Review: Kirby en de Vergeten Wereld

Boy oh boy, was ik blij toen de nieuwe Kirby en de Vergeten Wereld (Kirby and the Forgotten Land) mijn richting uitkwam. Na Pokémon Red, Tetris en Super Mario Land was Kirby’s Dream Land ongetwijfeld mijn meest gespeelde spel in de jaren ’90. Menige uitbreidingen en andere spellen in de franchise volgden en hoewel ik ze niet allemaal gespeeld heb, keek ik toch enorm uit naar de nieuwste telg in de reeks. Het is meteen ook de eerste keer dat onze roze vriend zal schitteren in een volledige 3D-wereld. Ik was alvast benieuwd! Mijn mening over het spel krijg je te lezen in onderstaande review!

Kirby, ontwikkeld door HAL Laboratory en uitgegeven door Nintendo, kwam voor het eerst uit in 1992. Dertig jaar later telt de franchise ondertussen 32 games, inclusief uitbreidingen, waarbij het gros van de spellen side-scrolling action games zijn. Hoewel het schattige karakter al sinds begin 2000 te zien is in 3D, was het wachten tot Kirby en de Vergeten Wereld om voor het eerst te kunnen spreken van een echte 3D-platformer.

Kirby 1.jpg


Een nieuwe wereld om te ontdekken

Alles is peis en vrede op planeet Popstar, tenminste tot wanneer plots een vreemde gigantische draaikolk alles eromheen opzuigt, inclusief Kirby! Wanneer hij ontwaakt, bevindt hij zich in een nieuwe, maar verlaten wereld, waar beschaving en natuur één zijn geworden. De Waddle Dees (inwoners van de planeet Popstar) zijn gevangengenomen door ‘de beestenboel’. Het is aan jou, Kirby, om ze te bevrijden. Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen, maar krijg je hulp van een nieuwe vriend Elfilin, een chinchilla-achtig personage die je doorheen je reis zal voorzien van de nodige tips.

Het redden van de Waddle Dees zal uiteraard niet zonder slag of stoot gaan. In de nieuwe wereld zal je verschillende unieke gebieden moeten doorkruisen, elk bestaande uit meerdere levels, opdrachten moeten voltooien en bazen moeten trotseren. Dit doe je als vanouds door rond te rennen, vijanden op te zuigen en naar een vijand uit te spuwen of door ze in te slikken en hun krachten te kopiëren. Denk hierbij aan vuur spuwen, bommen gooien, vijanden te lijf gaan met een zwaard of boemerang, … kortom een heel arsenaal aan mogelijkheden om de beestenboel een kopje kleiner te maken! Dit kan trouwens ook samen met een vriend, in coöp-mode, waarbij Bandana Waddle Dee (jeetje die namen!) Kirby ter hulp komt gesneld met zijn vertrouwde speer.

Kirby 3.jpg


De liefde van de man gaat door de maag …

… en dat is ook bij Kirby het geval! Naast de gekende zuigkrachten, maken we in Kirby en de Vergeten Wereld ook kennis met de nieuwe Mondvol-vorm. Hiermee kan Kirby objecten opslokken en zelf naar een unieke vorm transformeren. Denk hierbij aan kegels, frisdrankmachines, maar bijvoorbeeld ook wagens, waardoor je de mogelijkheid krijgt om obstakels te overwinnen, puzzels te kraken of rond te racen. Een leuk extra aspect aan de reeds enorm populaire kopieerkrachten!

Zoals reeds aangegeven is de wereld verdeeld over verschillende gebieden en dien je in elk gebied verschillende levels te overwinnen. Gelukkig heb je ook de mogelijkheid om even lekker te ontspannen in het Waddle Dee-dorp. Naarmate je verder vordert in het spel, en dus ook meer Waddle Dee’s redt, zal het dorp verder ontwikkelen en zal je hier ook meer mogelijkheden krijgen. Van het spelen van minigames, tot het upgraden van je kopieerkrachten of het kopen van hulpitems in de Waddle Dee-cafetaria. Leuke toevoegingen die ervoor zorgen dat je je niet snel zal vervelen. Bij dergelijke platformers is mijn grootste vrees altijd de repetitiviteit van de levels, maar doordat je niet enkel het level, maar ook meerdere missies moet voltooien, Waddle Dee’s moet vinden en collectibles moet verzamelen, is dit in Kirby en de Vergeten Wereld absoluut niet het geval. Daarenboven dien je naast de ‘gewone’ levels ook regelmatig tijdgebaseerde opdrachten uit te voeren. Een leuke afwisseling voor een, gewoonweg, leuk spel!

Kirby 2.jpg


Word opgezogen in de prachtige 3D-wereld

Wat meteen opvalt zijn de luchtige, kleurrijke, maar vooral enorm sfeervolle graphics. Zowel in de verschillende levels als de cutscenes spatten de charme en vrolijkheid van het scherm. Fijn om na een lastige werk- of schooldag even de zetel in te duiken en je te laten onderdompelen in de wondere Vergeten Wereld. Net als zijn voorgangers, is Kirby en de Vergeten Wereld daarenboven een erg toegankelijk spel. Enerzijds dien je maar twee knoppen te gebruiken, anderzijds wordt het spel nooit erg moeilijk. Voor de ene persoon kan dat een domper op de feestvreugde zijn, want toegegeven, het is vaak wel érg makkelijk (tip: kies zeker meteen voor de ‘Wild’-moeilijkheidsgraad), maar voor de andere is het eerder de ideale manier om even stressloos de dagdagelijkse zorgen te vergeten. Voor mij was het alvast geen dealbreaker, al moet ik wel toegeven dat de makers vooral de puzzels vaak iets té voor de hand liggend hebben gemaakt.

Een toppertje die elke Nintendo Switch-eigenaar in zijn bezit moet hebben!


De besturing voelt steeds vlot en responsief aan, wat uiteraard belangrijk is voor een 3D-platformer. Dat geldt trouwens ook voor het navigeren in menu’s en de laadtijden van de levels. Hoewel je op dat vlak alvast vlot door de levels geraakt, is Kirby en de Vergeten Wereld geen spel om doorheen te walsen. De makers dwingen je daarentegen om voldoende aandachtig de levels te doorlopen, want om de eindbaas te kunnen verslaan zal je steeds een zekere hoeveelheid Waddle Dee’s moeten redden vooraleer je het gevecht kan unlocken. Door de beperkte moeilijkheidsgraad vormt dit uiteraard nooit echt een hindernis en laat het je tevens toe om als ware completionist aan de slag te gaan en alle level-eigen collectibles te verzamelen. Ondanks dat de levels naar mijn mening soms iets te kort zijn, zal je toch enige uurtjes zoet zijn om alles te ontdekken! Een must buy voor elke Nintendo Switch-eigenaar!

Conclusie

Kirby is terug in Kirby en de Vergeten Wereld! Voor de eerste keer in de franchise ga je de uitdaging aan in een ware 3D-platformer. Hierbij word je ondergedompeld in de wondere wereld van Dream Land, waardoor je even alle dagelijkse kopzorgen kan vergeten. Hoewel het spel nooit écht uitdagend wordt, weten de makers toch voldoende elementen te voorzien die het voor jong en oud boeiend kunnen houden! Een toppertje die elke Nintendo Switch-eigenaar in zijn bezit moet hebben!

Pro

  • Luchtige, kleurrijke, maar vooral sfeervolle graphics
  • Leuke minigames
  • Waddle Dee-dorp
  • Kopieerkracht-upgrades

Con

  • Soms iets te gemakkelijk en voor de hand liggend
  • Levels iets te kort
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

25 maart 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. HAL Laboratory

Uitgever

  1. Nintendo
 
Wel jammer dat elke keer een nieuwe Kirby game uitkomt, de voorgaande versies een tikkeltje hoger komt te staan qua prijzen...
 
Terug
Bovenaan