Er was een tijd dat mensen consoles kochten op basis van de exclusieve titels die erop verschenen. Hoewel ik steevast voor PlayStation koos, waren er franchises die me toch serieus deden twijfelen. Denk hierbij aan de Halo-serie, Forza, Fable, maar uiteraard ook Gears of War. Niemand had ooit geloofd dat Gears of War op een dag op PlayStation zou verschijnen, maar dit jaar is het zover: onder de vorm van Gears of War: Reloaded. Benieuwd of deze titel na al die jaren ook PlayStation-fans kan overtuigen!
Gears of War: Reloaded
bevat dus geen nieuwe gameplay content. In dat opzicht is het gewoon een heruitgave van de Gears of War: Ultimate Edition van 2015, welke op zijn beurt een remake was van de originele titel die uitkwam in 2006. Hopelijk kan deze na twintig jaar nog steeds standhouden tussen het hedendaagse geweld.
Op ‘Emergence Day’ werd de aanval van de Locust, een soort mensachtige monsters, op de mensheid ingezet. Gears of War: Reloaded start veertien jaar na ‘E-day’, waarbij we kennismaken met protagonist Marcus Fenix. Marcus is een ex COG-soldaat die tot dan in de gevangenis zat. Nood breekt echter wet, en Marcus wordt bevrijd door zijn maat Dominic Santiago en gevraagd om terug Delta Squad te vervoegen. De missie? Een resonator bemachtigen en die gebruiken om het ondergrondse netwerk van de locust in kaart te brengen om daarna met grof geschut een eind te maken aan hun bestaan. Gelukkig staan ze niet alleen in voor deze missie en krijgen ze de hulp van teamleden Damon Baird, Augustus ‘Cole Train’ Cole en communicatie officier Anya Stroud. Wat volgt is een vijf aktes durende adrenalinerush vol testosteron en brute, gortige actie!
Deze opzet scoorde reeds in 2006, waarbij Gears of War al snel bekend stond om zijn cover-based shooting mechanics. Recht op de vijand aflopen en neerknallen zal met andere woorden niet altijd de juiste uitkomst bieden. Daarentegen zal je, zeker in de hogere moeilijkheidsgraden, steeds slim gebruik moeten maken van je omgeving om je te verschuilen achter rotsblokken, muren enzoverder, om op een doordachte manier je tegenstanders te lijf te gaan. Bijna twintig jaar later, werkt deze formule nog steeds. Voeg daar de huidige generatie graphics aan toe en je weet dat de ervaring nog beter zal zijn. 4K 60fps, met HDR en VRR zorgen ervoor dat de gekende Gears of War-atmosfeer nog net dat tikkeltje duisterder, dreigender en bloederiger wordt. Vooral de belichting droeg wat mij betreft enorm bij aan deze beleving. Daarenboven bleek de ervaring met een DualSense controller ook een plus. Niet enkel de haptic feedback en adaptieve triggers waren een meerwaarde, maar vooral wanneer de radiocommunicatie via de DualSense controller verliep, gingen de haartjes meer dan eens rechtstaan.
Waar Gears of War: Reloaded ook scoort, zijn de verschillende multiplayeropties die je cross-platform kan spelen. Zo kan je niet enkel lokaal in split screen spelen, maar ook online coöp of een hele reeks aan PVP-modi, zoals onder andere Team Deathmatch, King of the Hill, Execution of 2v2’s. Daarenboven hebben de makers cross-progression voorzien, waarbij je zowel je Xbox Live Account als je PlayStation 5 account kan linken. Haal je een trophy op PlayStation, dan zal je ook de Xbox Achievement halen. Herspelen op verschillende platforms is dus niet nodig. Als PlayStation-fan ben ik dus best tevreden dat Gears of War: Reloaded het PS-platform heeft bereikt, al hadden wat mij betreft de eerste drie games in een heruitgave mogen zitten. Dat wordt dus wachten op de rest, of toch nog eens mijn Xbox Game Pass vernieuwen …
Gears of War: Reloaded
Delta Squad’s in your house, b*tch! – Cole Train
We bevinden ons op de futuristische planeet Sera. Nadat een nieuwe energiebron werd ontdekt en wetenschappers achterhaalden hoe deze te gebruiken, brak de oorlog uit. Om de orde te herstellen werd de Coalition of Ordered Governments (COG) opgericht, bestaande uit soldaten die werden benoemd als ‘Gears’. Dat deze ooit zouden instaan voor het redden van de mensheid, was toen nog niet geweten.Op ‘Emergence Day’ werd de aanval van de Locust, een soort mensachtige monsters, op de mensheid ingezet. Gears of War: Reloaded start veertien jaar na ‘E-day’, waarbij we kennismaken met protagonist Marcus Fenix. Marcus is een ex COG-soldaat die tot dan in de gevangenis zat. Nood breekt echter wet, en Marcus wordt bevrijd door zijn maat Dominic Santiago en gevraagd om terug Delta Squad te vervoegen. De missie? Een resonator bemachtigen en die gebruiken om het ondergrondse netwerk van de locust in kaart te brengen om daarna met grof geschut een eind te maken aan hun bestaan. Gelukkig staan ze niet alleen in voor deze missie en krijgen ze de hulp van teamleden Damon Baird, Augustus ‘Cole Train’ Cole en communicatie officier Anya Stroud. Wat volgt is een vijf aktes durende adrenalinerush vol testosteron en brute, gortige actie!
