De jaren tachtig blijft een ware goudmijn als het op cultfilms aankomt. Hoewel ik hier al een groot deel van gezien heb, word ik af en toe nog verrast door een film die mijn aandacht was ontglipt. Dit was vorig jaar het geval met Killer Klowns from Outer Space die ik dankzij een previewsessie op gamescom van een aankomende asymmetrische horrorgame mocht ontdekken. Kort na dit event heb ik de film bekeken en weer een klein gaatje in mijn cultuur gedicht. Intussen is ook de game zelf beschikbaar en Illfonic was zo vriendelijk om ons een code op te sturen zodat we proefondervindelijk konden uitzoeken hoe gevaarlijk deze clowns werkelijk zijn.
Illfonic, die naam doet misschien een belletje rinkelen? Zeker als je fan bent van dit genre van asymmetrische multiplayer horrorspellen is de kans groot dat je deze studio kent, want in het verleden waren zij al verantwoordelijk voor Friday the 13th: The Game, Predator: Hunting Grounds en Ghostbusters: Spirits Unleashed. Zij waren dus een ideale partner voor het Colombiaanse Teravision Games om Killer Klowns from Outer Space: The Game op de markt te brengen. De hamvraag is natuurlijk of de ontwikkelaars erin slaagden om hun game te doen onderscheiden van de vele andere gelijkaardige titels.
Dit vertaalt zich uiteraard opnieuw in een spannend kat-en-muisspel, waarbij je de ene keer opgejaagd wordt om niet veel later zelf de jager te zijn. Als overlever ben je immers niet volledig weerloos en kan je gebruik maken van wapens of items om de Klowns te misleiden of te bedwelmen. Om de Klowns te vermooden moet je wel hun rode neus vernietigen, anders staan ze na enkele tellen (wat neerkomt op heel wat buttonmashing voor de Klownspeler) weer recht. Na 45 seconden respawn je als Klown wel, dus heel lang blijf je niet uit de actie. Als je als overlever sterft, is het wel definitief finito, totdat iemand de Resurrection Machine activeert. Intussen kan je gelukkig enkele minigames spelen waarmee je items aan de resterende overlevers kan geven. De Klowns hebben dan weer een heel arsenaal aan wapens en abilities ter beschikking om met de mensen af te rekenen. Wie de film heeft gezien, zal deze wapens, waaronder de Popcorn Bazooka en de Cotton Candy Raygun onmiddellijk herkennen. Er zijn ook enkele fatalities voor de Klowns beschikbaar die onder andere geïnspireerd zijn op de meest memorabele moorden uit de film.
Toch is er één element belangrijker dan alle hulpmiddelen samen en dat is teamwerk. Als overlever maak je in je eentje bijna geen schijn van kans tegen een Klown, maar als enkele overlevers samenwerken is de Klown er aan voor de moeite. Dit heb ik alvast enkele keren mogen meemaken, waarbij ik als Klown in de val werd gelokt waarna een drietal overlevers mij besprongen en vrolijk afmaakten. Daarom moet je soms ook niet aarzelen om te lopen als er anderen in de buurt zijn, zelfs als dit meer geluid maakt en de Klowns je kunnen lokaliseren op deze manier. Het chatsysteem maakt bovendien gebruik van spatiale audio, wat wil zeggen dat iedereen die in de buurt is je kan horen. Langs de andere kant zijn twee of drie samenwerkende Klowns ook niet te onderschatten en zo merk je al snel de meerwaarde van niet in je eentje de jacht te moeten ondernemen.
"Misschien komt dit nog?" Dat was een sentiment dat ik vaak had tijdens het spelen van dit spel. Meer mappen, meer gamemodi, meer personages en wapens, ... Na enkele potjes spelen had ik het eigenlijk wel gezien met het spel en verlangde ik naar wat meer afwisseling. Het hielp natuurlijk ook niet dat de controls wat klungelig aanvoelen en het spel ongebalanceerd is wanneer je als beginnende speler tegenover enkele veteranen komt te staan. Maar wie tijd investeert in dit spel, zal er zeker wat plezier uithalen, vooral als je samen kan spelen met enkele vrienden. Er schuilt heel wat potentieel in Killer Klowns from Outer Space: The Game, maar het spel heeft duidelijk nog wat finetuning nodig en vooral extra content, want in zijn huidige staat voelt het toch wat te mager aan.
Illfonic, die naam doet misschien een belletje rinkelen? Zeker als je fan bent van dit genre van asymmetrische multiplayer horrorspellen is de kans groot dat je deze studio kent, want in het verleden waren zij al verantwoordelijk voor Friday the 13th: The Game, Predator: Hunting Grounds en Ghostbusters: Spirits Unleashed. Zij waren dus een ideale partner voor het Colombiaanse Teravision Games om Killer Klowns from Outer Space: The Game op de markt te brengen. De hamvraag is natuurlijk of de ontwikkelaars erin slaagden om hun game te doen onderscheiden van de vele andere gelijkaardige titels.
Nobody's gonna put me in a balloon again!
Killer Klowns from Outer Space probeert alvast uit te pakken met een origineel uitgangspunt: drie clowns mogen samen jacht maken op zeven overlevers. Het spel is intussen niet meer de eerste waarin we meerdere slechterikken hebben, zo heb je in The Texas Chainsaw Massacre ook drie versus vier-matchen. Maar in een genre gedomineerd door één vs de rest-gameplay val je natuurlijk op met zo'n spelersaantal. De drie spelers die het rustige stadje Crescent Cove onveilig maken als de moordlustige Klowns hebben als doel om de menselijke overlevers te doden of liefst nog in een suikerspin-cocon te vangen. Eens je zestien van deze cocons oogst, ontketen je namelijk de Klownpocalypse! Als inwoner van het stadje probeer je uiteraard zo snel mogelijk te ontsnappen uit Crescent Cove en dit doe je door een van de vier uitgangen te activeren en te gebruiken voordat je gevat wordt.Dit vertaalt zich uiteraard opnieuw in een spannend kat-en-muisspel, waarbij je de ene keer opgejaagd wordt om niet veel later zelf de jager te zijn. Als overlever ben je immers niet volledig weerloos en kan je gebruik maken van wapens of items om de Klowns te misleiden of te bedwelmen. Om de Klowns te vermooden moet je wel hun rode neus vernietigen, anders staan ze na enkele tellen (wat neerkomt op heel wat buttonmashing voor de Klownspeler) weer recht. Na 45 seconden respawn je als Klown wel, dus heel lang blijf je niet uit de actie. Als je als overlever sterft, is het wel definitief finito, totdat iemand de Resurrection Machine activeert. Intussen kan je gelukkig enkele minigames spelen waarmee je items aan de resterende overlevers kan geven. De Klowns hebben dan weer een heel arsenaal aan wapens en abilities ter beschikking om met de mensen af te rekenen. Wie de film heeft gezien, zal deze wapens, waaronder de Popcorn Bazooka en de Cotton Candy Raygun onmiddellijk herkennen. Er zijn ook enkele fatalities voor de Klowns beschikbaar die onder andere geïnspireerd zijn op de meest memorabele moorden uit de film.
De Klowns hebben een heel arsenaal aan wapens en abilities ter beschikking om met de mensen af te rekenen.
Toch is er één element belangrijker dan alle hulpmiddelen samen en dat is teamwerk. Als overlever maak je in je eentje bijna geen schijn van kans tegen een Klown, maar als enkele overlevers samenwerken is de Klown er aan voor de moeite. Dit heb ik alvast enkele keren mogen meemaken, waarbij ik als Klown in de val werd gelokt waarna een drietal overlevers mij besprongen en vrolijk afmaakten. Daarom moet je soms ook niet aarzelen om te lopen als er anderen in de buurt zijn, zelfs als dit meer geluid maakt en de Klowns je kunnen lokaliseren op deze manier. Het chatsysteem maakt bovendien gebruik van spatiale audio, wat wil zeggen dat iedereen die in de buurt is je kan horen. Langs de andere kant zijn twee of drie samenwerkende Klowns ook niet te onderschatten en zo merk je al snel de meerwaarde van niet in je eentje de jacht te moeten ondernemen.
I made it through Korea I can make it through this bullshit!
Zowel voor de overlevers als de Klowns kan je trouwens verschillende klassen vrijspelen door te levelen, waarbij de overlevers bijvoorbeeld verschillende stats hebben of de Klowns je nieuwe wapens en andere speeltjes geven. Verder krijg je natuurlijk nog heel wat mogelijkheden om je personages aan te passen. Het vrijspelen van al deze customizatie-opties zal zich al snel als een van de voornaamste drijfveren vormen om verder te spelen. Op vlak van content is het spel namelijk vrij karig op dit moment. Er is namelijk maar één modus beschikbaar, waarbij je kan spelen op vijf mappen. Deze mappen zijn vrij klassiek en bevatten typische settings zoals een pretpark, een bos met een zomerkamp en stedelijke gebieden gebaseerd op Crescent Cove uit de film. Grafisch is het spel geen absolute hoogvlieger, maar voor een titel met een kleiner budget oogt het spel zeker knap genoeg en zijn de verschillende omgevingen alvast zeer sfeervol. Maar er is hier helaas ook een gemiste kans om ook meer originele mappen toe te voegen zoals het ruimteschip van de Klowns zelf. Maar wie weet, misschien komt dit nog?"Misschien komt dit nog?" Dat was een sentiment dat ik vaak had tijdens het spelen van dit spel. Meer mappen, meer gamemodi, meer personages en wapens, ... Na enkele potjes spelen had ik het eigenlijk wel gezien met het spel en verlangde ik naar wat meer afwisseling. Het hielp natuurlijk ook niet dat de controls wat klungelig aanvoelen en het spel ongebalanceerd is wanneer je als beginnende speler tegenover enkele veteranen komt te staan. Maar wie tijd investeert in dit spel, zal er zeker wat plezier uithalen, vooral als je samen kan spelen met enkele vrienden. Er schuilt heel wat potentieel in Killer Klowns from Outer Space: The Game, maar het spel heeft duidelijk nog wat finetuning nodig en vooral extra content, want in zijn huidige staat voelt het toch wat te mager aan.
Conclusie
Dankzij Killer Klowns from Outer Space: The Game kunnen we ons volledig onderdompelen in de sfeer van de gelijknamige cultfilm uit de jaren tachtig. Het spel schotelt ons een goede dosis asymmetrische multiplayeractie voor voor maximaal tien spelers, waarbij het zowel leuk is om als overlever als moordlustige clown te spelen. Helaas voelt het spel momenteel wat te mager aan als het op content aankomt en is er ook nog wat ruimte om de spelervaring aangenamer te maken.
Pro
- Sfeer
- Visueel in orde
- Leuke multiplayeractie
Con
- Balans
- Weinig content
- Klungelige controls
- Nog wat funetuning nodig
6
Over
Beschikbaar vanaf