een spirituele tocht​

In Kunitsu-Gami: Path of the Goddess volgen we de pelgrimstocht van de goddelijke maagd Yoshiro om de heilige berg Kafuku te zuiveren van de demonische corruptie gebracht door de Seethe. Hierbij speel je als Soh, een soort avatar die haar dient te beschermen van de demonische krachten. Tijdens hun tocht proberen ze niet enkel om de corruptie te zuiveren en de inwoners te bevrijden, maar proberen ze ook twaalf heilige maskers uit de handen van formidabele demonen te krijgen. Deze maskers zijn uitermate van belang, want ze laten je toe om de hulp in te schakelen van de bergbewoners in de strijd tegen de Seethe-dreiging.

Je tocht langs de berg Kafuku brengt je langs verschillende plaatsen die je moet vrijwaren van de corruptie van de Seethe en elk level eindigt steeds met het zuiveren van een Torii-poort door middel van een dans. De gameplay gebruikt hierbij een duaal systeem waarbij je overdag inwoners redt en corruptie verwijdert, terwijl Yoshiro zich richting de poort begeeft. Maar eens de nacht valt, lanceren de Seethe een aanval en dien je de inwoners strategisch in te zetten om Yoshiro te beschermen, al zal je ook je eigen zwaard gebruiken natuurlijk. Eens het level voltooid is, is er ook een kans dat je een baasgevecht voorgeschoteld krijgt. Deze bazen verslaan levert je de bovengenoemde maskers op, die je toegang geven tot verschillende rollen voor de bergbewoners, zoals boogschutters, dieven, shamaans en sumoworstelaars. Mocht je het trouwens nog niet doorhebben, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess is een spel dat zijn Japansheid als een ereteken draagt.

KunitsuGamiPathOfTheGoddess_06.jpg

Fijne, maar niet feilloze port​

Kan de ervaring van Kunitsu-Gami zijn mannetje staan op de Nintendo Switch 2? Zeker en vast, de game is even magisch op de nieuwe Nintendo-console. Althans als je speelt in 'docked modus'. Hier komen de prachtige graphics van het spel mooi tot hun recht, al zal het op een sterkere console of pc er nog steeds beter uitzien natuurlijk. De framerate is in de Switch 2-versie ook redelijk stabiel, al merk je wel duidelijk dat dit geen spel is dat aan 60 fps draait. Van wat ik elders heb kunnen lezen en zien, lijkt de framerate eerder rond een consistente 40 fps te liggen. In handheld-modus is de performance min of meer gelijkwaardig, al lijkt de resolutie een klein dipje te nemen met als resultaat dat het er iets waziger uitziet. Mijn grootste probleem in handheld, is dat ik het gewoon veel minder speelbaar vind doordat er zoveel op het scherm te zien is. Door het kleinere scherm ging de "leesbaarheid" er voor mij dus op achteruit. Het spel is wel speelbaar in handheld, maar ik verkies deze ervaring echt wel op een groter scherm.

De game is even magisch op de nieuwe Nintendo-console.

Een andere opvallende toevoeging aan deze port, is de mogelijkheid om muiscontrols te gebruiken. Om dit te doen moet je gewoon eventjes in het menu duiken en de controllersettings aanpassen. Vervolgens kan je de rechter Joycon gewoon als muis gebruiken. Wanneer je Soh bestuurt, lijkt dit weinig meerwaarde te bieden, maar bij het plaatsen van je units kan dit wel handig zijn. De combinatie van de linker Joycon op een normale manier gebruiken en de rechter als een muis zorgt alvast voor een zeer ongewone ervaring. Persoonlijk verkoos ik echter om gewoon met een Pro-controller te spelen omdat dit veel natuurlijker aanvoelt voor mij. En uiteindelijk, het spel pauzeert toch tijdens het plaatsen van je units dus de precisie van een muis missen is nu ook geen onoverkomelijke zaak.

Naar de onderwereld​

Als laatste nieuwigheid is er ten slotte de Otherworldly Ventures-modus. Gelukkig hoef je voor deze modus geen Switch 2 in huis te halen, want hoewel de update er kwam met de release van de console, werd ze ook toegevoegd aan de andere versies. Heb je het spel al in je bezit, dan kan je hier dus direct induiken, op voorwaarde dat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. Other Wordly Ventures is in essentie een zogenaamde "endless mode", waarbij je dus gewoon blijft gaan totdat je sterft (of je een bepaald level bereikt in de twee lagere moeilijkheidsgraden). Deze keer zak je zelf af naar de wereld achter de Torii-poorten en vecht je tegen een eindeloos leger aan Seethe.

Het concept is uiteindelijk nog steeds hetzelfde, je bereidt je voor tijdens de dag en probeert de nacht te overleven. Legt Yoshiro het loodje, dan is je run voorbij. De manier waarop upgrades werken, je contraption herstelt of items kan verwerven werkt ook enigszins anders in deze modus, waardoor het weer een fijne ontdekking is voor de veteranen van het spel. Deze modus richt zich dus vooral op zij die maar niet genoeg krijgen van de bijzondere stijl en de verslavende gameplay van Kunitsu-Gami.

Conclusie

Heb je geen andere console of een krachtige game-pc in huis, dan heb je geen excuus om Kunitsu-Gami: Path of the Goddess niet in huis te halen voor de Switch 2. Het spel schotelt ons een visueel prachtige ervaring voor met gameplay die ook nog eens fris en verslavend aanvoelt. Vooral voor fans van de Japanse cultuur is dit spel eigenlijk een absolute must om in huis te halen. En als je maar niet genoeg kan krijgen van de gameplay van Kunitsi-Gami, dan kan je je nu ook verdiepen in de nieuwe endgame-modus Otherworldly Ventures.

Pro

• Verslavende gameplay
  • Geweldige artwork en setting
  • Draait soepel op de Nintendo Switch 2

Con

• Komt minder tot zijn recht op het kleine scherm
  • Geen 60 fps
  • Muis-controls zijn toch wat raar
8

Over

Beschikbaar vanaf

5 juni 2025