De gekende Gears of War-atmosfeer met eigentijdse graphics
Wie de franchise kent, weet dat Gears of War niet gedijt op een heel breed plot, zeker niet wat de eerste games betreft. Toch weet het verhaal wat mij betreft voldoende te boeien en te onderbouwen om meegezogen te worden in de wereld van Marcus en zijn team. En uiteraard is een uitgediepte storyline niet de hoofdreden waarvoor je dit spel speelt. Waarvoor dan wel? Brute, rauwe, onversneden actie! En dat heeft Gears of War in overvloed. Verwacht je aan gespierde machomannen, coole wapens en bloed en breinen die alle kanten opspatten. En geef toe, hoe bevredigend is het om monsters door midden te kunnen zagen met een kettingzaag?!4K 60fps, met HDR en VRR zorgen ervoor dat de gekende Gears of War-atmosfeer nog net dat tikkeltje duisterder, dreigender en bloederiger wordt.
Deze opzet scoorde reeds in 2006, waarbij Gears of War al snel bekend stond om zijn cover-based shooting mechanics. Recht op de vijand aflopen en neerknallen zal met andere woorden niet altijd de juiste uitkomst bieden. Daarentegen zal je, zeker in de hogere moeilijkheidsgraden, steeds slim gebruik moeten maken van je omgeving om je te verschuilen achter rotsblokken, muren enzoverder, om op een doordachte manier je tegenstanders te lijf te gaan. Bijna twintig jaar later, werkt deze formule nog steeds. Voeg daar de huidige generatie graphics aan toe en je weet dat de ervaring nog beter zal zijn. 4K 60fps, met HDR en VRR zorgen ervoor dat de gekende Gears of War-atmosfeer nog net dat tikkeltje duisterder, dreigender en bloederiger wordt. Vooral de belichting droeg wat mij betreft enorm bij aan deze beleving. Daarenboven bleek de ervaring met een DualSense controller ook een plus. Niet enkel de haptic feedback en adaptieve triggers waren een meerwaarde, maar vooral wanneer de radiocommunicatie via de DualSense controller verliep, gingen de haartjes meer dan eens rechtstaan.
Herkenbare gameplay met heel wat multiplayeropties
Mooie graphics en een leuke atmosfeer zijn natuurlijk niet de enige bestanddelen voor een goede game. Hoewel Gears of War: Reloaded ook een leuke, vlotte gameplay aan het lijstje kan toevoegen, zal je bij sommige mechanismen toch wel merken dat er een iets oudere motor onder de motorkap schuilt. Zo dien je om te springen, rollen, wegduiken of dekking zoeken steeds gebruik te maken van dezelfde knop. Op zich vernuftig gevonden, maar het gebeurde meer dan eens dat ik in plaats van dekking te willen zoeken achter een deur, eerder de verkeerde kant oprolde. Daarnaast zijn er regelmatig momenten waarbij je aan het communiceren bent via de radio en je behalve rondwandelen niets anders kan doen. Dat betekent ook dat wanneer je iets te ver de verkeerde richting uitloopt, je tegenstanders kan tegenkomen die je op dat moment niet kan neerknallen. Ook het gedrag van de andere teamleden deed af en toe de leeftijd van het spel verraden. Zaken die met momenten voor enige frustratie zorgde, maar die overall niet erg veel aan de ervaring afdeden.Waar Gears of War: Reloaded ook scoort, zijn de verschillende multiplayeropties die je cross-platform kan spelen. Zo kan je niet enkel lokaal in split screen spelen, maar ook online coöp of een hele reeks aan PVP-modi, zoals onder andere Team Deathmatch, King of the Hill, Execution of 2v2’s. Daarenboven hebben de makers cross-progression voorzien, waarbij je zowel je Xbox Live Account als je PlayStation 5 account kan linken. Haal je een trophy op PlayStation, dan zal je ook de Xbox Achievement halen. Herspelen op verschillende platforms is dus niet nodig. Als PlayStation-fan ben ik dus best tevreden dat Gears of War: Reloaded het PS-platform heeft bereikt, al hadden wat mij betreft de eerste drie games in een heruitgave mogen zitten. Dat wordt dus wachten op de rest, of toch nog eens mijn Xbox Game Pass vernieuwen …
Conclusie
Dat exclusieve titels minder en minder van deze tijd zijn, bewijst ook The Coalition met Gears of War: Reloaded. Deze gewezen Xbox-exclusive is namelijk voor de eerste keer beschikbaar voor PlayStation 5. Hoewel deze uitgave een heruitgave is van Gears of War: Ultimate Edition van 2015, wisten de makers een mooi afgewerkte en opgepoetste versie op de markt te brengen. Dankzij de 4K 60fps resolutie, HDR en VRR, heeft Gears of War er nog nooit zo slick uitgezien. Deze hedendaagse graphics dragen wat mij betreft alvast zeker bij aan de atmosfeer waar de Gears of War-franchise bekend om staat. Helaas zijn er een aantal zaken die verraden dat het spel een heruitgave betreft, maar dat hoeft de pret naar mijn mening niet te bederven. Ik ben alvast blij dat deze titel nu ook beschikbaar is voor PS5, al hadden voor mijn part de eerste drie games in deze heruitgave mogen zitten. Desalniettemin kijk ik enorm uit naar wat Gears of War: E-day in petto zal hebben. Deze wordt verwacht in 2026.
Pro
- Hedendaagse graphics dragen bij tot de geweldige Gears of War-atmosfeer
- DualSense is een leuke toevoeging, vooral wanneer de radiocommunicatie via de controller verloopt
- Cross-progression
- Heel wat multiplayermogelijkheden
Con
- Sommige gameplay mechanics verraden de leeftijd van het origineel
- Er hadden nog iets meer verschillende wapens en vijanden in het spel mogen zitten
- Niet erg vernieuwend voor wie eerder Gears of War: Ultimate Edition speelde
8
Over
Beschikbaar vanaf
26 augustus 2025
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre