Review: Before your Eyes

Mensen die een bijna-doodservaring hadden, zeggen vaak dat ze hun leven voor hun ogen zagen voorbij flitsen. Dit fenomeen werd door Robert N. Butler omschreven als life review, waarbij je op het moment van een doodservaring een groot deel of zelf je volledig leven in sneltempo herbeleeft. In welke mate dit daadwerkelijk gebeurt kan ik gelukkig niet zeggen, maar voor ontwikkelaar GoodbyeWorld Games vormde het wel een interessant uitgangspunt voor hun spel Before Your Eyes.

In Before Your Eyes speel je als een ziel die door de mythische Ferryman wordt opgevist uit de zee der zielen om beoordeeld te worden door de Gatekeeper. Aan haar zal de Ferryman je levensverhaal doen en als je waardig wordt bevonden krijg je toegang tot het hiernamaals. Word je niet waardig bevonden, dan tjah, laten we zeggen dat er opvallend veel meeuwen het leven van de Ferryman zuur maken. Aan jou om ervoor te zorgen dat hij je verhaal zo goed mogelijk kan vertellen.

Before Your Eyes-1.jpg


Innovatief concept

Het verhaal op zich is al vrij origineel, maar weet je wat Before Your Eyes pas echt doet uitblinken? Je bestuurt het spel voornamelijk door te knipperen met je ogen. Je gebruikt wel nog je muis om rond te kijken in de spelwereld, maar interageren doe je vooral door te knipperen. In het spel wordt dit logischerwijze verklaard doordat je als ziel geen handen of mond hebt. Maar het is opvallend hoe dit spelmechanisme naadloos aansluit bij het concept van het leven dat voorbij flitst in een oogwenk. Je krijgt namelijk taferelen te zien uit het leven van het personage vanaf het moment dat hij een baby was. Elke scène in het spel ontvouwt zich langzaam, maar op een gegeven moment verschijnt er een metronoom in beeld. Als je dan knippert, ga je vooruit in de tijd. Dit kan enkele minuten zijn, maar evengoed een week of zelfs enkele maanden en jaren. Het kan dus ook zijn dat je een scene niet volledig te zien krijgt en dialogen mist omdat je te vroeg met je ogen knipperde.

Er zullen dus momenten zijn waarop je jezelf zal vervloeken omdat je per ongeluk met je ogen knipperde terwijl je langer in dat ene moment wou blijven. Andere scènes vragen dan weer om je ogen zolang mogelijk open te houden, terwijl je weet dat er iets naars zit aan te komen. Het is dus fantastisch hoe dit spelmechanisme vervlochten is met het verhaal dat wordt verteld.

Before Your Eyes-2.jpg


Emotionele rollercoaster

Het verhaal van Before Your Eyes is trouwens een zeer emotionele aangelegenheid. Het hele spectrum aan emoties passeert de revue, maar bovenal is het een droevig en aangrijpend verhaal dat thema's aankaart als verlies en dood. Ongeveer een jaar geleden verloor ik mijn moeder aan kanker en enkele maanden later werd ons dochtertje geboren. Het was een bijzonder rare tijd in mijn leven en het verhaal van Before Your Eyes bracht heel wat emoties terug in mij naar boven. Dagen nadat ik het spel had uitgespeeld, bleef het nog steeds in mij nazinderen. Je verwacht eigenlijk niet dat dit zo’n impact op je kan hebben, maar een spel als Before Your Eyes bewijst waartoe het medium in staat is als interactieve kunstvorm.

Before Your Eyes bewijst waartoe het medium in staat is als interactieve kunstvorm.


De kracht van het verhaal schuilt ook in de manier waarop het is vormgegeven en het zijn geheimen niet onmiddellijk prijsgeeft. Maar evenzeer de visuele stijl, het uitstekende stemmenwerk, met de stemmen van onder andere Stephen Friedrich (Vice) en Sarah Burns (Barry, Enlightend), alsook de muziek dragen hun steentje bij om een onvergetelijke ervaring te creëren. Ik was iets minder fan van het ontwerp van de menselijke personages, zeker als je het vergelijkt met dat van de mythologische figuren in het spel, maar ik beken dat het wel een zekere charme heeft.

Before Your Eyes-3.jpg


Kleine kwaaltjes

Op het verhaal valt weinig aan te merken, het is haast anderhalf uur durende perfectie. Op technisch vlak zijn er helaas enkele mankementen zichtbaar. Zo zal je af en toe enkele glitches opmerken wanneer je aan het spelen bent. Om een concreet voorbeeld te geven: in een bepaalde scene zit je als klein kind in bad en duw je een bootje verder om te zien hoe dat bootje half in de badkuip verdwijnt en vreemd begint te bewegen. Een ander probleem is dat het detectiemechanisme voor het oogknipperen niet altijd even goed werkt. Soms kan je verschillende keren knipperen zonder effect terwijl acties kunnen worden uitgevoerd zonder dat je zelf knipperde. Ik heb dan ook meermaals moeten herkalibreren tijdens het spelen, iets waarvoor je trouwens een Achievement krijgt als je het minstens tien keer doet.

Het spel biedt de mogelijkheid om ook enkel met de muis te spelen, bijvoorbeeld voor wanneer je geen webcam hebt. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat de ervaring ook maar enigszins in de buurt komt en het schiet een beetje zijn doel voorbij. Eigenlijk komt Before Your Eyes met enkel het knipperen als eye tracking-mechanisme zelfs enkele jaren te vroeg. Before Your Eyes smeekt gewoon om in VR gespeeld te worden en ik kan me nauwelijks voorstellen hoe impactvol de ervaring dan geweest zou zijn.

Conclusie

Before Your Eyes laat je toe om in anderhalf uur en door middel van een unieke besturing een mensenleven te ervaren. Wees wel niet afgeschrikt door het feit dat het einde je mogelijk als een emotioneel wrak achterlaat.

Pro

  • Emotioneel meeslepend verhaal
  • Uitstekende vertolkingen
  • Innovatief besturing

Con

  • Technische tekortkomingen
8

Over

Beschikbaar vanaf

8 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. GoodbyeWorld Games

Uitgever

  1. Skybound Games
 
Terug
Bovenaan