Review: Garfield Lasagna Party

Hoewel ik me soms oud voel, ben ik in vergelijking met rosse kater Garfield toch aan de jonge kant. Het strip- en tekenfilmfiguur verscheen namelijk reeds in 1978 en is daarmee negen jaar ouder dan ondergetekende. De leeftijd hebben we niet gemeen, maar de liefde voor lekker eten wel. Ik dacht eerlijk gezegd dat het rosse beest al enkele jaren in de schaduw was gedoken, maar uitgever Microïds bewijst het tegendeel. Garfield is blijkbaar toch nog relevant.

Garfield Lasagna Party is zoals de naam al doet vermoeden een partygame waarin je tal van minigames kunt spelen. Na mijn eerste speelbeurt valt het niet te ontkennen dat de vergelijking met de Mario Party-games gemaakt kunnen worden. Er zijn drie modi: Lasagnerace, Lasagne-uitdaging en Lasagnewereldtournee.

Garfield 1.jpg


Lasagne, lasagne en lasagne

In Lasagnerace ga je Mario Party-gewijs op een groot speelbord (vergelijk het met een soort van ganzenbord) aan de slag, waarbij elke deelnemer om de beurt met de dobbelsteen rolt en dat aantal vakjes vooruitgaat. Andere spelers (of de AI) kunnen dan voorwerpen inzetten om die worp te beïnvloeden, waardoor je bijvoorbeeld minder snel vooruitgaat of waarbij een actie gekoppeld aan een bepaald vakje niet geactiveerd wordt. Hierbij heb je onder andere de keuze uit het aantal te spelen rondes, waarbij een kort spel tien rondes en een volledig spel maar liefst 32 rondes duurt. Ook de moeilijkheidsgraad en het aantal spelers kan ingesteld worden. Het spreekt voor zich dat Garfield Lasagna Party een pak leuker wordt als je met meerdere spelers speelt. Het maximum aantal is vier offline spelgezellen.

Garfield zorgt voor een lasagnefeestje!


Nadat iedereen de dobbelsteen heeft geworpen en een aantal stappen heeft gezet, is het tijd voor een minigame. Hierin neemt iedereen het tegen elkaar op met maar één doel: de winnaar worden. Afhankelijk van hoe goed je hebt gepresteerd, word je beloond met lasagne. Het is uiteraard hierom dat het allemaal draait. Wie de Lasagnerace eindigt met de meeste lasagne, mag zich namelijk uitroepen tot winnaar. De minigames zijn heel afwisselend. Zo moet je de ene keer een zo groot mogelijke sneeuwbal maken, terwijl je in een andere minigame zoveel mogelijk lasagne naar binnen moet werken. In sommige spelletjes valt de besturing wat tegen. Zo ondervond ik elke keer opnieuw wat problemen bij het vangen van spinnen en vliegen in een van de games.

Fci4rLLaAAEatrS.jpeg


32 spellen

De andere twee modi pakken het wat beperkter aan. In Lasagnewereldtournee kun je ook de moeilijkheidsgraad en het aantal spelers instellen, maar ook hoeveel minigames je wil spelen. Hier draait het dus puur om het spelen van spelletjes, zonder dat je invloed hebt op de keuze van de spellen in kwestie. Met een keuze uit twee, acht, zestien of het maximale aantal van 32 spellen is er ook hier voor iedereen wat wils. Als laatste kun je ook aan de slag in de Lasagne-uitdaging. Wil je zelf kiezen welke minigame je speelt, dan is deze modus perfect. Hier kies je de moeilijkheidsgraad, het aantal spelers en dan krijg je een nieuw menu te zien waarbij alle 32 minigames geëtaleerd staan. Je dient dus niets vrij te spelen en dat is wel een jammere zaak. Hoewel het voor sommigen misschien tof is dat alles van in het begin beschikbaar is, mis ik hier toch enige vorm van vooruitgang. Dat Garfield Lasagna Party draait om het spelen van partygames, heeft hier voor mij weinig invloed op. Waar ik me ook aan stoor, is het haperende geluid. Vooral als een game net geladen is, durft de muziek wel eens te haperen. En hoewel dat geen gamebreaking iets is, is het toch een storend element. Voor de rest zorgt Garfield wel voor een lasagnefeestje!

Conclusie

Garfield Lasagna Party is een toffe partygame die voornamelijk bedoeld is om kinderen te vermaken. De minigames zijn kleurrijk, eenvoudig en best tof. Dat de game een stuk leuker is met meerdere spelers, spreekt voor zich. Alleen kun je er ook mee aan de slag, waarbij je het dan opneemt tegen drie computergestuurde personages. Je krijgt 32 verschillende minigames voorgeschoteld in drie modi, maar moet er een soms vervelende besturing en haperend geluid bijnemen.

Pro

  • Met meer spelers pak toffer
  • Diverse minigames
  • Heel vrolijke, kleurrijke game

Con

  • Haperend geluid
  • Niets vrij te spelen
  • Besturing werkt soms tegen
7

Over

Beschikbaar vanaf

10 november 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Party

Ontwikkelaar

  1. Balio Studio

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan